Gå til innhold

Bruk av kamera i vinterhalvåret


Anbefalte innlegg

Vinteren bringer med seg mange fine motiv, og naturen byr da på mangt å ta bilde av. Men nå er det begrenset hvor mange minusgrader man kan utsette sitt kamera for, og på f.eks. 350D skal man ikke benytte kameraet i omgivelser under 0 grader.

 

Så jeg lurte på om at jeg overhodet ikke kan bruke mitt 350D ute i vinterhalvåret mht. garanti og lignende. Hva er det som tar skade på kameraet dersom jeg skulle finne på å bruke kameraet ute under 0 grader? Er det kondens når en kommer inn igjen i varmen som kan ta knekken på kameraet, eller er det noe med den mekaniske delen? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går finfint det, men passe deg når du tar kameraet inn igjen, da kommer kondensen. Varm kameraet gradivis opp evt. ha det i en lufttett plastikkpose til det er varmt.

 

Fra 25grader C og nedover vil batterikapasiteten falle med ca 1% pr grad så pass på strømmen. Ha med ekstra batteri som du har inntil kroppen og holder varmt, når det første ryker bytter du plass på dem....

Lenke til kommentar

hallo.

 

Skal gå ganske bra med kamera ute om vinteren. I Henhold til garanti og slikt så er det ikke vanlig at noe kolapser i kulde. Så dersom det skjer noe, så bør du få det igjen på garantien.

 

Det eneste du må passe på er kondens og fukt som du nevnte. Når det stør må du passe på litt.

Mange folk tror at kameraet bør være varmt, så de legger det på innsida av jakka. Men det er ikke så lurt egentlig, fordi der er det som vanlig fuktig. Det beste er å ha kameraet i en veske utenfor, og batteriet på innsiden av jakka.

 

Det kan hende det står noe i bruksanvisninga for kameraet ditt, maks/min temperatur osv.

 

 

Lykke til med fotograferinga ;)

 

 

Mvh

Jonathan

Lenke til kommentar
Går finfint det, men passe deg når du tar kameraet inn igjen, da kommer kondensen. Varm kameraet gradivis opp evt. ha det i en lufttett plastikkpose til det er varmt.

 

Fra 25grader C og nedover vil batterikapasiteten falle med ca 1% pr grad så pass på strømmen. Ha med ekstra batteri som du har inntil kroppen og holder varmt, når det første ryker bytter du plass på dem....

5393241[/snapback]

 

Ja, viktig ting jeg glømte. Gjør som han over her sa. Når du kommer inn igjen, putt det i en plastikkpose en time eller lignede, til det er varmere. da blir det ikke kondensproblemer.

Lenke til kommentar
hallo.

 

Skal gå ganske bra med kamera ute om vinteren. I Henhold til garanti og slikt så er det ikke vanlig at noe kolapser i kulde. Så dersom det skjer noe, så bør du få det igjen på garantien.

 

Det eneste du må passe på er kondens og fukt som du nevnte. Når det stør må du passe på litt.

Mange folk tror at kameraet bør være varmt, så de legger det på innsida av jakka. Men det er ikke så lurt egentlig, fordi der er det som vanlig fuktig. Det beste er å ha kameraet i en veske utenfor, og batteriet på innsiden av jakka.

 

Det kan hende det står noe i bruksanvisninga for kameraet ditt, maks/min temperatur osv.

 

 

Lykke til med fotograferinga ;)

 

 

Mvh

Jonathan

5393272[/snapback]

 

Takk for svar! :thumbup: da setter jeg kursen ut for å ta vinterbilder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...