Gå til innhold

PC i bil....!!?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-09-13 08:31, Bisarre skrev:

Hopp over å bruke inverter, om du ikke må. Grunnen til dette er at det er svært få invertere som faktisk leverer fullgod sinus-kurve på spenningene. Disse inverterene til elfa og clas olsson osv kjører på enten firkantpuls eller modifisert sinus. IKKE å anbefale. Skal du ha ekte sinus, så koster dette nærmere 3000kr for en 200w. Har du mulighet så skaff deg en likestrøms-omformer. Vet ikke hvor du får noe som er egnet. Men du må passe på og dimensjonere den på lik måte som du gjør med maskinen din hjemme. Nye maskiner trenger mye strøm.


LCD skjermer for bilbruk er dyre. Mye dyrere enn flatskjermer til hjemme-PC bruk. 7" widescreen-skjerm fra lanzar, koster rundt 7000,-. Prøv heller å få til en løsning med en liten skjerm fra en bærbar PC.


Kanskje det er best å ribbe en eldre bærbar. Montere maskinen et sted, og skjermen et annet. Kan jo koble til mus og tastatur fordet.


 

Hva så om ikke inverteren gir fullgod sinusbølge? Denne stygge strømmen du får fra inverteren går uansett ikke rett inn i pc-komponentene. PC-strømforsyninger er ikke kresne i det heletatt når det gjelder inputstrømmen. Det som blir levert videre til pc-komponentene er fremdeles jevn og fin likestrøm med de spenningene som trengs.

 

Hvis en ikke trenger mer enn 5-6" LCD skjer, så er det ikke så veldig dyrt (se hos Partsexpress, som jeg nevnte i sist post), koster en god tusenlapp.

 

Forresten: er det enkelt å bruke skjermen til en gammel bærbar som display? Er det enkelt å koble den til en annen pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-13 08:59, Roadrunner7 skrev:


Hva så om ikke inverteren gir fullgod sinusbølge? Denne stygge strømmen du får fra inverteren går uansett ikke rett inn i pc-komponentene. PC-strømforsyninger er ikke kresne i det heletatt når det gjelder inputstrømmen. Det som blir levert videre til pc-komponentene er fremdeles jevn og fin likestrøm med de spenningene som trengs.


Forresten: er det enkelt å bruke skjermen til en gammel bærbar som display? Er det enkelt å koble den til en annen pc?



 

Vel... Det var vel det Clas Olsson trudde også, når de la ut invertere for salg. Spørs om de angrer nå, som det begynner å komme inn endel erstatningssaker på bærbare PC'er, høytalere og batteriladere. Sikkert noen ting til for alt jeg vet.

Firkantpuls/modifisert sinus invertere er ikke i utgangspunktet egnet til å drive motorer, og en god del elektronikk.

 

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre og koble opp skjermen fra en bærbar på en vanlig PC... Må vel ihvertfall bruke skjermkortet fra den bærbare, da. Aldri testet det.

Lenke til kommentar

-----------------------------------------------------

Forresten: er det enkelt å bruke skjermen til en gammel bærbar som display? Er det enkelt å koble den til en annen pc?

-----------------------------------------------------

 

Ja det går fint, men det er litt komplisert. Jeg holder på med et lignende prosjekt.

 

har en 12.1 TFT display som kommer fra en Compaq Armada 1500.

 

Du må finne ut følgende. Hvem som har produsert lcd panelet. I mitt tilfelle var det Torisan (Sanyo)

så må du skaffe et lcd controllerkort som passer, samt kabeladapter. Noen kontrollerkort har integrert styring av backlight panel.

 

sjekk feks på earthlcd.com

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-13 10:17, Bisarre skrev:

Quote:


Den 2002-09-13 08:59, Roadrunner7 skrev:


Hva så om ikke inverteren gir fullgod sinusbølge? Denne stygge strømmen du får fra inverteren går uansett ikke rett inn i pc-komponentene. PC-strømforsyninger er ikke kresne i det heletatt når det gjelder inputstrømmen. Det som blir levert videre til pc-komponentene er fremdeles jevn og fin likestrøm med de spenningene som trengs.


Forresten: er det enkelt å bruke skjermen til en gammel bærbar som display? Er det enkelt å koble den til en annen pc?



 

Vel... Det var vel det Clas Olsson trudde også, når de la ut invertere for salg. Spørs om de angrer nå, som det begynner å komme inn endel erstatningssaker på bærbare PC'er, høytalere og batteriladere. Sikkert noen ting til for alt jeg vet.

Firkantpuls/modifisert sinus invertere er ikke i utgangspunktet egnet til å drive motorer, og en god del elektronikk.

 

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre og koble opp skjermen fra en bærbar på en vanlig PC... Må vel ihvertfall bruke skjermkortet fra den bærbare, da. Aldri testet det.

 

Jeg vet at den stygge ujevne og firkantede 220V AC som inverteren gir fra seg ikke er egnet til diverse motorer og komponenter. Men jeg sa jo at denne stygge strømmen skulle gå til PC-strømforsyningen. Den tåler slik strøm, og leverer likevel jevn og fin likestrøm med riktig spenning.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-13 12:53, Roadrunner7 skrev:


Jeg vet at den stygge ujevne og firkantede 220V AC som inverteren gir fra seg ikke er egnet til diverse motorer og komponenter. Men jeg sa jo at denne stygge strømmen skulle gå til PC-strømforsyningen. Den tåler slik strøm, og leverer likevel jevn og fin likestrøm med riktig spenning.


 

Du må gjerne ta den sjansen... Det ække min maskin.

 

Men en ting til må du ta med. Dette blir unødig mye spenningsomforming. Først fra 12v til 230v, og så tilbake... Inverteren din har ganske lav virkningsgrad, som gjør at du henter ut en god del mere effekt fra batteriet ditt, enn inverteren leverer. Også skjer det samme i PSU'en. Her blir det mye effekt som bare går ut som varme. Dette går utover batteriet ditt.

 

Du må gjerne si at det funker... Men langt fra optimalt. Og det medfører en risk ikke jeg er villig til å ta.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-13 13:13, Bisarre skrev:

Du må gjerne ta den sjansen... Det ække min maskin.


Men en ting til må du ta med. Dette blir unødig mye spenningsomforming. Først fra 12v til 230v, og så tilbake... Inverteren din har ganske lav virkningsgrad, som gjør at du henter ut en god del mere effekt fra batteriet ditt, enn inverteren leverer. Også skjer det samme i PSU'en. Her blir det mye effekt som bare går ut som varme. Dette går utover batteriet ditt.


Du må gjerne si at det funker... Men langt fra optimalt. Og det medfører en risk ikke jeg er villig til å ta.


 

Du har tydeligvis peiling på hva du snakker om, for jeg har målt litt på dette, og det stemmer at maskinen trekker mer effekt når jeg går om inverteren enn om jeg går rett på pc-strømforsyningen.

Men, som andre også har påpekt, så er ATX strømforsyninger som tar ujevn 12V DC fra bilen svært kostbare og vanskelige å få tak i. Standard strømforsyning pluss inverter er billig, og så lenge det ikke er snakk om en svært effektkrevende pc, så er det ikke så mye om å gjøre uansett. Som jeg nevnte, så tar hele pc'en min, inklusive skjerm og inverter ca. 50W under normal drift. Det er jo mindre enn kun en standard Athlon eller Pentium4 prosessor...

 

Men hvis du vet om et sted de selger rimelige ATX-strømforsyninger som tar 12V bil-spenning inn, så er jeg veldig interessert i å få vite om det, siden strømforsyningen i lag med inverteren som jeg har nå tar mer enn hlave plassen av hele pc'en...

Lenke til kommentar

"Hopp over å bruke inverter, om du ikke må. Grunnen til dette er at det er svært få invertere som faktisk leverer fullgod sinus-kurve på spenningene. Disse inverterene til elfa og clas olsson osv kjører på enten firkantpuls eller modifisert sinus. IKKE å anbefale. Skal du ha ekte sinus, så koster dette nærmere 3000kr for en 200w."

 

Hva i all verden har dette å si? En firkantpuls er like så god til dette bruk! Denne blir jo likerettet allikevel, og en får jo like bra utgangspunkt som hvis det var sinus.

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-09-18 11:39, skrev Trondos:

Her er i alle fall Komplett sitt alternativ til straumforsyning:


Tenkte litt på å kjøpe ei, berre sånn i tilfelle, til å lade mobilen og sånn......:smile:


150W kontinuerlig (og 200W max) er jo nok til å drive vanlig ny PC med flatskjerm. Skulle gå finfint det der.
Lenke til kommentar

150W kontinuerlig (og 200W max) er jo nok til å drive vanlig ny PC med flatskjerm. Skulle gå finfint det der.

 

Hvordan i all verden skal du klare det???

 

Skal spise den gamle muggene osten jeg har i kjøleskapet, om du greier å drive en ny normal PC, med greit skjermkort, og flatskjerm, med den inverteren.

Lenke til kommentar

Har sett at det er endel som bygger bil pc av itx hovedkort inkludert via c3 800 mhz prosessorene. Det finnes endel linker videre ifra Via sine sider og så vel også der noen strømløsninger. Fordelen er vel muligens at itx standarden ikke trekker mer enn 50-60 watt, så det er mulig disse strømforsyningene/inverterene er noe billigere. For min egen del har jeg droppet pc i bil da jeg har en ganske liten bil hvor dette ville stjelt endel plass. Evt vil jeg revurdere det hvis det muligens fremover vil la seg gjøre med håndholdte komponenter. Håndhålt kan man jo lettere ta med seg og også bruke til andre ting. Men pr idag er vel det litt for svake komponenter, og ikke minst dyrt.

Lenke til kommentar

Bizarre: Er du klar over hvor mye effekt en vanlig ny PC trekker?

 

300+W ? Nope!

 

Da må du tro om igjen. 100-150W er faktisk veldig vanlig selv med en middels XP-prosessor og Gf4 skjermkort. En 15" flatskjerm trekker rundt 30W. V(Vanlige 17" CRT trekker ganske mye mer (~90W), men det er jo uaktuellt i en bil likevel.)

 

Dvs. at det skal gå fint med den konverteren (Om du ikke har planer om dual-prosessor eller 4 disker i raid0 eller noe i den duren)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

viste ikke at komplett hadde invertere, nå ble jo saken mye enklere. :)

i løpet av vinteren skal jeg modde en pc i bilen min (en Lada Samara 1500i 1995 mod).

 

planlegger å montere en 15" LCD skjerm som er ment til vanlig PC, da disse er mye billigere, og samtidig mye større. ok, 15" er lanskje Litt stort i bil, men heller det en en liten 4-5"..

 

om jeg skal bruke en XP 1900+ cpu, 256MB DDR ram, 120GB seagate HD, vil det da holde med en 150W inverter? vil inverteren klare å drive både skjermen og PC'n?

 

vet ikke helt hvor sterk dynamo jeg har på bilen da, men det er et 55Ah batteri, og dynamoen skal vist gi 700W ved 5000 rpm. lysene på bilen trekker totalt ca 200W.

 

men noe går jo med til å lade batteriet, steroanlegg osv da. men tror dere det vil holde med orginalbatteriet og orginaldynamoen, eller bør dette byttes?

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...