Gå til innhold

Turion vs. Athlon?


yokko

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en acer ferrari 4005, frøkna mi har en HP maskin. Begge maskinene er relativt nye.

Sprørsmålet mitt er følgende: Hennes maskin med athlon 2800 bråker ikke noe, mens min turion 64 baserte maskin bråker som et uvær...

Skal dette være tilfelle, er det noen som har peil?

Det er snakk om enkel bruk av pcene, når vi bare surfer og bruker word. Hennes maskin får en liten utblåsning i ny og ne, mens min ferrari bråker jevnt hele tida...

 

Og jeg som trodde Ferrarien var en skikkelig brukervennlig maskin :thumbdown:

skikkelig misfornøyd med støynivået her ja...

 

Fint hvis noen vet om noe tilltak, hvis det finnes....

 

Takk

 

-Yokko-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ferrari har evne til å bli varm kan man vell mildt si! Menne står den på hele tiden?

Jeg mener at turion skal bruke mindre strøm, samt produsere mindre varme enn athlon... hva er resten av innholdet i HP maskinen? Dårlig skjermkort?

5375104[/snapback]

 

Ja, det er et integrert skjermkort som står i hennes maskin. På min maskin går viften hele tida, da mener jeg hele tida.Slik at det støyer skikkelig.... Men uansett, jeg trodde Ferrarien var en av acer sine flaggskip! Det er skammelig at en slik maskin til den summen skal bråker verre en nielfishen til mor mi! Og når jeg leste tester om den, fikk den 7/10 på støynivå.... Da har de gutta ikke tasta på en ordentlig centrino maskin! Ble skikkelig lurt der!

 

Jeg har ikke sett en annen ferrari fysisk, skulle gjerne sammenliknet den med en annen for å være sikker på at min er ok, skulle nesten ikke tro det, siden den bråker omtrent like mye som min gamle HP som hadde desktop prosessor pentium 2.66! :cry:

Lenke til kommentar

Hører at det er mange som er sliter med samme som deg....

Har aldri vert borti AMD prosessorer på laptoper, men det skal ikkje vere ulikt intel sine med tanke på automatisk nedklokking (Speedstep).

 

Det som du må gjøre er følgande. Det er mest sans to vifte på ferrarien din, ein til GPU-en og ein til CPU-en.

 

For å få vifta på GPU-en til å slutta å gå så er det ein funksjon som heiter PowerPlay (vist eg ikkje tar feil så har du ein ati x700 skjermkort). Skru ned glidebryteren til minimum. Det som skjer da er at klokka til GPU-en blir skrud ned slak at den bruker mindre strøm og ikkje blir varm (ergo trenger ikkje kjøling)

 

Når det gjelder CPU-en så må du gjøre tilsvarende på den. Eg er ikkje sikker på kva Acer og AMD bruker for å styra klokkefrekvensen men det som fungerer veldig bra på min PM er Notebook Hardware Control.

 

Trikset er altså å skru ned klokkehastigheten til både GPU-en og CPU-en når du bruker programmer som krever lite ressurser. Dette vil føre til mindre varmgang, som igjen fører til mindre behov for kjøling, mindre bruk av vifter og mindre/ ingen støy.

Lenke til kommentar

Har du de nyeste CPU driverene?

Lagt inn "powerNow" Slik at den stiller seg etter hva du gjør?

(høyreklikke på "min datamaskin" -> "egenskaper" så ser du hvor mange mhz den står på, hvis den står høyt men du likevell bare surfer på internett osv, har du ikke powerNow)

Endret av MeFF
Lenke til kommentar

Turion er AMD's svar på Pentium M og skal derfor yte ca det samme og produsere tilsvarende mindre varme. Trolig er det grafikkløsningen i kombinasjon med prosessor hasigheten som gjør at PC får behov for lufting = støy fra vifte.

 

Ellers skal vel Ferrari bråke - er vel gjort med overlegg :p

Lenke til kommentar
Turion er AMD's svar på Pentium M og skal derfor yte ca det samme og produsere tilsvarende mindre varme. Trolig er det grafikkløsningen i kombinasjon med prosessor hasigheten som gjør at PC får behov for lufting = støy fra vifte.

 

Ellers skal vel Ferrari bråke - er vel gjort med overlegg  :p

5375768[/snapback]

Ja, men jeg har jo hatt en centrino maskin.. Den bråker ikke på langt nær slik denne amd prosessoren gjør...Jeg hadde en dell xps, all forutsettning tilsier at den maskinen burde bråke omtrent like mye hvis ikke enda mere, men det gjorde den ikke...Nei, men hvis ingen har råd, nytter det ikke å gråte over spilt melk!

 

Takk uansett..

 

-yokko-

Lenke til kommentar
Ferrari er jo en kongemaskin! Litt bråk må vi jo tåle... (litt kjedelig i lesesaler da) Men ellers så finnes det nok av tveaker, slik at du kan få ned lyden hvis du virkelig går inn for det.

5376829[/snapback]

Det finnes sikkert, men det burde være helt unødvendig spør du meg....

 

men men life is a bitch!

Takk uansett

Lenke til kommentar

Stemmer det ja!...

Men viften skal ikke gå HELE tiden... så hvis du har sjekket at nyeste programvare til CPU og HK er lagt inn, ikke virus, spyware osv... så skal den ikke gå hele tiden. Har jo selv den eldre modellen, og den bråker jo bare når jeg kjører tyngre programmer. Hvordan er den når du kjører på batteri?

Endret av MeFF
Lenke til kommentar
Stemmer det ja!...

Men viften skal ikke gå HELE tiden... så hvis du har sjekket at nyeste programvare til CPU og HK er lagt inn, ikke virus, spyware osv... så skal den ikke gå hele tiden. Har jo selv den eldre modellen, og den bråker jo bare når jeg kjører tyngre programmer. Hvordan er den når du kjører på batteri?

5379254[/snapback]

Det er konstant viftedur.... Den går hele tida.. Jeg har ikke lagt inn de nyeste driverene du snakka om... jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det... Kan du gi meg bruksanvisning? :blush: hehe Og gjerne en link jeg kan laste det ned fra..

 

Takk

Lenke til kommentar

 

 

Arrrg... hadde akkurat funnet den :p

 

Her har du direkte fra AMD:

AMD CPU

 

(CPU driver)

 

Avinstaller gamle drivere før du legger inn nye!

 

(kontrollpanel --> "legg til eller fjern programvare")

5379724[/snapback]

Hva med hovedkortetn da? hvilken nfil skal jeg avinstallere?hva heter den?

 

Takk takk alle sammen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...