Gå til innhold

SATA og SATA2... forskjell?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

skal kjøpe meg ny harddisk, og hovedkortet støtter SATA "typen" (hvis dere skjønner)

 

Problemet er bare at på info om ønskede harddisk, står det:

 

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ.

 

Siden det er SATA2, og ikke SATA, vil da hovedkortet mitt ikke støtte denne typen, da det bare støtter SATA ??

 

Vedder på at noen av dere veit det... ! ;) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bakoverkompatibelt. Er bare å kjøpe.

5405078[/snapback]

 

Har ikke helt den erfaringen på at det går helt smertefritt på alle typer HK. Jeg har et som jeg måtte sette diskene manuelt med jumper til 150 Mb for at HK skulle finne noe på diskene. Men Ikke noe problem bare en vet om problemet.

 

Ståle

Lenke til kommentar
Det er bakoverkompatibelt. Er bare å kjøpe.

5405078[/snapback]

 

Har ikke helt den erfaringen på at det går helt smertefritt på alle typer HK. Jeg har et som jeg måtte sette diskene manuelt med jumper til 150 Mb for at HK skulle finne noe på diskene. Men Ikke noe problem bare en vet om problemet.

 

Ståle

5405259[/snapback]

 

Låner posten din litt jeg :)

 

Jeg kjøpte meg nettopp en ny pc, men kjøpte meg dette hovedkortet :HK

 

Og denne harddisken : HDD

 

funker dette eller må jeg ha en jumper, hvis jeg må det kan noen si meg eller sende en link om hva det er. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

går vel helt fint, siden det står 4xSATA ?

Betyr vel bare at det er 4 SATA "porter" på hk'et.. ?

 

Som du har sett over, så gjør det ingenting om det står "SATA2" på harddisken, og hk'et støtter "bare" SATA :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Ja okey, ser bare at en av de som har kjøpt den disken måtte sette inn en jumper for at det skulle funke.

Tusen takk for svar! :)

5409710[/snapback]

 

 

Ingen hårsmak ;):p

Lenke til kommentar

Det er riktig som det blir sagt at det offisielt ikke finnes noe S-ATAI og S-ATAII.

Det er imidlertid to forskjellige versjoner av S-ATA som støtter hver sin teoretisk overføringshastighet, samt et par tilleggsfunksjoner.

Kjøper du en "S-ATAII" (som det gjerne bli kalt) så fungerer denne på en "S-ATAI" kontroller og vice verca, MEN du får nødvendigvis ikke utnyttet diskens fulle funksjonalitet.

 

Jeg kan desverre ikke nok om S-ATA til at jeg skal begynne å forklare forskjellene,men det er heller ikke sikkert om det er noe forskjell på den praktiske opplevelsen. Det som er sikkert er at S-ATA ikke er S-ATA, det er forskjellige versjoner av den. Som det blir sagt lenger opp: "Det er bakoverkompatibelt. Er bare å kjøpe. " underforstått at det er flere versjoner.

 

Kan ikke tenke meg det ble enklere for deg nå.. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorry har vært på tur. ;-)

 

Se på disken din der sto det på min at jeg kunne sette den til 150 Mb med en jumber på disken. Samme plass der du setter om IDE diskene skal være master eller slave. Ser det står dette "Serial ATA-150" på hovedkortet" Kan godt være samme grunn til at jeg ikke klarte å starte HK/MB med 300 Mb.

 

Ståle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...