Gå til innhold

Feil timings på OCZ 2048MB - Hva gjør jeg?


Enthralled

Anbefalte innlegg

Bygde meg pc (sees i profil) med OCZ 2*1GB Dual Channel Platinum Edition PC3200. De har en oppgitt latency på 2-3-2-5. På min pc nå har de satt seg til 2,5-3-2-5. Jeg tror også de kjører på 2T, men jeg husker ikke hvor jeg så det :ermm:

Dette må da gå ann å fikse i BIOS? Det jeg trenger er en grundig forklaring på hva jeg må stille på.

 

Kan vel nevne at jeg har et ASUS A8N32-SLI Deluxe med American Megatrends-bioset som fulgte med.

 

Takker for svar :yes:

Endret av Enthralled
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange RAM-brikker stiller seg lavere enn oppgitte timings, dette er helt normalt og ikke en feil som enkelte tror, er nok mest for at man er 100% garantert at pcen starter med en gang man har satt dem i..

 

Anbefaler deg å ta en titt på denne artikkelen (hardware har en del nyttig info som guider og prisguide osv)..

 

Edit: Husk volt, tror den skal være på 2.75V på det minnet (uklokket)..

Og om du har kun 2 stk RAM-brikker skal det gå fint med 1T, hvis du har 4 brikker så må du kjøre i 2T..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Har prøvd alt, forskjellig volt og manuell instilling av timings.

Får jeg timingsen til å være riktig, så faller frekvensen ned til 100 mhz.

Har lest på msi forumet at det har noe med biosen å gjøre, det har kommet en ny bios som fikser dette, men den er beregnet på Venice/San Diego cpuer, og funker visstnok ikke så bra til Winchester :roll:

 

Dumt at de ikke har lagd ny bios som også støtter Winchester. ;)

Endret av espeneppi
Lenke til kommentar

Nå var jeg nettopp inne å stilte Cas til 2.0 og command rate 1T. Resten lot jeg stå på auto, inkludert spenning.

Systemet starter, men jeg blir litt forvirret: CPU-Z sier to forskjellige ting. I "Memory" står det nå riktige timings (2-3-2-5), men i "SPD" står det det gamle (2,5.3.2.5).

Everest opererer også med disse to konfigurasjonene:

post-85888-1135896455_thumb.jpg

 

Da sitter jeg igjen med tre spørsmål:

1. Har jeg oppnådd det jeg ville? (2.0-3-2-5 1T)

2. Hva er SPD?

3. Er det flere ting jeg burde stille inn i bios for å få maks ut av brikkene?

Lenke til kommentar

Nå er brikkene riktig stilt inn ja.

Anbefaler deg fremdeles å stille Volt til 2.75 om du ikke har gjort det, dette vil øke stabiliteten da brikkene er beregnet for det.

 

SPD (serial presence detect) er autoinnstillingen til brikkene (grovt forklart).

 

((SPD

The new DIMM-modules include a EPROM-chip holding information about the module. This little 8-pin chip works as a SPD (Serial Presence Detect) - a unit storing information about the RAM type. The idea is that BIOS can read this information and this way tune the system bus and the timings for a perfect CPU-RAM performance.))

Lenke til kommentar
Nå er brikkene riktig stilt inn ja.

Anbefaler deg fremdeles å stille Volt til 2.75 om du ikke har gjort det, dette  vil øke stabiliteten da brikkene er beregnet for det.

 

SPD (serial presence detect) er autoinnstillingen til brikkene (grovt forklart).

 

((SPD

The new DIMM-modules include a EPROM-chip holding information about the module. This little 8-pin chip works as a SPD (Serial Presence Detect) - a unit storing information about the RAM type. The idea is that BIOS can read this information and this way tune the system bus and the timings for a perfect CPU-RAM performance.))

5356603[/snapback]

Ok, men hvorfor er spd stilt til 2,5 når brikken har oppgitt lavere timings? Er det for å være sikker på at systemet starter i første omgang?

Men skjønner at det ikke har noe å si nå. Skal teste stabilitet med Prime og 3DMarks snarest mulig. :yes:

Lenke til kommentar

har 4x di brikkene der, går så det suser men har litt problem med å dektektere alle 4 brikkene i windows, finnerdem i cpu-z everest og bios, hadde også mongis timings første gang jeg restarta ddr200 2.5 3 4 5 men etter litt kjas og mas i bios fikk jeg dem på 2.0 3 2 5 på di 2 som står i dualchanel og di to andre har 2,5 3 2 5 litt rart at dem ikke står i dual chanel da:S men men var vel litt off topic det der:P men ja dem klokker lavere og har lavere timings første gang man restarter, ocz og abit(har abit fatal1ty AN8) anbefaler å flashe bios etter første restart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...