Gå til innhold

Vurderer Sigma EF-500 Flash


Anbefalte innlegg

Jeg er nå på leting etter en rimelig blitz til mitt 350D, og vil altså ikke bruke mange tusen på min første eksterne blitz. Jeg kom over Sigma EF-500 som faktisk har fått god kritikk. Prislappen er på rundt 1500,- kroner.

 

Noen som har erfaringer med denne blitzen? Evt. noen som kan anbefale meg noe brukbart til omtrent samme pris..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har sigma 500 super :hmm: Den gør det godt, men ... der er altså næsten ligeså meget at sætte sig ind i vedr. blitz som vedr. kameraet.

 

det er ikke "bare" at skyde blitsen af i loftet og så er billederne gode :ermm: hvis du skal bruge den til billeder rundt om julebordet og den slags, så ville jeg tage det billigeste .... eller bruge den indbyggede.

 

bruger du opstillede billeder og har tid og muliged for at sætte dig ind i tingene er sigmaen god.

 

jeg kender ikke de andre, men ville lige give mit indtryk ...

Lenke til kommentar
jeg har sigma 500 super  :hmm: Den gør det godt, men ... der er altså næsten ligeså meget at sætte sig ind i vedr. blitz som vedr. kameraet.

5391543[/snapback]

Men hvis en ikke satser så mye på automatikken, så kan en vel stille de viktigste tingene manuelt, det blir kanskje noe enklere? Jeg vurderer 500 super-versjonen sjøl, har bl.a fra forumet her fått inntrykk av at det kunne trenges lesbare, spesialtilpassede bruksanvisninger for hvert kameramerke.

Lenke til kommentar

Det eneste som er vanskelig med Sigmaen er å bruke den som trådløs slave (master har jeg ikke prøvd, men det er utvilsomt vanskelig, det også) og grunnen til at det er vanskelig er at bruksanvisningen ikke er særlig god, for så si det forsiktig. Når du kan det, så er det helt greit.

 

Å få den i slavemodus forutsetter at du leser én bestemt tråd i D70-forumet på dpreview. (jeg har linket til tråden flere ganger i andre EF500-tråder, men har den ikke her... Søk i forumet) Jeg er ganske sikker på at ingen noen sinne har klart det uten å lese den tråden... bortsett fra han som fant det ut, da. :)

 

Hva Kigulu mener ikke er P&S med denne blitzen aner jeg ikke. På D70 er det bare å montere den, og la motivet bades i lys. iTTL fungerer perfekt.

 

Sto-Fen OmniBounce el.l koster mindre enn 200 kroner inkl. porto fra USA, og er nærmest påkrevd tilleggsutstyr

Lenke til kommentar
Hvis du vil legge litt mer penger i så tror jeg Metz Mecablitz 54 er en bra blitz for pengene. Den er tilpasset digitalkamera også:)

5392528[/snapback]

 

 

Det er 500 DG super også. Har støtte for E-TTL II. Har den selv og er meget fornøyd. Det eneste jeg har å utsette på den er at den har noe lang oppladningstid i forhold til for eksempel 430ex. Men kan absolutt anbefale den! Har fått til mange gode bilder med den.

Lenke til kommentar

"Hva Kigulu mener ikke er P&S med denne blitzen aner jeg ikke. På D70 er det bare å montere den, og la motivet bades i lys. iTTL fungerer perfekt."

 

Det jeg mente var det kan man ofte gøre med den indbyggede også - muligheden med eksterne er jo netop inddirekte lys m.m og det er ikke bare lige sådan.

Lenke til kommentar
"Hva Kigulu mener ikke er P&S med denne blitzen aner jeg ikke. På D70 er det bare å montere den, og la motivet bades i lys. iTTL fungerer perfekt."

 

Det jeg mente var det kan man ofte gøre med den indbyggede også - muligheden med eksterne er jo netop inddirekte lys m.m og det er ikke bare lige sådan.

5392874[/snapback]

 

Det skjønner jeg ikke. Jeg bruker utelukkende bounce innendørs. Ingen problemer med det. På hvilken måte skiller Sigmaen seg fra andre?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde en Canon 580ex i dag, jeg bare må ha skikkelig Blitz nå. Den interne blitzen gjør ikke samme nytta selv til familie midagger det skal jeg love deg. Har hvert så missfornøyd at jeg har bouncet den interne blitzen i taket med en cd-plate som speil bare for å få til indirekte lys.

 

Når det går greit og bruke en cd plate hvis man setter på +2 trinns blitz kompensasjon skjønner jeg ikke at sigma blitzen kan være noe problem og bounce i taket. Skulle greid lett selv med en helvmanuel blitz da det bare er og teste det en gang se hvor mye lys du får og deretter finne passende blender. Kan vel ikke være noe vanskeligere med den sigma blitzen.

Lenke til kommentar
Hvis du vil legge litt mer penger i så tror jeg Metz Mecablitz 54 er en bra blitz for pengene. Den er tilpasset digitalkamera også:)

5392528[/snapback]

Tenkte bare jeg ville nevne at før i tiden var Metz det store kvalitetsmerket for uorginal blitz. I tiden før TTL brukte nesten alle profesjonelle fotografer Metz stavblitz. De var også eneste offisielle leverandør av blitz til Hasselblad. Om kvaliteten på deres produkter holder samme høye kvalitet i dag bør de ikke glemmes i denne debatten, spesiellt siden de ser ut til å være mer konkurransedyktige mht pris enn de var tidligere. I gamle dager var en Metz dyrere enn en original Canon med samme ledetall-data.

Lenke til kommentar
Når det går greit og bruke en cd plate hvis man setter på +2 trinns blitz kompensasjon skjønner jeg ikke at sigma blitzen kan være noe problem og bounce i taket. Skulle greid lett selv med en helvmanuel blitz da det bare er og teste det en gang se hvor mye lys du får og deretter finne passende blender. Kan vel ikke være noe vanskeligere med den sigma blitzen.

5403204[/snapback]

 

Som sagt så er det ikke noe problem å bounce Sigmaen på full auto. Det er jo ikke blitzen, men kameraet, som bestemmer output med x-TTL (e-TTL?), og EF500 har kraft i massevis.

 

Når det gjelder Mecablitzen, så er nok den fin (og kraftigere enn Sigmaen), og det er utelukkende positivt at flere 3. parts leverandører melder seg på med kompatible blitzer, men den har en stor ulempe: den kan kun tiltes oppover, ikke til siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...