Gå til innhold

WoW eller FF-XI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FF XI har absolutt ingenting med Final Fantasy serien å gjøre, bortsett fra at det er en del like raser. FF XI er også et veldig "enkelt" spill, med få muligheter.

 

WoW har på samme måte ingenting med Warcraft (1, 2 eller 3) å gjøre, også WoW har en del like Warcraft raser. World of Warcraft har også langt flere muligheter enn FF XI (med "jobber" o.l.)

 

Hvis du vurderer FF XI pga. det er i Final Fantasy serien, så blir du rimelig skuffet. Etter min mening burde spillet hete noe mer som: "MMORPG With Final Fantasy Creatures".

 

Siden du ikke har spilt noen Warcraft spill, er sjansen for at du blir skuffet mindre. Dog er det en større mulighet at du vil like FF XI (hvis du klarer å tenke at FF XI og de andre spillene har noe til felles, og heller ikke ha noen form for håp om det) pga. det er et spill som er lettere å sette seg inn i for førstegangs MMORPG-spillere

 

EDIT: Beklager for at dette ble ganske tungt å lese, men jeg klarte ikke å formulere meg bedre.

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar

Jeg er som deg har også spilt alle ff spilla og elsker dem av hele mitt hjerte(utenom X-2 som jeg hater av hele mitt hjerte), og jeg synes WoW er et mye bedre spill en ff XI har spilt beege en god del nå og kom fram til den konklusjonen men jeg ville anbefalt å testa dem begge før du går i inkjøp av en av dem :thumbup:

Lenke til kommentar
WoW har på samme måte ingenting med Warcraft (1, 2 eller 3) å gjøre, også WoW har en del like Warcraft raser. World of Warcraft har også langt flere muligheter enn FF XI (med "jobber" o.l.)

5404917[/snapback]

 

 

Hva er det du sier?!

World of Warcraft har ALT med de andre spillene å gjøre! Det er en helt lineær historie som går igjennom alle spillene, selv om den ikke var så tydelig i de første to spillene.

Figurer som var med Warcraft III: Reign of Chaos og Warcraft III: The Frozen Throne er med i WoW som virkelige figuere du kan prate med og sloss mot.

 

Og som andre her også sier, ingen FF spill har noe med hverandre å gjøre story/characterwise, så det at FF: XI ikke har noen "berømte" characters I seg er egentlig ganske tro tradisjonen.

 

On topic:

 

Det er stor forskjell imellom spillene, jeg har bare spilt WoW, så jeg kan ikke si så mye om FF:XI (selv om jeg har spilt alle de andre FF spillene). De tydelige forskjellene er jo det at slossingen er veldig forskjellig, noe som du kan lese mer om i anmeldelser av spillene.

 

Det jeg har hørt er at FF:XI ligner sine forgjengere, med tanke på liten bevegelsesfrihet (du løper ikke så mye rundt og hopper i skoger i FF spillene), stor vekt på statestikker og lignende i kamp.

 

WoW legger derimot stor vekt på bevegelsesfrihet, du kan løpe overalt, gjøre det meste med de fleste, og det er en veldig stor frihet i alt du gjør. Desverre blir det ofte ganske kjedelig å gjøre de typiske "Gather 5 pelts for me." og "Kill 5 bears." questene, men du MÅ jo ikke gjøre de. :)

 

Alt i alt:

 

Velg FF:XI hvis du vil ha:

- FF lignende gameplay

- FF characters / raser

- FF miljø

- Mer fokus på atributter / stats enn hvor god du er til å spille (dette er litt gjetting, siden jeg ikke har spilt det, sorry.)

 

Velg WoW hvis du vil ha:

- Adventure-spill gameplay (Som for eksempel Zelda-spillene)

- Veldig stor frihet, både i storyline og bevegelsesfrihet

- Stor fokus på hvor flink du er til å spille

- Veldig stor fokus på hvilen level du er (dette blir ofte dratt frem som en negativ ting, noe det kan være, men de fleste liker det)

- Stor fokus på Warcraft historie

 

 

Håper dette gjorde valget ditt litt enklere. Jeg kan anbefale å lese om begge spillene, både anmeldelser og hva utgiverene selv sier.

Håper at du får en fin opplevelse med dette uansett hva du velger, og lenge leve FF! :D

Lenke til kommentar

På WoW er det bare Hord vd. Alliance. That's it. Det er absolutt ikke noen form for en fortsettende historie (med mindre jeg har gått glipp av en vital del).

 

FF XI er så godt som meningsløst (det betyr nødvendigvis ikke at det er et dårlig MMORPG). Det er absolutt ikke en ting med FF XI som får meg til å tenke på at det er et FF-spill, hvis man ser bort fra noen av NPC'ene. I motsetning til XI kan man fint se at det er et Final Fantasy spill, på hvordan spillet er bygd opp, visse likheter i historien etc.

 

On Topic: Er det første gang du spiller et MMORPG? I såfall, ville jeg gått for FFXI, pga. det er ikke så "komplisert".

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar
På WoW er det bare Hord vd. Alliance. That's it. Det er absolutt ikke noen form for en fortsettende historie (med mindre jeg har gått glipp av en vital del).

 

FF XI er så godt som meningsløst (det betyr nødvendigvis ikke at det er et dårlig MMORPG). Det er absolutt ikke en ting med FF XI som får meg til å tenke på at det er et FF-spill, hvis man ser bort fra noen av NPC'ene. I motsetning til XI kan man fint se at det er et Final Fantasy spill, på hvordan spillet er bygd opp, visse likheter i historien etc.

 

On Topic: Er det første gang du spiller et MMORPG? I såfall, ville jeg gått for FFXI, pga. det er ikke så "komplisert".

5411235[/snapback]

 

 

Da har du gått glipp av en vital del.

 

 

Jeg har bare spilt noen få MMORPG's, men jeg finner WoW veldig enkelt å spille, i forhold til alle de andre. Jeg ville anbefalt WoW som et "førstegangs MMORPG spill" for hvem som helst, siden det er så intuitivt og enkelt å begynne med. Det har fantastisk mange sider ved seg, så du vil mest sannsynlig finne et aspekt ved det du liker.

 

En liten tanke er jo at barn på 7-8 år som ikke engang kan engelsk klarer å spille det, selv om de er grusomme å ha med å gjøre.

 

Igjen, se på den forrige posten min og finn ut hva du har mest lyst på i et spill du faktisk må betale månedsavgift for.

 

Husk også at det er muligheter for å prøvespille spillene uten å betale. :)

Lenke til kommentar
World of Warcraft har også langt flere muligheter enn FF XI (med "jobber" o.l.)

 

 

 

Hmm.

 

FFXI har 15 jobber å velge i mellom, (Så vidt jeg vet har WoW 9)

meste parten åpnes av quests på lvl 30.

Du starter med 6 jobbmuligheter. Dessuten kan alle jobbene spilles med samme karakter slik at man trenger ikke å lage en ny karakter for å spille en annen jobb.

 

Formålet er vel gjøre ferdig missions som inngår i spillet, foreløpig er det 3 'campaigns'. Disse fører deg nye områder osv. Man har også 'raid' lignende oppdrag her kalt Dynamis, HNM, osv.

FFXI er et veldig 'party' orientert spill, du kan levle solo men da går langsomt :)

Enkelte ting er du helt avhengig av å få hjelp til.

 

Jeg har prøvd både WoW og FFXI, jeg foretrekker FFXI da WoW ble for enkelt for min del. Særlig crafterdelen.

 

 

Men dette har jo med smak og oppfatning å gjøre :)

 

Dessuten kommer det en ny expansion til FFXI dette året med iallfall en ny jobb, ny områder og missions.

Endret av Biamor
Lenke til kommentar
På WoW er det bare Hord vd. Alliance. That's it. Det er absolutt ikke noen form for en fortsettende historie (med mindre jeg har gått glipp av en vital del).

 

FF XI er så godt som meningsløst (det betyr nødvendigvis ikke at det er et dårlig MMORPG). Det er absolutt ikke en ting med FF XI som får meg til å tenke på at det er et FF-spill, hvis man ser bort fra noen av NPC'ene. I motsetning til XI kan man fint se at det er et Final Fantasy spill, på hvordan spillet er bygd opp, visse likheter i historien etc.

 

On Topic: Er det første gang du spiller et MMORPG? I såfall, ville jeg gått for FFXI, pga. det er ikke så "komplisert".

5411235[/snapback]

 

Meningsløst? FFXI har en ganske solid historie som blir fortalt gjennom missions, quests og cutscenes.

Du har stor bevegelses frihet, men er som nevnt veldig lagt opp til at ting skal gjøres sammen i parties.

Er flere som jeg vet om som gikk fra FFXI til WoW når det kom, men som har kommet tilbake til FF fordi WoW var for enkelt.

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke helt hva jeg skal si siden jeg spiller begge spillene, men vil du helst være mye alene og kun være i grupper med andre når du må inn i "huler" så anbefaler jeg WoW siden i FF:XI så må du så og si være i en gruppe fra du er level 10. og en liten rettelse om jobber så låser du opp å kunne ha to jobber samtidig når du har kommet til level 20(med mindre de har skiftet det, har kun nettopp begynt igjen etter 6 måneders pause for å spille WoW).

Lenke til kommentar

Jeg spiller på Bahamut serveren, og økonomien har vært like mye mareritt her :)

 

Er med i en skandinavisk LS hvor flesteparten er over lvl 60 så nå begynner det å bli moro.

 

Når det gjelder jobbene så begynner du med 6 valg, når du kommer til lvl 18 kan du få en sub-job som f.eks Blackmage lvl 20/Whitemage lvl 10

 

Det jeg mener med 15 jobber samtidig er at du trenger ikke lage ny karakter for å bytte til f.eks Warrior, du kan gå inn til din Moggle som hjelperen din heter og bytte jobb slik at du fremdeles vil ha alle penger og utstyr på deg uten å måtte begynne helt på scratch.

Bytter du jobb tilbake til Blackmage har du fremdeles lvl ditt på warrior.

På denne måten kan du lvl alle 15 jobber til lvl 75, mye av utstyret kan brukes av flere jobber så man slipper å stadig kjøpe nytt osv.

Endret av Biamor
Lenke til kommentar
På WoW er det bare Hord vd. Alliance. That's it. Det er absolutt ikke noen form for en fortsettende historie (med mindre jeg har gått glipp av en vital del).

 

 

 

Du har spilt WoW? Det finnes rundt 5 000 quests i WoW, og en stor del av dem enten forteller videre på forskjellige elementer i warcraft historien, eller oppklarer diverse ting. Helt fra starten av får vi med å for eksempel spile rasen "Undead" Forklaring av deres historie gjennom quests, mange kjente Warcraft personligheter som Thrall og Jaina proudmore er å finne i WoW, og det finnest quests rundt disse. Det er også flere bøker i WoW som inneholder diverse historie.

Lenke til kommentar

Jeg spilte FF 11 i 2år før jeg ikke over til og teste WOW,jeg er en stor fan av alle FF spilla,men det her er det jeg har brukt mest tid på!Det er sinnsykt fett hvis du får deg en skikkelig guild som du kan raide sammens med det,uten en guild er du nesten fortapt der!etter lvl 20 må du ha teams for og lvl,og jeg spilte bare på amerikanske serverer(japanske)der bruker man auto translate til og snakke japansk,det som er det store probleme er at de japanske spillerene ville nesten alderi spille med noen som ikke snakket japansk,husker jeg kunne sitte i 3-4 timer for og vente på 1 team,spam spam spam i LFG kanalene!det er det absoultt kjipeste,tenker litt tilbake nå:at jeg gadd og sitte der og vente så lenge!wow er det helt anderledes,der er jeg prest nå!her kan jeg faktisk velge hva jeg vil gjøre selv!får invites og /wispers hele tiden!der kan man også soloe hele veien opp til lvl 60 hvis du vil!men har du jævli god tålmodighet så kan du jo prøve FF11 hehe!men kunne jeg velge nå så hadde jeg absolutt gått får WOW!Konge spill..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...