Gå til innhold

Ang binding, netcom


Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite spørsmål. På netcom sine sider står det at min avtaletid løper ut 28.05.2006, jeg har nå mytalk. Spørsmålet er om jeg selvom jeg er bundet til netcom kan kjøpe en ny telefon med mytalk eller activetalk. Activetalk kan jeg bytte til på sidene dems.

 

Går dette ann selvom det er ca 6mnd igjen av den avtalen? Det burde vel gå ann og binde seg for 12 nye måneder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt må du vente til 11 måneder er gått før du kan legge på en ny bindingstid. Unntak kan gjøres hvis det f eks er noen få dager igjen til tiden er ute. Å justere opp abonnementet ditt til et med høyere månedspris kan du normalt gjøre når som helst innenfor bindingstiden, men da forlenger du ikke bindingen. Dette er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Og grunnen til at dette ikke går før 11 måneder er gått er rett og slett at netcom vil ha valuta for de pengene de subsidierte deg med. De vil ikke slenge ut masse penger, for så å slenge ut likt antall penger 6 måneder senere for totalt 18 måneder bindingstid :).

5391197[/snapback]

 

Grunnen er at det er befestet ved lov, at privat-abo ikke kan ha over 12 måneders binding. (Bedrift 24 mnd) Derfor får du ikke "lagt til" måneder på bindingen. Kunne vært litt merkelig da.. Kjøpt 7 telefoner og bundet seg til NC de neste 7 årene...

 

... Ikke at jeg tenker å ha noe annet enn Netcom, men likevel...

 

Hadde den loven ikke vært der, ville grunnen din helt sikkert vært 100% riktig

Lenke til kommentar

Nå, det er ikke akkurat noen lov som sier direkte "maks 12 måneders binding". Det var forbrukerombudet som krevde 12 måneders binding da de mente at 18 måneders bindingstid var et urimelig vilkår for en forbruker - og dette må operatørene rette seg etter :).

 

Netcom hadde 12 måneders bindingstid selv før dette, så her er det igrunn ingen forskjell.

 

Men det er mulig du misforsto hva jeg mente. En kunde kjøper en telefon, og får la oss si 2000 i avslag på denne (subsidieringstall tatt ut av lufta). Så går det 6 måneder, og kunde sier, nei, nå vil jeg ha ny telefon. Så tegner han tolv måneder ny bindingstid selv om det bare har gått 6 måneder. Og netcom betaler ut nye 2000,- til kunde. For TOTAL 18 måneders bindingstid (6+12).

 

Hvorfor ialle dager skal netcom ville dette? De gir jo 1 bindingstavtale som sier at man må være bundet i tolv måneder pr subsidiering. De vil ha FULL valuta for pengene. Altså får man ikke kjøpe ny telefon før bindingstiden er nesten ute da netcom ikke dobbeltsubsidierer.

 

Samtidig så er de lure nok til at kunde kan videreføre når det er under 1 måned igjen, for å sikre at mange kunder holder seg til samme operatør.

 

Dette er den riktige grunnen.

 

Mange kunder vil selvfølgelig også gjerne si "ja da legger vi tolv måneder til ETTER de 6 månedene som er igjen da?" - DA kommer dette med ikke mer enn 12 måneders bindingstid på banen.

 

Forklarte jeg meg bedre nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...