Gå til innhold

PC i bil....!!?


Anbefalte innlegg

Er den noen som har erfaring med å bygge PC i bil?

 

Har lyst til å bygge en fastmontert Pc i bilen, men har en del tekniske problemer som må løses. Noen som kan hjelpe.

-Strømforsyning: Mener jeg har sett en 12V strømforsyning et sted på nettet...

-CD-Rom: Har lyst på en slot-in cd-rom i stedet for cd-spiller forran i bilen. Hvordan går dette med kabler ol.?

-Skjerm: 9" LCD?

osv osv..

Alle tips og triks mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående strøm, er en inverter på sin plass. Kan kjøpes hos f.ex. Elfa. De fleste 12v AT/ATX-strømforsyninger er altfor dyre til at det lønner seg. Jeg kjører en 150w inverter på min pc. kostet rundt tusenlappen. Tror man kan klare seg med en mindre kraftig inverter oxo.

 

 

Sjekk ut http://www.cajun.nu og http://www.mp3bil.no for mer info om en Linux-basert mp3-spiller. Veldig greit system.

 

[ Denne Melding var redigert av: XeNoMoRpH på 2002-09-12 10:18 ]

Lenke til kommentar

Hopp over å bruke inverter, om du ikke må. Grunnen til dette er at det er svært få invertere som faktisk leverer fullgod sinus-kurve på spenningene. Disse inverterene til elfa og clas olsson osv kjører på enten firkantpuls eller modifisert sinus. IKKE å anbefale. Skal du ha ekte sinus, så koster dette nærmere 3000kr for en 200w. Har du mulighet så skaff deg en likestrøms-omformer. Vet ikke hvor du får noe som er egnet. Men du må passe på og dimensjonere den på lik måte som du gjør med maskinen din hjemme. Nye maskiner trenger mye strøm.

 

LCD skjermer for bilbruk er dyre. Mye dyrere enn flatskjermer til hjemme-PC bruk. 7" widescreen-skjerm fra lanzar, koster rundt 7000,-. Prøv heller å få til en løsning med en liten skjerm fra en bærbar PC.

 

Kanskje det er best å ribbe en eldre bærbar. Montere maskinen et sted, og skjermen et annet. Kan jo koble til mus og tastatur fordet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-12 12:07, shivac skrev:

Kan jo bare bruke en trafo da .. istedenfor 12v strømforsyning ...


 

Vel, vel. En trafo fungerer kun på vekselstrøm.

 

Når det gjelder hvor en får tak i små LCD-skjermer, så har jeg funnet et sted med bra utvalg. se hos PartsExpress (www.partsexpress.com). Der kjøpte jeg min skjerm, som jeg skal ha i bilen.

Jeg er snart ferdig med bil-pc'en min. Jeg skal ha selve pc'en bak i bagasjerommet, og kun en liten styringskonsoll og skjerm fremme. Jeg har funnet en billig og god nok løsning for input, som passer i bil. Klart en touchscreen hadde vært kulest, men det blir for dyrt. I steder har jeg kjøpt meg en touchpad. Denne er jo fullgod erstatning for mus, og den kan brukes som tastatur ved hjelp av f.eks. OnScreenKeyboard (som finnes i Windows).

Hele pc'en (inkludert skjerm) har jeg målt at trekker ca. 50W, så det tror jeg bilen vil kunne klare uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...