Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Glassfiber kasse prosjekt ! MÅ SES


nexus329

Anbefalte innlegg

Vi har brygget glassfiber kasser i en Mazda 323F å en Nissan 200sx s13.

 

Vi ble endeligt ferdige nå i kveld, å begge passer perfekt. Er ekstremt fornøyd med resultatet ! Og den ble kraftig.

 

Starta med å sette opp papp-plater på veggene i bagasje rommet, så teipa vi allu. folie opp på sete tyggen, gulvet å veggene. Tetta dett skikkeligt, la på et lag med poliester å glassfiber teppe. Da dette var tørka tok vi det ut og skar ti l høydene ønsket. Satte så opp ringene til subbene slik vi ville ha de stående. Strakk så et stretsh-laken over toppen av kassen og festa på sidene. La så på 1 lag poliester og venta til dette var stivna. Videre skar vi ut til ringene, å la på flere lag glassfiber å polister både fra innsiden og utsiden.

Så pusset vi litt og trakk dem med høyttaler filt.

 

Her er noen bilder av begge kasene :

post-85455-1135714605_thumb.jpg

post-85455-1135714615_thumb.jpg

post-85455-1135714623_thumb.jpg

post-85455-1135714638_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Vet jeg poster "litt" etter siste post, men hvordan støpe basskasse i glassfiber?

Dette er akkurat det jeg er ¨på leting etter for å få skjult en 10" eller 12" sub i bilen min :)

 

Så jeg må spørre hvilket utstyr må skaffes og hvordan utføres det?

5611203[/snapback]

 

Du må kjøpe poliester, herde og glassfiber. (biltema har det) legg pappplater for å dekke som buer innover (slik at du får ut støpebunnen etterpå) så dekker du pappplatene med aluminiumsfolie og teiper det godt fasst.. støtt gjerne folien opp med ståltråd for at den ikkje skal ramle ned etter du har begynt å ta på poliester. etter dette tar du og maler poliester oppå folien, så venter du ca 1 time og lar det tørke så tar du og legger på små ruter med glassfiber og maler poliester oppå dette. gjør dette i hele formen. vent ca 4 timer til dette har stivnet også kan du ta ut formen. nå er den stiv. Så kapper du kantene til formen slik du vil ha den. så lager du ringer av tre som du støtter opp der du vil ha dei. etterpå trekker du eit stretch laken over kassen. så har du toppen. nå gjenstår det bare å male poliester oppå lakenet slik at det stivner. når det er stivt kapper du det i kantene og prøver å lage fin overgang frå form og over til laken. ta så på 1 lag til på lakenet med poliester og glassfiber denne gang. dette kan du jøre hvor mange gonger du vil alt etter hvor tykk kasse du vil ha.

 

ein lettere måte å gjør det på:

Bruk trekasse som form å gjør slik:(samme framgangsmåte)

post-85455-1140035589_thumb.jpg

post-85455-1140035605_thumb.jpg

post-85455-1140035615_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Vet jeg poster "litt" etter siste post, men hvordan støpe basskasse i glassfiber?

Dette er akkurat det jeg er ¨på leting etter for å få skjult en 10" eller 12" sub i bilen min :)

 

Så jeg må spørre hvilket utstyr må skaffes og hvordan utføres det?

5611203[/snapback]

 

Du må kjøpe poliester, herde og glassfiber. (biltema har det) legg pappplater for å dekke som buer innover (slik at du får ut støpebunnen etterpå) så dekker du pappplatene med aluminiumsfolie og teiper det godt fasst.. støtt gjerne folien opp med ståltråd for at den ikkje skal ramle ned etter du har begynt å ta på poliester. etter dette tar du og maler poliester oppå folien, så venter du ca 1 time og lar det tørke så tar du og legger på små ruter med glassfiber og maler poliester oppå dette. gjør dette i hele formen. vent ca 4 timer til dette har stivnet også kan du ta ut formen. nå er den stiv. Så kapper du kantene til formen slik du vil ha den. så lager du ringer av tre som du støtter opp der du vil ha dei. etterpå trekker du eit stretch laken over kassen. så har du toppen. nå gjenstår det bare å male poliester oppå lakenet slik at det stivner. når det er stivt kapper du det i kantene og prøver å lage fin overgang frå form og over til laken. ta så på 1 lag til på lakenet med poliester og glassfiber denne gang. dette kan du jøre hvor mange gonger du vil alt etter hvor tykk kasse du vil ha.

 

ein lettere måte å gjør det på:

Bruk trekasse som form å gjør slik:(samme framgangsmåte)

5611818[/snapback]

 

Hjertelig takk! Du burde lage en super guide til dette du! så kunne den ha blitt sticky!

Da blir det prosjekt til sommeren :)

Lenke til kommentar
Vet jeg poster "litt" etter siste post, men hvordan støpe basskasse i glassfiber?

Dette er akkurat det jeg er ¨på leting etter for å få skjult en 10" eller 12" sub i bilen min :)

 

Så jeg må spørre hvilket utstyr må skaffes og hvordan utføres det?

5611203[/snapback]

Her finner du masse fin info ;)

5611883[/snapback]

Hey hey, det var da fint :)nå har jeg jo masse ideer! takker darkness :)

Lenke til kommentar
Men tåler glassfiberen like mye som f.eks MDF plater og lignende? Må innrømme at jeg er veldig skeptisk til glassfiber men det kan jo hende jeg får meg en overraskelse?  :)

5625765[/snapback]

 

Glassfiber blir veldigt sterkt. En god glassfiber instalasjon skal vel tåle at du står oppo den. Det ser jo ikke så veldigt sterkt ut, men tåler veldigt mye.

Lenke til kommentar
Men tåler glassfiberen like mye som f.eks MDF plater og lignende? Må innrømme at jeg er veldig skeptisk til glassfiber men det kan jo hende jeg får meg en overraskelse?  :)

5625765[/snapback]

 

Glassfiber blir veldigt sterkt. En god glassfiber instalasjon skal vel tåle at du står oppo den. Det ser jo ikke så veldigt sterkt ut, men tåler veldigt mye.

5627746[/snapback]

 

Jaha!? Jeg trodde at glassfiberen "flekset" noe sinnsykt, og at det bare ble skrammel-lyd ifra en glassfiber kasse...

 

Dæven då ska eg lage meg en glassfiber-subkasse neste gang! :tease:

Lenke til kommentar

Glassfiber tåler mye juling, men det er ok å spe på med MDF i de flate områdene og bruke glassfiber for å de mer snirklete hjørnene og slikt for det :)

Skal bryte meg på et glassfiber prosjekt sjøl til sommern, det ble utsatt av ulike årsaker (latskap, for mye wakeboarding og partay, ferie og slikt +++ :p )

Hvordan går det med dempinga Poolish? Passaten skulle være rimelig stin hakke død og stille nå vel :)

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Men mye av poenget er at den (forhåpentligvis) blir stiv, som er prio numero uno med basskasser. At man har en resonnans langt opp i mellomtonen har ingenting å si, ettersom en sub aldri skal produsere denslags frekvenser uansett.

 

Dessuten bygger de fleste med mye buede flater, noe som også hjelper til å flytte stivheten oppover i frekvens.

 

Bare husk å holde blandingsforholdet epoxy/glassfiber optimalt. Det er glassfibermattene som skaper styrken, ikke epoxyen (eller polyesteren). Den bare binder.

Lenke til kommentar

Åjoda, trykk er jo nettopp det en sub skaper! Lyd er luft i bevegelse, bevegelsen kommer av pluttselige trykkforandringer av relativt store volum.

Normalt lufttrykk er ~1kg/1cm².

Om en får en endring på 1% av lufttrykket utenfor og inni en kasse hvor en av flatene er på 35*40=1400 cm² vil det medføre en trykkforskjell på 17,5kg på denne flaten og en tilsvarende effekt på alle de andre avhengig av flateareal.

 

Samlet sett vil en her ved en konstant tone på la oss si 60Hz som varer i 0,25sek ha to motvirkende krefter som vekselvis skyver på flatene med 17,5 kg i hver sin retning, noe som lett kan føre til stygge resonnanser om det er brukt tynne plater som flekser for mye.

 

Dette gjelder kanskje mest for lukkede kasser, men også portede kan få problemer med dette grunnet treghet i luftmassene.

 

Du fikk noe å tenke på der tenker jeg, hehe ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...