operaman Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 (endret) Er helt ny på pascal og generelt programmering. Jeg har stortsett programmet mitt ferdig, men trenger hjelp på dette. Hvordan teller jeg hvor mange vokaler en variabel har. Og hvordan sjekker jeg om et variabel er oddetall eller ikke, og setter en bool variabel til true eller false basetr på det. (Jeg skriver en liten kunstig personlighet om i pascal (den er allerede i et shellscript.)) Takker for alle svar. EDIT: Dette er skriptet jeg skriver om. Endret 31. desember 2005 av operaman
gerri28 Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Prøv denne koden unit Unit1; interface uses Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs, StdCtrls,StrUtils; type TForm1 = class(TForm) Button1: TButton; Edit1: TEdit; Label1: TLabel; Button2: TButton; procedure Button2Click(Sender: TObject); procedure Button1Click(Sender: TObject); private { Private declarations } public { Public declarations } end; var Form1: TForm1; implementation {$R *.dfm} procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin if odd(strtoint(edit1.text)) then label1.caption := 'oddetall' else label1.caption := 'partall'; end; procedure TForm1.Button2Click(Sender: TObject); const grg = ['a','e','i','o','u','y','æ','ø','å']; var x,z:integer; str:string; begin z:=0; str := LowerCase(edit1.text); for x:= 1 to length(str) do if str[x] in grg then inc(z); label1.caption := 'Antall vokaler: '+inttostr(z); end; end.
Hobbyhors Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 procedure TForm1.Button2Click(Sender: TObject); const grg = ['a','e','i','o','u','y','æ','ø','å']; var x,z:integer; str:string; begin z:=0; str := LowerCase(edit1.text); for x:= 1 to length(str) do if str[x] in grg then inc(z); label1.caption := 'Antall vokaler: '+inttostr(z); end; end. Jeg anbefaler å bruker AnsiLowerCase istedenfor LowerCase p.g.a at bokstavene æ, ø og å benyttes. Jeg mener å huske at LowerCase ikke omgjør disse bokstavene fra stor til små.
Emancipate Skrevet 2. september 2006 Skrevet 2. september 2006 function IsOdd(A: Integer): Boolean; begin Result := A mod 2 = 1; end; function IsEvent(A: Integer): Boolean; begin Result := A mod 2 = 0; end;
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå