Gå til innhold

Ny "killer"-maskin til fornuftig pris


ieaarva

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HBozz:

Du kjører dual AMD, gjør du ikke? Hvordan får du dette til å funke? Må du ikke ha spesiell støtte for dette i programvaren for å få noe igjen for det? Kjører du W2K?

Må si at dette høres ut som en interessant løsning! Hvordan kommer det ut ytelsesmessig? Sa du at 1x1900+ er raskere enn 2x1600+?

 

IVer

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-03 19:55, the best one skrev:

å AMD geeks tenk når p4 får 533mhz bus...Da sitter jeg å spiller glatt på 1600x1200 på min p4 2.0 ghz mens dere sitter foran Athlonen deres å sutrer over at det lagger så j......... kjøp p4 dere!


 

Men for å få 533mhz (når det kommer) må vel du også bytte både hovedkort og kanskje minne og prosessor?

Lenke til kommentar

AMD funker fint og greit til alle spill og andre saker, kjører selv en XP1500(1333MHz)@1600MHZ med 160MHz bus bruker 333MHz ram, med bedre kjøling på chipset og prosessor går det helt sikkert å mekke det opp et par MHz til. Dette er en billig og enkel løsning som funker fett på alle spill. Med GF2 GTS 32mb. Kjører ca 135fps på q3 i 768*1024. 1600*1200 i oppløsning blir alt for smått å se på når du spiller, med mindre du har et par og 20" skjerm ivertfall.

På: http://www.tomshardware.com/mainboard/01q4..._nforce-02.html

Finner du nok ut hvilket hovedkort som egener seg best for ditt bruk.

Lykke til med datakjøp

 

[ Denne Melding var redigert av: blackice på 2001-12-03 22:24 ]

Lenke til kommentar

Bugaloo:

Dersom du har sett hva de mere ekstreme PC/kjølingsvariantene som finnes rundt her koster, så vet du at de kan koste ganske mye mere enn en P4 2.0Ghz inkludert hovedkort og minne :wink:

 

blackice:

Takk for tipset, jeg har også sett den testen og absolutt vært inne på å kjøpe det samme kortet. Jeg har meget gode erfaringer med Asustec fra før.

 

IVer

Lenke til kommentar

Bugaloo:

 

Nei, jeg tror ikke det argumenteres for at AMD er dyrere, men bare for at for mange er det hastighet og ikke pris som avgjør. Jeg tror dessuten at mange finner overklokking og alt 'styret' rundt det veldig interessant i seg selv og heller vil ha en overklokket pc med vannkjøling, pumper, vifter og termostater istedenfor en vanlig P4 (eller AMD for den del) som yter det samme. Jeg tror dette er en hobby for mange, og ikke bare en måte å få maskiner til å gå fort billigst mulig. Og da blir det kanskje feil å tro at folk kjøper AMD fordi de ikke har råd til en Pentium.

 

IVer

Lenke til kommentar

ieaarva: du må ha dual hovedkort! windows 2000, windows XP og windows NT støtter 2 prossesorer!

Jeg går ut fra at du bruker 2k eller XP uansett :smile:

Nei jeg har ikke dual, men kjenner noen som har det..

socket-a dual hovedkort får du kjøpt på for eks. http://www.datorbutiken.com/no

merk: dagens dual socket-a hovedkort er ikke særlig overklokkingsvennelige enda! Vis du er en spille freak som trenger mere en 100 fps i q3 med 1600*1200*32 med antialising, så kjøper du geforce 3 ultra og athlon XP 1900+ som du overklokker!

Kanskje p4 er litt raskere i akkurat q3, men det skulle være det eneste! En dual maskin er ikke mye raskere en en singel i spill, men i andre ting!

Se for eks på http://www.anandtech.com så en test der for en ikke så lang tid siden!

Lenke til kommentar

jaja, uansett hva du bestemmer deg for, så ikke kjøp p4!! dem stjeler bare pengene dine med det gamle kjennte navnet dems! er ganske simpelt!

Duron denger celeron

athlon slot-a denger p3 slot-1

athlon socket-a denger p3 fcpga

XP palminio denger p4

bare venter på at de nye server CPU`ene ska komme å denge Xeon..

 

så er det bare å se hva som er billigst!

 

Duron er billigere en celeron

athlon slot-a er billigere en p3 slot-1

athlon socket-a er billigere en p3 fcpga

XP palminio er billigere en p4

nye clawhammer og co kommer til å være billigere en xeon! det tør jeg å vedde 1 milion på!

Lenke til kommentar

Disse ytelsesforskjellene dere prater om...Klarer dere virkelig og merke forskjellen på dette i praktisk bruk, eller må dere bruke et testprogram for og sammenligne 2 PC-er?

Hvis det er sistnevnte, så synes jeg det blir litt tåpelig og si jeg bare kan kjøpe et spesielt merke fordi ytelsen på papiret er bedre...

Prisen på disse konkurerende systemene er jo den samme (kjøling medregnet)

Burde ikke ting som stabilitet, kompatibilitet, strømforbruk, støy og varmeutvikling i kabinett, heller være utslagsgivende for prossesorvalg?

Jeg bare spør...

Lenke til kommentar

Synes denne diskusjonen handler litt for mye om pris...Liker ikke all drittkastinga om Intel heller,uten Intel hadde ikke prosessorene vært som de er idag,men det virker som intel sikter seg inn på proffmarkedet til bedrifter,og de betaler jo hva som helst....synd de ikke drar igang noen helt ville prossessorer siden intel har så stor lommebok.Da hadde vi virkelig kunne kjøpt noen sinnsyke prossessorer!Men AMD ruler nå hvertfall!Og NB! ikke la dere skremme til å kjøpe intel fordi noen hevder videoredigeringsprogrammer og andre krevende greier ikke funker på AMD,det er bare bullshit.Alt kommer an på hva slags hovedkort,hardisker og nødvendig hardware man benytter seg av.Og billig er ikke alltid det som er det beste,lønner seg alltid å kjøpe kvalitets greier,alt fra cd rom til kabinett.Man kan ha en kjempeprossessor,men det hjelper jo ingen ting hvis allt det andre i maskinen henger etter fordi man skulle spare noen kroner.Kjøp ordentlig,kjøp en gang - kjøp billig,kjøp flere ganger!

Lenke til kommentar

Skjønner ikke vitsen med denne AMD vs. Intel diskusjonen, de trangsynte intel "fanatikerne" kommer aldri til å gi seg å innrømme at AMD nok en gang har overgått intel.

 

AMD er raskere og billigere, noe som faller intel tungt. De dårlige argumentene med stabilitet og varme er jo bare crap, har en overklokka XP(som forøvrig er kaldere enn Tordenfugl) 1533@1750mhz. NEI, har ikke et helikopter inne i kassa. Systemet går fjellstabilt og er overlegen alle normale intel systemer(dvs. uten ekstrem vannkjøling).

 

Nå skal ikke jeg fare fram å si atte intel e noe katten dro inn, har en kompis som har en p4. Knall pc er det. Forskjellen på 10-20 fps i de fleste spill ville jo ikke engang SUpermann lagt merke til(vet han ikke finnes) :razz:

 

Siden æ først gadd å skrive så mye så må æ bare gi litt ros til Nvidia, gf3ti200 kortet æ har er jeg bare så fornøyd med. Inntil ATI kommer med et kort som faktisk leverer det den lover og ikke bare er en hype som ser bra ut på papiret(quote: RadeonDDR)og kommer med stabile drivere så er det nvidia for alle penga.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-03 17:29, the best one skrev:

dere vet alle at P4 DENGER amd athlon i quake3!

her er det snakk om mange frames! tenk når soldier of fortune 2 kommer! det har quake3 grafikk motoren!

da ligger athlon LAAAAANNNNGGGTTTT EEETTTTTTEEERRR!!!


 

Dette må jo bare være det latterligste jeg noengang har hørt!

Skal ikke begi meg inn på diskusjonen om dette faktisk er sant eller ikke, men når en Athlon 1Ghz får 3 ganger så mange fps enn du klarer å se synes jeg liksom ikke det har noe å si lengre. Ren klysefaktor...

Dette må dessuten være spesifikt for q3-engine, og når det gjelder Soldier of Fortune 2 så driter jeg egentlig i om denne går saktere på AMD om spillet er like dårlig som enern :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-03 22:00, Bugaloo skrev:

De som kommer med argumenter mot intel er bare fattige AMD fyrer som er sur fordi de ikke har råd til det beste.


 

Og de som argumenterer FOR intel er bare folk som i sin uvitenhet kjøpte Intel, og er for stae til å innrømme at de har driti seg ut?

 

Just a question, men jeg må si jeg ser logikken her :wink:

Lenke til kommentar

Ok, så da forsøker jeg meg med følgende:

 

- Asus A7V266-E/RAID hovedkort

- AMD Athlon XP 1900+ prosessor

- 2 x 256MB PC-266 DDR memory

- Cheftec TX-10B-D Midi ATX tower

- 4 x fan case 80x80x25mm ekstra vifter

- Asus V8200T2 GF3Ti200 64MB skjermkort

- 2 x IBM Deskstart 60GXP 61GB UDMA100 harddisker

 

Dette ser for meg ut til å være temmelig optimalt, men ikke ekstremt (kunne f.eks. ha valgt et dyrere skjermkort, SCSI disker etc.).

 

Nå er jeg ute etter KOMMENTARER!!! Er det noen som har erfaringer med kabinettet? Trenger jeg mere minne? Lønner det seg å gå for 1x512 isteden for 2x256? Er ikke Ti200 nesten like kjapt som Ti500? Burde jeg velge andre harddisker? Er det noen vits i de ekstra viftene? Burde jeg heller satse på ekstra prosessorkjøling? Andre ting?

 

Takknemlig for alle kommentarer her :wink:

 

IVer

Lenke til kommentar

Vel, gå heller for 2 eller 3x256Mb brikker, de er litt mer overklokkingsvennlige enn 512Mb brikkene, aner ikke hvorfor egentlig, men slik har det vist seg at det er. Jeg ville kjøpt et Fulltower, men det er jo meg, mener det er altfor trangt i de små miditowerne, nåvel. Også ville jeg kjøpt et Suma gf3 fra http://www.kylning.com, det er visstnok helt vannvittige! Og til slutt ville jeg nok rimelig sikkert kjøpt et Abit KR7A-RAID, men det er bare fordi jeg har hatt stort hell med abit før, og liker de :grin: Selvsagt ville jeg valgt samme prosessor, gjerne også noen SCSI disker, men siden KR7A-RAID har støtte for de nye ATA133 diskene ville jeg nok heller kjøpt et par 160Gb ATA133 disker fra http://www.multicom.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...