Gå til innhold

Sesjon, hvor er det morsomst å tjene?


Clerion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Din definisjon på "morsomt" kjenner ikke jeg, men kan prøve å gi et nogenlunde fornuftig svar.

 

Førstegangstjenesten starter med en rekruttskole på snaut 2 mnd, der får du opplæring i militære disipliner, sanitet/førstehjelp, fysisk fostring osv. Rekrutten er vel det stedet som passer best med skrekkhistoriene du har hørt om militæret, her er det utallige inspeksjoner av vask, sengestrekk og skaporden. Rekruttskolen er vel mer el mindre lik uansett hvilken forsvarsgren du havner i (hæren, garden, luftforsvaret el. marinen)

 

På rekrutten søker du deg til neste tjenestested, og her finnes det utallige muligheter. Alt fra leir/vedlikeholdstjeneste til marinejeger. Poenget er at du har relativt liten mulighet til å påvirke tjenesten din på sesjon, det eneste du kan er å søke deg til en våpengren. Så, hvis du f.eks er interessert i å havne på et fartøy, søk marinen. Vil du kjøre tanks, søk hæren. Husk at det du søker ikke nødvendigvis har noe å si, jeg søkte hæren eller luftforsvaret, men havnet i marinen...

 

Jeg avtjener nå verneplikten min på et sambandssenter i Oslo, og trives helt greit her. Har en grei turnusordning, lite stress og jeg slipper å være ute i kulda. Ser allikevel frem til en feltøvelse i Januar/Februar samt feltøvelsen til sommeren.

 

Så, det du bør gjøre er å lese mer på www.mil.no og så kan du finne ut hva som interesserer deg mest. Eller, du kan håpe på å ikke bli kalt inn, som flesteparten faktisk ikke blir.. Heldige jævler.

Endret av Erik-Tor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...