Gå til innhold

Guide: Nintendo NES-programmering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer det noe mer snart??

 

kjemp guide  :thumbup:

8327525[/snapback]

 

Jeg tenker på å skrive videre nå. Kommer muligens til å legge til noe i løpet av morgendagen. Du kan jo alltids joine #nesdev @ Quakenet (IRC) om det er noe du lurer på osv. (alltid kjekt med idlere ^^)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
årh..håper eg kan spørre her..

 

har kjøpt noen spill som er egion 1 USA NTSC..og de virker visst ikke på en normal norsk maskin..hva må eg gjøre da?..hørt en må modde nintendoen..hvordan gjør man det..sorry viss eg spørr om noe ulovlige greier nå  :blush:

8790571[/snapback]

 

Dette er vel egentlig ikke rett tråd, men jeg kan like godt svare... Du kan åpne NES-en din og kutte pinne nr. 4 på lockout-chippen. Dette fører til at de to lockoutchippene (den i kassetten og den i NES-en) ikke får kontakt og regionssjekken blir ikke utført. Slik gjør du det: http://www.vgrc.net/articles-559.html

 

Dessverre vil ikke spillene kjøre ordentlig. Dette er fordi prosessoren og grafikkprosesoren i en norsk (PAL) NES er litt svakere enn dem i NTSC-maskiner, så bl.a. lyden blir tregere, og antageligvis gameplayet generelt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Sliter litt med å vise NES-program i emulatoren. Hvordan skal jeg lagre koden som jeg blir linket til i kapittel 3?

 

Siden det i internettbrowseren står at dette er en asm-fil, så lagra jeg det som ei asm-fil (i NESASM-mappa). Men hvordan blir det da med chr-, prg- og nes-filene? Skal alle filene ha samme navn for at emulatoren skal forstå at alle henger i hop? For jeg regner med at emulatoren leser .nes-fila, .prg-fila og .chr-fila når den starter opp?

 

En annen ting: når jeg åpner NESASM.EXE så bare lukker den seg med en gang den er åpna. Normalt? Kjører Windows XP, og andre CMD/DOS-vinduer har noen ganger den samme tendensen at de bare lukker seg.

 

edit: Ser nå at NESASM sin oppgave er å konvertere CHR- og PRG-filene til ei NES-fil for emulatoren. Men å få til å starte den da...

 

:)

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har svart tidligere. Forumet viste ikke at det var kommet en ny post.

 

NESASM bruker du til å kompilere (sette sammen) en .NES-fil. En NES-fil inneholder alle dataene som ville vært på en spillkassett, i tillegg til emuleringsinformasjon som emulatoren bruker. NESASM tar inn en .asm-fil med i hovedsak kode og lager en slik NES-fil. I asm-fila inkluderer man også grafikkfiler. I kap3del3.asm inkluderes en fil kalt spr.chr. Du kan selvsagt bytte navn om du vil. Denne skal inneholde grafikk du tegner i Tile Layer Pro eller et tilvarende program.

 

Du må kjøre NESASM fra kommandolinja. I kjør på Start-menyen skriver du inn "CMD". Hvis du ikke kan bruke cmd anbefaler jeg deg å google litt på det. Naviger deg frem til mappen der du har NESASM.EXE og asm-filene og skriv "nesasm filnavn.asm" for å kompilere fila. Det skal da lages en ny .nes-fil med samme navn som asm-fila. Denne kan du kjøre i emulatoren.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har tenkt litt på å fortsette denne guiden, men vet ikke helt om det er noen interesse for den lenger i det hele tatt. Det neste som eventuelt står for tur i kap. 3 er en dynamisk håndtering av sprites, med en funksjon/rutine som looper gjennom en liste med sprites og oppdaterer og kollisjonstester dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...