Gå til innhold

Har korpsmusikk gått av moten?

Thomassg

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-PMxZbwCI
Skrevet

Korpsmusikk kan vera bra, men det meste er dog ikkje det. Spesielt det herket ein gnukkar på i Noreg kvart år.

Men for å svara på om korpsmusikk har gått av moten... Så trur eg ærleg talt ikkje at det har vore på moten sida janitsjarmusikken var stor på 1910-20-talet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at det er flere som ikke vet at de selv liker korps. Hvem liker vel ikke epic filmthemes? Det er jo ofte messing og treblås med der, og man kan jo da kalle det delvis for korpsmusikk.

Skrevet

Symfoniorkestere har vel ikke vært særlig populært de siste 100 årene. Alikevel klar et symfoniorkester å fylle opp Spektrum, grunnen, det blir spilt spillmusikk. Greia med janitsjar/korpsbesetning er at det skal være enda mer alsidig, men har full forståelse for at å bli vekket kl. 7 om morgenen til Gammel Jegermarsj som atpåtil låter jævlig setter sine spor!

Skrevet (endret)

Synes jo feks garden er et fint eksempel på godt korps (hvertfall marsjeringsmessig). Ligger mange filmer på youtube fra tattooer verden over

(anbefales sterkt) Endret av Josten
Skrevet (endret)
Alikevel klar et symfoniorkester å fylle opp Spektrum, grunnen, det blir spilt spillmusikk.

Under NM i Brass i februar ble hele Grieghallen fylt opp. Jeg ble imponert. :)

Forresten Torstein!, hvilken Arsene mener du i signaturen? En fotballtrener eller dirigenten fra Sveits? :p

Endret av Kaggen
  • 4 uker senere...
Skrevet

Litt mye vokal, men kjenner jeg lusa på gangen vil korpsfolket like dette...

Tenk å åpne en konsert med den der - full besetning, kor og peis på. Oooooooh...

• 7 måneder senere...
Skrevet

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="

name="wmode" value="transparent"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Tenk å åpne en konsert med den der - full besetning, kor og peis på. Oooooooh...

Korpsfolket liker så ABSOLUTT dette.

Det folk flest ikke forstår er at korpsmusikken åpner for forståelsen av at musikk kan være så mangt. Å spille alt fra ABBA til Sousa på én konsert gjør noe med folk.

Jeg ville f.eks aldri blitt forelsket i "Silvester Anfang" om jeg ikke hadde en kraftig fascinasjon for trommeslagere fra mine år i korpsnorge..

Skrevet

Ah, mesterlig! Jeg hadde betalt skjorta for å se et korps spille noe slikt ^^

Samme gjelder for musikken under. Jeg vet alt er synth, men det hadde neppe vært umulig å spille for et fullsatt korps? :) Jeg hadde iallefall solgt min førstefødte for å se noe slikt live.

Skrevet

Sikker på at det er synth? Når man hører basstrombone som smeller skulle man tro det var "the real shit".

Uansett, kul marsj. Fikk lyst til å arrangere. :)

Skrevet

Do it!

Lykke til Eikanger/Bjørsvik Musikklag i EM i helgen :)

Yeah, får håpe at Kingen får dem lenger opp. Hadde vært awesome om de hadde slått Dyke og Cory. :D

Skal du se på live-stream?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...