Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremselysene fungerer ikke. Har prøvd mye.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Bremselysene på bilen min tok kvelden for noen uker siden. Jeg tenkte først at det var en pære som hadde gått da det begynte å lyse inni bilen ved bremsing, men det var det ikke. Er ikke bremselys på noen av sidene. Dette er det som er sjekket:

 

* Sjekket alle pærene bak. Alle er i orden.

* Har målt strøm, og det er strøm på kablene helt fram til lyspærene.

* Har prøvd å bypasse den bryteren som sitter under bramsepedalen, men det hjalp heller ikke.

* Sikringen er like hel

 

Noen som vet hva det kan være?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig at ingen vil skrive hvilken bil de har.Mener at inlegg med manglene informasjon burde slettes.F.eks hadde dette vært en MB 210 så hadde jeg visst hvor problemet lå,dvs at de fleste biler har jo kjente problem så da blir det lettere å svare.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar
* Sjekket alle pærene bak. Alle er i orden.

* Har målt strøm, og det er strøm på kablene helt fram til lyspærene.

Du har strøm helt frem til pæren (regner med at du har sjekket riktig ledning) og pæren er like hel. Hvordan er det med jording (fra pære til metall)?

Lenke til kommentar
Jeg tenkte først at det var en pære som hadde gått da det begynte å lyse inni bilen ved bremsing, men det var det ikke.

Varsellys inne i bilen når du bremser kan tyde på feil i bremsesystemet.

5374879[/snapback]

 

Har du spenning på rett pære når du bremser, mengler du jord, det er greit.har du begge de tinga så lyser det. Vet ikke åssn bil du har, men mange biltyper har problem med dårlig jord i baklysene pga fukt og usunt miljø der bak. spess litt eldre biler. Lykke til !! PS! Det er ikke sikkert feilen er melom sokkel og pæreholder, det kan hende lykta mangler skikkelig jording, men da bude du merke det på andre lys også.

Lenke til kommentar

Sorry at jeg ikke nevnte åssen bil jeg hadde, det gikk litt fort for seg da jeg laget posten. :roll:

 

Bilen er en Mazda 626 16V DOCH (140hk) 89-mod St.Vogn.

 

Sånn? :p

 

Åssen er det når jeg skal sjekke jordinga? Må jeg ta ut en sikring eller no? Eller går det bra å ta opp ledningene uten å få seg en karamell?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Sorry at jeg ikke nevnte åssen bil jeg hadde, det gikk litt fort for seg da jeg laget posten.  :roll:

 

Bilen er en Mazda 626 16V DOCH (140hk) 89-mod St.Vogn.

 

Sånn?  :p

 

Åssen er det når jeg skal sjekke jordinga? Må jeg ta ut en sikring eller no? Eller går det bra å ta opp ledningene uten å få seg en karamell?

5376119[/snapback]

 

Hehehe ja det går bra..ikke noen small der..ikke på deg allefall. Den letteste måte å sjekke jordfeilen der bak er å lage en provisorisk ledning, bare sånn for å teste. Ta en starkabel foreksempel, klem den på jordingspunktet og bak i hengerfeste...eller noe som du er sikker på har jord, en dørengsle eller noe. (Ikke lakerte flater).når du er sikker på at lykta er jorda, og det fortsatt ikke lyser....tar du en ledning, bare en tynn halvankvadrat og fra jordingspunk og til pæreholder. da har du sjekka jorfeil, og siden du sa du hadde strøm der så vil det lyse nå...er ikke noe mere hokus pokus...Good luck

Lenke til kommentar

Update:

 

* Sjekket bryteren under bremsepedalen igjen. Den funker.

* Sjekket alle sikringene. Alle er hele

* Sjekket alle pærene. Alle er hele her også.

* MEN, det er ikke strøm på den ledningen som går til bremselyset. Har en slags dobbelpære, med to lys. Den ledningen som går til kjørelyset er det strøm i, men ikke den som går til bremselyset.

 

Så da er det altså strøm jeg manlger. Har jo liten tro på at det plutselig har detti ut en ledning inne i bilen. Noen flere tips?

Lenke til kommentar

Prøvd å bytte pærene da?

 

Hender den tråden til bremselyset ryker, men kan være vanskelig å se..

 

Ellers så er det jo bare å feilsøke og finne ut hvor strømmen forsvinner fra nevnte ledning, så finner du nok feilen der ;)

Følg kabelgatene bakover i bilen, men begynn bakfra og framover ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...