Gå til innhold

2GB god ram til A8N SLI Premium og Opteron 165?


audhage

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp gått til innkjøp av et Asus A8N Sli Premium og en AMD Opteron 165. Det jeg lurer på er hvilken ram jeg bør kjøpe. Det bør være innen rimelighetens grenser, for jeg skal ikke blodklokke den. Den skal bare koneklokkes litt siden prosessoren vistnok er så villig ;)

 

Hvilket minne ville dere valgt i min situasjon?

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du først handler fra Databutikken bør du kjøpe Corsair TWINX2048-4000PT. Opteron 165 er penger ut av vinduet hvis ikke du blodklokker den, default er jo stakkarslige 1,8 GHz.

 

edit: Raskt minne er spesielt viktig til dual core, siden det kan bli opptil dobbelt så mye trafikk på RAMen. Jeg testet å kjøre to PAR2-programmer samtidig på en 4400+, og da gikk det utrolige 20% raskere når RAMen stod på 200 MHz i forhold til 166 MHz. Det betyr at hastigheten skalerte omtrent lineært med RAM-hastigheten.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar

Kjører mine OCZ Platinum EL 245MHz @ 3-3-3-7-T1. Er mange som ikke kommer så langt med OCZ brikkene, vanlig å stoppe rundt 230MHz T1. Er ikke de mest ideele brikkene for klokking, finnes bedre. Har ingen linker i farta, men Crosiar brikkene nevnt over her skal være rimelig bra.

 

Opteron har vilt potesiale, du bør tyne ut det du kan av den, det er mest moro!

Lenke til kommentar
Når du først handler fra Databutikken bør du kjøpe Corsair TWINX2048-4000PT. Opteron 165 er penger ut av vinduet hvis ikke du blodklokker den, default er jo stakkarslige 1,8 GHz.

 

Så disse egner seg altså bra til overklokking? Jeg har etter hvert tenkt å vannkjøle systemet mitt med Asus A8N-SLI Premium, og AMD Athlon 64 X2 3800+, i den hensikt å overklokke. Hvis du sier denne rammen er spesiellt bra, så går jeg for den!

Lenke til kommentar
Jaja, nå har jeg faktisk allerede plassert orderen på opteronen. :(

 

Når du kan velgehvilken butikk du vil, ville du fortsatt valgt disse brikkene?

 

Mvh Audun Hagen

5379796[/snapback]

 

Send en mail å spør om du kan få rammen på samme orderen. Hvis ikke den er sendt burde det gå bra, databutikken var veldig medgjørlige når jeg bestilte der.

Lenke til kommentar
Eller tar jeg feil nå?

Nei. Med overklokking kan A8N-SLI Premium klare RAM-hastighet på ca 295 MHz, som er rett under PC4800 (300 MHz).

5380427[/snapback]

 

Det er ett eller annet jeg ikke helt får tak i her merker jeg. For når 500 MHz tilsvarer PC4000, hvordan kan da PC4800 tilsvare 300 MHz?

Lenke til kommentar

For at det skal være noe vits i med bedre enn PC3200 DDR så må du overklokke.

 

Tallet indikerer båndbredden som er direkte relatert til hastigheten på minnet. PC2100 er 133mhz DDR, PC2700 er 166mhz DDR, PC3200 er 200mhz DDR og PC4000 er 250mhz DDR.

 

Dersom du overklokker PC3200 minne til 250mhz så har du i praksis PC4000. Dersom du ikkje overklokker så utnytter du ikkje potensialet i brikkene om du har kjøpt noe bedre en PC3200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...