Jump to content
Sign in to follow this  
JBlack

Newbie openGL spørsmål... wireframe vs. flater

Recommended Posts

Prøver å få litt oversikt over OpenGL, og har dermed funnet meg en programrammeverk og forsøker å tegne noen figurer innen dette. Jeg mangler derfor foreløpig oversikt over koden... :/

Problemet er at når jeg tegner en firkant med glBegin(GL_QUADS), så blir det en fyllt flate og ikke wireframe som jeg foreløpig ønsker.

Hvordan får jeg dette til å bli wireframe?

tror det er glPolygonMode(GL_FRONT, GL_LINE);

5322898[/snapback]

Thanks, dette var ikke definert i programmet en gang. Ikke rart jeg ikke fant det. Det var forresten GL_FRONT_AND_BACK. Bare FRONT gav gjennomsiktighet fra ene siden, men ikke andre. Weird shit. :)

Det kommer an på hvor man starter. Jeg liker å starte midt i. Tar utgangspunkt i et rammeverk i form av et program, stapper inn noen egne rutiner og prøber så å ofrstå tingene rundt. Det er kanskje ikke den mest effektive og strukturerte måten å lære på, men det er definitivt den morsomste.

problemet er bare at det ser ut til at opengl er designet sånn at man begynner med noe som er galt, nesten alle som begynner med ogl bruker glBegin istedetfor vbo's. vet ikke om det er fordi vbo's er vanskeligere å bruke enn glBegin osv, men i f.eks dx er alt dette lagt opp mye mer logisk så du lærer det den riktige måten fra starten av. det var hvertfall det intrykket jeg fikk når jeg bytta til dx

vertex buffer objects er en tilnærmelse til dx sine vertex arrays. kort sagt lagrer du dataen i grafikkortet istedetfor system memory. dermed får du mindre data som sendes til kortet og effekten er at fps'en blir mye høyere