Jump to content
Sign in to follow this  
ilpostino

1 x 120 mm VS 2 x 80 mm vifter

Recommended Posts

For en stund siden kjøpte jeg et kabinett hvor det blandt annet sitter to stykk 80 mm vifter i front. Jeg har vurdert å bytte ut disse med en 120 mm vifte. dette for å prøve å redusere støy men også for å kunne få mer luft inn i kabinettet. så da harjeg to spm:

1) tror dere støyen blir noe nevneverdig redusert av å gå over til en vifte

2) vil en 120 mm vifte flytte mer luft enn to 80 mm vifter?

Nesten umulig å svare på da det er så stor forskjell på vifter. Men, uten å ha mere info enn det du oppgir vil jeg helt sikkert tro at en 120mm vil støye ganske mye mindre enn 2x80mm, men tror ikke en enkelt 120 vifte vil klare å flytte like mye luft som 2 stk 80. Men det er jo litt avhengig av viftetype og hastighet / støy... :hmm:

Nesten umulig å svare på da det er så stor forskjell på vifter. Men, uten å ha mere info enn det du oppgir vil jeg helt sikkert tro at en 120mm vil støye ganske mye mindre enn 2x80mm, men tror ikke en enkelt 120 vifte vil klare å flytte like mye luft som 2 stk 80. Men det er jo litt avhengig av viftetype og hastighet / støy... :hmm:

5375138[/snapback]

Jeg har per nå dette kabinettet. på linken er det bilde som vise r hvordan kabinettet ser ut inni.... har ikke tatt stilling til hva slags 120 mm jeg skal ha...

Har selv nesten samme kabinettet. Har en 120 i front, og to 80 bak. Jeg kommer til å modde kabinettet til å få plass til en 120 bak isteden for de to 80. Jeg tror ikke det kommer til å gjøre stor forskjell luftmessig. Men lydmessig vil det helt klart bli mye bedre.

Mulig jeg også kjører en ekstra vifte i sidepanelet for å assistere Zalman GPU-viftene. Men den vil få en Av/på funskjon med mulighet for å velge mellom 12 eller 5 volt.

-Bingo