Gå til innhold

Forskjellen på Nokia og SE


JZA

Anbefalte innlegg

Det virker som de to selskapene tar forskjellige retninger når det gjelder å produsere telefoner. Når Nokia lanserer en ting skal den være best på et spesielt område, de lager på en måte nisje-telefoner. Tenker på N90, N70, N91 og også kommende modeller.

 

Men når SE lager telefoner virker det heller som de prøver å lage markedets beste telefon. Det har de vel klart helt siden T68 kom ut. Så fulgte T68i, T610 og deretter K700i. Etterfulgt av K750i og W800i. Det har altså vært toppmodellen som har vært fokuset, mens de andre modellene har vært light-utgaver av disse.

 

Synes derfor Nokia bør slanke antallet nye modeller, og heller begynne å konsentrere seg om helheten. I stedet for at en telefon skal kunne vise tv-signaler, en telefon skal ha et veldig bra kamera. En telefon skal kunne fly, en skal kunne mixe drinker.

 

Allikevel virker det inprentet hos de fleste forretningsfolk at Nokia er bedre telefoner/ gir mer status. Tror nok feks at 6230 har solgt langdt bedre enn K700 og K750. Selv om sistnenvte nok er bedre telefoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var da veldig subjektive meninger det der.

 

Tror største forskjellen mellom Nokia og SE er at Nokia har et mye mer komplett modellutvalg tilpasset alle forbrukere. SE selger veldig mye av sine high-end modellene sine mens Nokia selger veldig godt i alle segmenter. Det er tross alt ikke alle som har lyst til å kjøpe seg en mobil til 4000kr.

 

Men Nokia har "alltid" vært størst, slik at folk velger gjerne det de er fornøyde med, eller at alle andre har det. Kan ikke si at Nokia har skuffet i det siste med modellutvalget.

 

PS, har aldri eid Nokia før men syns bare at de gjør det meget sterkt for tiden.

Lenke til kommentar
Når Nokia lanserer en ting skal den være best på et spesielt område, de lager på en måte nisje-telefoner. Tenker på N90, N70, N91 og også kommende modeller.

Ja, N-serien er et godt eksempel på dette. Men de lager også andre telefoner, som skal være gode på alt, og ikke bare utmerke seg på spesielle områder. Et godt eksempel er 6280.

 

Men når SE lager telefoner virker det heller som de prøver å lage markedets beste telefon. Det har de vel klart helt siden T68 kom ut. Så fulgte T68i, T610 og deretter K700i. Etterfulgt av K750i og W800i.

Jeg vil si det heller er omvendt. De lager alt-i-ett mobiler som K750i, som er veldig gode på veldig mye, men som ikke når helt opp på alt. Den har for eksempel ikke den største skjermen, den har ikke EDGE eller 3G osv.. Dette er ikke noe alle trenger, men for de da som stiller ekstra store krav til mobilen blir ikke SE et alternativ, da de ikke dekker disse ønskene.

 

Ellers synes jeg du har rett i mye av det du sier. De velger klart ulike strategier. Nokia, som den desidert største selgeren verden over, har kapasitet til å produsere mange flere modeller årlig enn SE. Dette fører til at mange av dem er like på mye, men har noen ulikheter så man kan få akkurat det man selv ønsker. Vi ser at SE begynner med det samme, altså å produsere flere modeller som er temmelig like. Eksempelvis K750i, W800i og W810i. Dette har SE selv sagt at de vil, lansere flere modeller årlig.

Lenke til kommentar
Når Nokia lanserer en ting skal den være best på et spesielt område, de lager på en måte nisje-telefoner. Tenker på N90, N70, N91 og også kommende modeller.

Ja, N-serien er et godt eksempel på dette. Men de lager også andre telefoner, som skal være gode på alt, og ikke bare utmerke seg på spesielle områder. Et godt eksempel er 6280.

 

 

Men når SE lager telefoner virker det heller som de prøver å lage markedets beste telefon. Det har de vel klart helt siden T68 kom ut. Så fulgte T68i, T610 og deretter K700i. Etterfulgt av K750i og W800i.

Jeg vil si det heller er omvendt. De lager alt-i-ett mobiler som K750i, som er veldig gode på veldig mye, men som ikke når helt opp på alt. Den har for eksempel ikke den største skjermen, den har ikke EDGE eller 3G osv.. Dette er ikke noe alle trenger, men for de da som stiller ekstra store krav til mobilen blir ikke SE et alternativ, da de ikke dekker disse ønskene.

Det samme kan jo sies om Nokia Arehei, man kan og vil heller aldri få en mobil som er perfekt eller som har alt, eller som er best på alt!

Ellers synes jeg du har rett i mye av det du sier. De velger klart ulike strategier. Nokia, som den desidert største selgeren verden over, har kapasitet til å produsere mange flere modeller årlig enn SE. Dette fører til at mange av dem er like på mye, men har noen ulikheter så man kan få akkurat det man selv ønsker. Vi ser at SE begynner med det samme, altså å produsere flere modeller som er temmelig like. Eksempelvis K750i, W800i og W810i. Dette har SE selv sagt at de vil, lansere flere modeller årlig.

5420523[/snapback]

 

 

 

Hvem av N serien er best på sine områder?!?

N90 :no:

N91 er hvor?!?

N70 er bra, men ikke noen milepæl fra 6680...

 

Faktum er at SE og nokia blir mer lik hverandre.

Series 40versjon3 er laget for å ligne series 60, slik at overgangen blir så liten som mulig.

Series 40 blir det mindre og mindre av.

 

Det nye UI til SE kommer til å ligne mye på nokia sitt, man kan gjøre det mer personlig og tilpasse det sitt eget bruk.

 

 

Dette har SE selv sagt at de vil, lansere flere modeller årlig.

 

Dette er for å vokse, tror de ligger som nr 3 på GSM listen pr idag faktisk.

Grunnen til at de lager W810 er for å forlenge livsløpet til K750 plattformen.

Og for å selge betydelig W klasse mobiler i USA (850 bandet)

 

Dette er ikke noe alle trenger, men for de da som stiller ekstra store krav til mobilen blir ikke SE et alternativ, da de ikke dekker disse ønskene.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hvem av N serien er best på sine områder?!?

N90 var uten tvil markedets beste på video. Nådde ikke helt opp på kamera, selv om det var meningen. N91 blir markedets beste på musikk, dog elendig design og størrelse vil mange påstå. N70 har uten tvil vært årets 3G-mobil.

 

N92 vil, om ikke annet kommer før, være den første og da beste på mobil TV (ikke 3g-video-on-demand). N80 vil være en veldig god alt i ett mobil, og den første med 3 megapiksler på det norske markedet. N71 har jeg ingen forståelse på hvorfor er med i N-serien, da den ikke utmerker seg på så mye.

Lenke til kommentar
Var da veldig subjektive meninger det der.

 

Tror største forskjellen mellom Nokia og SE er at Nokia har et mye mer komplett modellutvalg tilpasset alle forbrukere. SE selger veldig mye av sine high-end modellene sine mens Nokia selger veldig godt i alle segmenter. Det er tross alt ikke alle som har lyst til å kjøpe seg en mobil til 4000kr.

 

Men Nokia har "alltid" vært størst, slik at folk velger gjerne det de er fornøyde med, eller at alle andre har det. Kan ikke si at Nokia har skuffet i det siste med modellutvalget.

 

PS, har aldri eid Nokia før men syns bare at de gjør det meget sterkt for tiden.

5420509[/snapback]

 

Greit at du mener at de meningene var subjektive. Men at Nokia og SE har inntatt to helt forskjellige strategier er du neppe uenig i. Da prøvde jeg å påvise hva jeg mener er forskjellen i deres strategier, uten å si at det ene eller det andre er korrekt. Men når det gjelder å lage den "BESTE" mobilen pleier vel Siemens som oftest å vinne.

Lenke til kommentar
N91 blir markedets beste på musikk, dog elendig design og størrelse vil mange påstå. N70 har uten tvil vært årets 3G-mobil.

 

Det jeg syns er fantastisk arehei, er hvordan du kan påstå noe slikt om en mobil som ikke har kommet på markedet ennå.

Og det er det som er så festlig med deg, du har en fantastisk evne til å neglisjere ulempene med det merke du liker.(design er en smaksak, men størrelse og vekt er ikke subjektivt - den er altfor stor og tung, som W900 er det)

Men allikevel utroper du prompte dette til en vinner uten å vite hva du snakker om, eller hva N91 kommer til å konkurre med når den endelig kommer ut...

:thumbup:

 

N70 er uten tvil den beste 3G mobilen der ute, helt enig!

 

Du må ikke være så blind arehei og tro at alt nokia gjør er så fantastisk bra, og mobilene som de satser masse penger og prestisje automatisk kommer til å være bedre enn alt annet på merkedet!

Se på N90, en mobil som mange hevder er årets flopp.

Nokia med sin markedsføring la all sin prestisje i å være den beste kamera mobilen på markedet.

Den ble slått av en liten tass, som kostet en tredjedel, og som kom betydelig tidligre på markedet, det må da være flaut.

Og jeg har sett og lest postene dine ang dette emnet her arehei.

Da stod også holdningene dine på dypt vann!

 

 

Så jeg tror du skal være litt mer ydmyk i dine uttalser om hva som er best av alt, jeg vet du liker series 60 og åpent OS, og det er helt greit.

Men ikke fortell hele verden at nokia er så fantastisk bra og best til alt, ja de er innovative og banebrytende på mange områder, og ja N80 virker på papiret og designmessig ut til å være en perle!

 

Men legg litt bånd på deg selv med de uttalsene dine, ang mobiler som ennå ikke har blitt lansert i det minste... :yes:

 

 

Men når det gjelder å lage den "BESTE" mobilen pleier vel Siemens som oftest å vinne.

 

 

:mrgreen:

Lenke til kommentar
Det jeg syns er fantastisk arehei, er hvordan du kan påstå noe slikt om en mobil som ikke har kommet på markedet ennå.

Ja, det er dristig å påstå ting om mobiler som enda ikke er på markedet. N91 vil ha 4 gb harddiskplass og den vil ha et vel-laget musikkprogram som støtter direkte nedlasting av musikk på mobilen. Du vet like godt som meg at ingen andre på det norske markedet kommer til å lansere og få ut på markedet noe likt før N91.

 

(design er en smaksak, men størrelse og vekt er ikke subjektivt - den er altfor stor og tung, som W900 er det)

Jeg er da absolutt enig i at den er altfor stor og tung, noe jeg også nevnte i første innlegg. Hvor har vi det da fra at jeg neglisjerer ulempene?

 

Men allikevel utroper du prompte dette til en vinner uten å vite hva du snakker om, eller hva N91 kommer til å konkurre med når den endelig kommer ut...

Nok en gang. Sjansen for at noen andre produsenter kommer med noe lignende N91 før kvartalet er over anser jeg som svært liten. Hvis du er realistisk, så er du vel enig i det?

 

Du må ikke være så blind arehei og tro at alt nokia gjør er så fantastisk bra, og mobilene som de satser masse penger og prestisje automatisk kommer til å være bedre enn alt annet på merkedet!

Det har jeg da aldri trodd heller. Nokia har enkelte elendige modeller, akkurat som alle andre. Jeg har ikke sagt noe annet. Slutt å påstå at jeg mener andre ting enn jeg gjør. Det er kun jeg som bestemmer hva jeg selv mener.

 

Se på N90, en mobil som mange hevder er årets flopp.

Nokia med sin markedsføring la all sin prestisje i å være den beste kamera mobilen på markedet.

Den ble slått av en liten tass, som kostet en tredjedel, og som kom betydelig tidligre på markedet, det må da være flaut.

Ingen tvil om at N90 skuffet mange. Det er veldig synd at den ikke ga K750i hardere konkurranse på kamerapunktet. Du får selvfølgelig lov til å mene at N90 er en flopp, men spør du de på forumet som eier den er de neppe enige.

 

Og jeg har sett og lest postene dine ang dette emnet her arehei.

Da stod også holdningene dine på dypt vann!

Nok en gang angriper du meg som person, uten argumenter eller sitater å vise til.

 

Jeg prøver alltid å si det som er min egen mening, det er det vi har forumet til. Jeg sier meningen uavhengig om det står Nokia eller SE på mobilen, men ja, Nokia har vært de som har imponert meg mest den siste tiden.

 

Uten tilknyttning til min moderatorstilling vil jeg be om at du, jeg og alle andre holder oss til saken når vi diskuterer, og ikke angriper person eller en persons meninger. Det er et emne vi skal diskutere, ikke brukerne.

 

Alt fra meg for denne gang :)

Lenke til kommentar
Synes derfor Nokia bør slanke antallet nye modeller, og heller begynne å konsentrere seg om helheten. I stedet for at en telefon skal kunne vise tv-signaler, en telefon skal ha et veldig bra kamera. En telefon skal kunne fly, en skal kunne mixe drinker.

Tror du ikke at nokia, med alle sine milliarder og markedsanalytikere, har bedre greie på hva de bør gjøre enn noen andre her?

 

Allikevel virker det inprentet hos de fleste forretningsfolk at Nokia er bedre telefoner/ gir mer status.

"De fleste forretningsfolk" er en saftig generalisering. Hva mener du med forretningsfolk? Tenker du på de som selger mobiler eller de som driver forretninger?

Mine erfaringer tilsier at sistnevnte bruker P800/900/910. Riktignok bruker sjefen min en Nokia 6230i, men det er neppe pga statusen :p

Lenke til kommentar

Personlig anser jeg ikke 6230i og K750i som businesstelefoner. Om man da som nevnt utelukker K750i som businesstelefon har SE ingen businesstelefoner igjen. Da er det vel ikke så rart at man ikke velger SE til det?

 

K750i er for meg en underholdningsmobil. Det samme er 6230i, som gjør en langt dårligere jobb enn K750i. Se, jeg kritiserer Nokia :p

Lenke til kommentar
Synes derfor Nokia bør slanke antallet nye modeller, og heller begynne å konsentrere seg om helheten. I stedet for at en telefon skal kunne vise tv-signaler, en telefon skal ha et veldig bra kamera. En telefon skal kunne fly, en skal kunne mixe drinker.

Tror du ikke at nokia, med alle sine milliarder og markedsanalytikere, har bedre greie på hva de bør gjøre enn noen andre her?

 

Allikevel virker det inprentet hos de fleste forretningsfolk at Nokia er bedre telefoner/ gir mer status.

"De fleste forretningsfolk" er en saftig generalisering. Hva mener du med forretningsfolk? Tenker du på de som selger mobiler eller de som driver forretninger?

Mine erfaringer tilsier at sistnevnte bruker P800/900/910. Riktignok bruker sjefen min en Nokia 6230i, men det er neppe pga statusen :p

5426874[/snapback]

 

Jeg tror at Nokia også gjør feil, i og med at deres posisjon ikke er like dominerende i dag som når de slapp ut 5110 og 6110, samt 8810.

 

Når jeg snakker om forretningsfolk snakker jeg om typiske dressmennesker. I mitt arbeid møter jeg ganske mange fra både finans, advokat og konsulentbransjen, og det virker som veldig mange av dem sverger til Nokia.

Lenke til kommentar
Personlig anser jeg ikke 6230i og K750i som businesstelefoner. Om man da som nevnt utelukker K750i som businesstelefon har SE ingen businesstelefoner igjen. Da er det vel ikke så rart at man ikke velger SE til det?

 

K750i er for meg en underholdningsmobil. Det samme er 6230i, som gjør en langt dårligere jobb enn K750i. Se, jeg kritiserer Nokia :p

5426892[/snapback]

 

ingen business telefoner igjen nei :ermm:

 

hva med p900? p910? vet ikke hva du kaller de jeg ? ;)

Lenke til kommentar
Se på N90, en mobil som mange hevder er årets flopp.

Nokia med sin markedsføring la all sin prestisje i å være den beste kamera mobilen på markedet.

Den ble slått av en liten tass, som kostet en tredjedel, og som kom betydelig tidligre på markedet, det må da være flaut.

5425247[/snapback]

Makan til tøv er det lenge siden jeg har lest. N90 er overlegen K750i på kamerafronten. Tro det eller ei, men det finnes faktisk andre ting enn bildekvalitet som spiller inn. :nei:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Se på N90, en mobil som mange hevder er årets flopp.

Nokia med sin markedsføring la all sin prestisje i å være den beste kamera mobilen på markedet.

Den ble slått av en liten tass, som kostet en tredjedel, og som kom betydelig tidligre på markedet, det må da være flaut.

5425247[/snapback]

Makan til tøv er det lenge siden jeg har lest. N90 er overlegen K750i på kamerafronten. Tro det eller ei, men det finnes faktisk andre ting enn bildekvalitet som spiller inn. :nei:

5430620[/snapback]

 

Kan du dokumentere det du sier der, for i alle tester jeg har sett har K750/W800 vunnet over N90 mht kamera delen.

Selvsagt har N90 betydelige fordeler over K750 på andre ting som f.eks skjerm, men jeg nevnte kamera delen, og den ble markedsført som det ypperste innen mobil fotografering.

Det lever den ikke opp til i det hele tatt.

:roll:

Lenke til kommentar
Kan du dokumentere det du sier der, for i alle tester jeg har sett har K750/W800 vunnet over N90 mht kamera delen.

5430993[/snapback]

Ja, jeg kan dokumentere det. Størrelse på skjerm, oppløsning på skjerm, tilkoblingsmuligheter (3g) gjør N90 til den ultimate kameramobil.

 

Du mener altså at hvis Nokia 3310 hadde hatt 3MP kamera med knallkvalitet, ville den automatisk vært den suverene kameramobil?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Kan du dokumentere det du sier der, for i alle tester jeg har sett har K750/W800 vunnet over N90 mht kamera delen.

5430993[/snapback]

Ja, jeg kan dokumentere det. Størrelse på skjerm, oppløsning på skjerm, tilkoblingsmuligheter (3g) gjør N90 til den ultimate kameramobil.

 

Du mener altså at hvis Nokia 3310 hadde hatt 3MP kamera med knallkvalitet, ville den automatisk vært den suverene kameramobil?

5433143[/snapback]

 

Ja, det der var en overbevisende dokumentasjon lurifaksen-nå ble jeg imponert!

:)

Ingen test å vise til, men egne påstander...

Kan du fortelle meg hva UMTS tilgang har med kamera kvalitet å gjøre?!?

Jeg har allerede sagt at N90 har mange kvaliteter over K750, men mht kamera, så er det ikke like bra, ferdig med det!

 

Uansett er dette veldig off topic, og jeg syns nivået på det du skriver lurifaksen, er på et såpass lavtmål, at jeg avstår fra å svare mer på innleggene dine.

:roll:

Lenke til kommentar

Det er vel ikke off-topic å diskutere kameradelen K750i vs N90, når dette faktisk er en tråd som handler om forskjellen på SE oh Nokia? :) Jeg ser i hvert fall ikke hva som er off-topic med det.

 

Ingen test å vise til, men egne påstander...

Man trenger vel egentlig ingen test for å nevne UMTS, skjermstørrelse og oppløsningen. Det er vel enkelt og greit rene spesifikasjoner. Om man leser tester vil man også se at de fleste mener N90 har den beste mobilskjermen på markedet.

 

Jeg har allerede sagt at N90 har mange kvaliteter over K750, men mht kamera, så er det ikke like bra, ferdig med det!

På en kameramobil er det ikke bare kameraet som er det viktige. Med K750i tar det laaang tid å sende et bilde i full oppløsning via GPRS. På N90 er det gjort på sekunder. På K750i har man en liten skjerm med ikke den beste oppløsningen, det sier seg selv at opplevelsen er bedre på N90.

 

Når K750i også har elendige ting som at man må se bildet sidelengs for å zoome, og at det ikke er mulig å lage mapper i mapper så skjønner jeg at folk mener N90 er bedre kameramobil.

 

Men ja, K750i tar bedre bilder. Det skal den ha.

Lenke til kommentar

uten å påstå at noen ikke har nevnt det eller klage på noen av dere, så vil jeg jo nevne at nokia foreløpig er den eneste leverandøren i norge som leverer "normale" mobiler med åpen OS. Det finnes veldig mange av oss der ute som vil ha en mobil som ser normal ut og som man kan ha alskens programmer på. :) Ikke start en diskusjon om hva normal betyr, jeg tror de fleste forstår hva jeg mener å si.

Lenke til kommentar
Uansett er dette veldig off topic, og jeg syns nivået på det du skriver lurifaksen, er på et såpass lavtmål, at jeg avstår fra å svare mer på innleggene dine.

:roll:

5436974[/snapback]

arehei oppsummerte vel egentlig mye av det jeg hadde tenkt å svare.

 

Er det virkelig så fantastisk vanskelig å skjønne at det er mer enn bare selve kvaliteten på bildene som spiller inn på hvorvidt et fotoapparat/mobiltelefon er god på foto?

 

Ikke nok med at N90 kan overføre høykvalitetsbilder på sekunder, du kan faktisk også overføre bilde/video live ("videotelefoni"). Er denne funksjonen totalt irrelevant i en sammenligning av kameramobiler?

 

Vil en som er foto/video-interessert ha større glede av K750i enn N90?

 

Hva med å svare innlegget saklig i stedet for å avfeie mitt innlegg som "lavmål"?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...