Gå til innhold

Er chipset viktig å vannkjøle?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Som emnetittelen sier, så lurer jeg på om chipset er viktig å få vannkjølt.

 

Jeg skal kjøpe meg vannkjøling, og trenger derfor noen gode råd. Jeg har ett Abit IS7. Jeg har virkelig ikke peiling på hva chipset er og om jeg trenger kjøling. Bråker den kjølinga jeg har nå?

 

Jeg vil jo helst slippe, men hvis jeg allerede har aktiv kjøling, og den bråker, så bytter jeg.

 

Uff, dette ble dårlig formulert, sorry :p

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har tenkt å ha et helt vifteløst system bør du vel vannkjøle den, men de fleste har jo en vifte eller to på radiator, og en eller to i strømforsyninga, så det vil jo være litt luftstrøm. Jeg vet ikke hvilken temp det vanligvis er på chipsetet, så jeg skal ikke si for sikkert, men jeg bare tenker litt høyt nå. Muligens noen som kan si mer nøyaktig.

Lenke til kommentar

Har hovedkortet innebygget grafikkbrikke blir de gjerne for varme til at du kan kjøre de uten vifte eller i form av vifteløs ribbe og satse på kun kabinettluftstrøm. Har et gigabyte nforce 4 kort og den blå northbridgen som zalman lager blir glovarm etter meget kort tid.

 

Monterte også denne ribben på et nforce 4 kort til brodern som ikke har innebygget grafikk, men her og blir ribben så varm i løpet av kort tid at installasjonen av windows stoppa opp.

 

Du trenger ikke nødvendigvis å vannkjøle chipset, men skader ikke om du ikke vil ha en 80mm vifte på sakte turtall som blåser på en litt stor ribbe.

 

Jeg har brukt å ta en 80mm vifte, sette den på 7 volt og rette den mot northbridgeribben.

Lenke til kommentar

Kan nevnes at det som ligger i North Bridge ("chipset") er minnekontrolleren. Dette er det som styrer datastrømmen mellom minnebrikkene og CPUen. Har man en AMD-prosessor er deler av dette bygd inn i CPUen. Det vil derfor avhenge veldig av minnefrekvens, minnebåndbredde, osv. hvor varm denne blir.

 

Annet kjafs, som lydkort, grafikk-kort(?), harddiskontrollere ligger som en del av South Bridge, som skjeldent har noen form for kjøling. Disse kan også være plassert i egne chipper rundt på kortet.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Hmm... den vifta som står på min north bridge (tror det er det da :p) er den i midten av den blå kjøleribben på bilde her:

IS7_lg.jpg

 

Som dere ser er dette en veldig liten vifte, jeg tipper det er 40mm, så den har nok begrenset kapasitet, tror dere det holder hvis jeg tar bort vifta? Og bare har kjøleribba der?

Lenke til kommentar
Den lille vifta hjelper nok mer enn man skulle tro. ;)

Fjerner du den, vil jeg nesten garantere problemer av en eller annen art.

Det nærmeste alternativet blir nok å vannkjøle, om du allikevel skal kjøle CPU, GPU osv.

5345435[/snapback]

 

Æsj, har allerede bestilt vannkjøling nå, så blir nok lite chipset kjøler på meg, dessuten prøvde jeg nettop å stoppe den vifta, med fingeren i to sekunder... ble ikke mye forskjell. Då spiller nok ikke så stor forskjell på lydnivået...

 

Jaja, noen som vet om det er en temperaturmåler på north bridgen på det hovedkortet? Så jeg evt kan overvåke den, og se på temperatur uten vifte?

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på det, mitt MSI NF4-kort har i alle fall ingen innebygd sensor.

Det du evnt kan gjøre, er å plassere en digital føler på baksiden av HK, i senter for chipset. Det vil gi en ganske god indikasjon på temperaturutviklinga.

Sensoren kan evnt også festes direkte på kjøleribba, så nær bunnen av den som mulig.

Men igjen; Jeg tror du vil få deg en overraskelse, i det øyeblikk du fjerner / stopper den vifta. ;)

Lenke til kommentar

Nei, er nok ikke noe problem... med annet enn pengene egentlig... koster jo 200,- ekstra, minst...

 

Ligger allerede tynt an på budsjetten, men jeg kan jo se ^^

 

EDIT: Har desverre ingen temperaturmålere inne i kabinettet akkurat nå, det kommer senere :p Grunnen til at jeg ikke har det nå, er at jeg ikke har satt inn viftestyringen min, men det kommer jeg til å gjøre når jeg får vannkjøling og ny PSU.

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar

I det minste ser det ikke ut til å være noen problemer i å finne en vannkjølingsblokk som passer.

 

nforce 4 med skjermkortet delvis blokkerende har vist seg litt værre å få tak i blokk til.

 

enig med skrue her... en sånn liten 40mm vifte utfører mye mer enn en skulle tro.

 

Ulempen er støyen, men tar du en 80mm vifte på lavt turtall og bare settet oppå skjermkortet blir det kjøling nok og med minimalt med støy

Lenke til kommentar
I det minste ser det ikke ut til å være noen problemer i å finne en vannkjølingsblokk som passer.

 

nforce 4 med skjermkortet delvis blokkerende har vist seg litt værre å få tak i blokk til.

 

enig med skrue her... en sånn liten 40mm vifte utfører mye mer enn en skulle tro.

 

Ulempen er støyen, men tar du en 80mm vifte på lavt turtall og bare settet oppå skjermkortet blir det kjøling nok og med minimalt med støy

5347773[/snapback]

 

Spiller ingen rolle egentlig :p Jeg avbestilte det jeg hadde kjøpt, og bestilte på ny, med chipset block ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...