Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje lekkasje peugeot 205 87-modell 1,1liter


Anbefalte innlegg

Jeg har en peugeot 205 som lekker olje ut et hull i venstre side av motorblokka.

Jeg kan kjøre et skrujern på 12 cm helt inn i hullet uten å treffe noe og jeg vet ikke hvorfor det kommer olje ut herfra.

Hullet er rundt og er 1cm i diameter og er ikke gjenget.

(hullet skal være der men det skal nok ikke komme olje ut av det..)

Når motoren er i gang spruter det ut dråper fra hullet.

All olje jeg fyller på forsvinner ut dette hullet så motoren tømmes helt for olje veldig fort.

 

Noen som vet om dette hullet er fra "pressure relief valve" som har hengt seg opp?

(evt. om "pressure relief valve" utligner trykk ved at olje tømmes rett på bakken..)

Andre forslag til hva dette hullet kan være og hvorfor det spruter olje ut herfra?

 

-snoop

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en peugeot 205 som lekker olje ut et hull i venstre side av motorblokka.

Jeg kan kjøre et skrujern på 12 cm helt inn i hullet uten å treffe noe og jeg vet ikke hvorfor det kommer olje ut herfra.

Hullet er rundt og er 1cm i diameter og er ikke gjenget.

(hullet skal være der men det skal nok ikke komme olje ut av det..)

Når motoren er i gang spruter det ut dråper fra hullet.

All olje jeg fyller på forsvinner ut dette hullet så motoren tømmes helt for olje veldig fort.

 

Noen som vet om dette hullet er fra "pressure relief valve" som har hengt seg opp?

(evt. om "pressure relief valve" utligner trykk ved at olje tømmes rett på bakken..)

Andre forslag til hva dette hullet kan være og hvorfor det spruter olje ut herfra?

 

-snoop

5421584[/snapback]

 

Kan det være veivhusventilasjonen, og det mangler en slange? Peugeouter kan være litt snodige, så du kan forsøke en post på gjestedelen i dette forumet:

 

http://www.peugeotklubb.no/forum/index.php

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Legger til at lekkasjen oppsto da temperaturen krøp ned mot -4 grader for en uke siden.

Tror ikke blokka har sprukket siden olje bare kommer ut av dette hullet.

 

agvg: Det lekker olje ut selv om motoren ikke går, men når motoren er i gang "blåses" det dråper ut som i en trykkluftslange med litt vann i, hvis du kan se det for deg..

Det er mulig at det ville kommet en jevn stråle med olje dersom jeg fylte på nok olje.

 

Tumbleweed: det er ingen nippel/kant rundt hullet som tilsier at det skal være noen slange der.

Hullet er "flush" med motorgodset og har som sagt ingen indre jenger.

 

Skal prøve å få tak i et kamera og få noen bilder for å vise plasseringen på hullet.

Lenke til kommentar
Legger til at lekkasjen oppsto da temperaturen krøp ned mot -4 grader for en uke siden.

Tror ikke blokka har sprukket siden olje bare kommer ut av dette hullet.

 

agvg: Det lekker olje ut selv om motoren ikke går, men når motoren er i gang "blåses" det dråper ut som i en trykkluftslange med litt vann i, hvis du kan se det for deg..

Det er mulig at det ville kommet en jevn stråle med olje dersom jeg fylte på nok olje.

 

Tumbleweed: det er ingen nippel/kant rundt hullet som tilsier at det skal være noen slange der.

Hullet er "flush" med motorgodset og har som sagt ingen indre jenger.

 

Skal prøve å få tak i et kamera og få noen bilder for å vise plasseringen på hullet.

5422566[/snapback]

 

Hm...kan være at du har mye emulsjon (hvit "olje" eller majones) i systemet, som fryser i kulden og fører til et voldsomt trykk i systemet. Har hørt om toppdekselpakninger som har blåst ut pga slikt trykk. Plages med emulsjon i min 405 selv, og har til tider oljeblås opp fra peilestavhullet.....svineri

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Etter at lekkasjen oppsto har det dannet seg en del "majones" i røret der jeg fyller på olje.

Jeg trodde det var oljerester fra overopphetet/fordampet olje som hadde kommet pga for lavt oljenivå.

Har ikke lagt merke til det før.

 

Olja som kommer ut hullet er mørk og tyntflytende uten tegn på "majones".

 

Noen forslag til hva poenget med hullet er?

 

EDIT: motoren går fint (slik som før) uten ulyder eller noe sånn.

Burde jeg sjekke om oljefilteret er fullt av emulsjon?

Kan dette ha skapt et overtrykk og åpnet en overtrykksventil som ikke har lukket seg igjen etterpå?`

 

EDIT2: Oljefilteret ser helt fint ut. Ingen majones der.

Endret av snoopafella
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...