Gå til innhold

oppgradere ms-dos i win 98


lilfire

Anbefalte innlegg

vet ikke helt hva det er jeg vil, men jeg har litt vant til å driver i cmd på win xp.. nå har det seg sånn at jeg må sitte litt i ms-dos ledertekst på windows 98, men her skjønner jeg litte, ingen av de kommandonen jeg er vandt til å bruke fungerere her, så lurere litt på om det går ann å få¨inn "CMD" i win 98?

 

MVH

 

Lilfire

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke prøvd dette selv, men hvis du kopierer en del av filene fra system32 mappa til xp over i system32 mappa til 98 bør det funke...

 

du kan jo evt. kopiere hele system32 fra xp over til en annen mappe i 98, og passe på at du enten er i den mappa filene ligger når du skriver kommandoen eller at hele stien er med, hvis du f.eks legger c:\winnt\system32 fra xp til c:\32 på 98 må du da bruke c:\32\ipconfig istedet for bare ipconfig

Lenke til kommentar
vet ikke helt hva det er jeg vil, men jeg har litt vant til å driver i cmd på win xp.. nå har det seg sånn at jeg må sitte litt i ms-dos ledertekst på windows 98, men her skjønner jeg litte, ingen av de kommandonen jeg er vandt til å bruke fungerere her, så lurere litt på om det går ann å få¨inn "CMD" i win 98?

 

MVH

 

Lilfire

5347922[/snapback]

 

Råder deg heller til søke litt rundt på internett til du finner en liste over alle de "ordentlige" DOS-kommandoene. Når du finner en slik liste bør du likevel være oppmerksom på at både Win XP og Win 98 kjører en begrenset versjon av DOS, med et begrenset utvalg kommandoer. Slik at det aller beste er en dokumentasjon over alle DOS-kommandoene i Win 98:

http://www.fsref.com/pr/dos98.shtml

 

Du kan også slenge på /? etter en kommando, for eksempel start/?, for å finne ut mer om kommandoene.

 

Merk! Siden Win XP har en ganske begrenset implementering av DOS i seg, med diverse nye funksjoner og snarveier, er implementeringen trolig ikke kompatibel med Win 98. Dette betyr at kopiering av mapper dessverre ikke mulig.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke DOS i XP, det du kaller DOS hetter command prompt (cmd.exe mot command.com som er ekte DOS), og er en DOS emulator

Hvis du vil ha DOS i XP, kan du installere DOS først, og XP over der igjen, så kan du velge det som boot OS.

command.com ville blitt emulert i XP gjennom ntvdm, og ville derfor ikke vært nyttig i XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...