Gå til innhold

hjelp til bildebehandling


Anbefalte innlegg

I forbindelse med en stilling som eiendomsfotograf er dette bilde lagt ut, hvor man skal korrigere bilde for fargestikk. Har liten PS kunnskap og ble nyskjerrig på hvordan det gjøres(er ikke helt grønn mtp bidebehandling).

Så hvis noe kunne gitt meg presis beskrivelse, hadde jeg satt veldig pris på det.

 

Mvh kawak

post-74804-1135165554_thumb.jpg

Endret av kawak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et vanskelig bilde å korrigere...

 

Du må ta del for del og korrigere fargebalanse/lys/curves. Eksempelvis sofa for seg, venstre vegg for seg, bakvegg for seg, rom til høyre for seg etc etc. En tidkrevende prosess!

 

Har selv "kost meg" litt med dette bildet, og ser at det er en måte å gjøre det på.

 

 

Mvh

Fready

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke om det funker men prøv:

Duplicate layer, lag slik at det blir 2 layers.

Ta vekk øye på den nederste, og ha det blå punktet på den øverste layeren.

Visk vekk det du ikke skal ha annderledes(Halvparten av bilde)

Gå i brighness/contrass og curves og slike forskjellige tools, og prøv deg fram.

 

Etterpå tar du på øye i layers igen

Lenke til kommentar
Er poenget å fargekorrigere nedre del av bildet, eller å korrigere det så det matcher øvre del?

5320328[/snapback]

Litt usikker på hva du mener. Poenget er vel å få de fargene som skal være i nederste del fram. Det vil vel være og fargekorrigere nederste OG få det til å mache øvre del. Vil det ikke?

 

Takk for tilbakemelding

Endret av kawak
Lenke til kommentar
Er poenget å fargekorrigere nedre del av bildet, eller å korrigere det så det matcher øvre del?

5320328[/snapback]

Litt usikker på hva du mener. Poenget er vel å få de fargene som skal være i nederste del fram. Det vil vel være og fargekorrigere nederste OG få det til å mache øvre del. Vil det ikke?

5320542[/snapback]

Du kan korrigere så nedre del av bildet får fine naturlige farger, men det betyr ikke at det stemmer over ens med øvre del av bildet. Du kan f.eks. få forskjellige kontraster, kanskje du matcher skygger og høylys, men mellomtonene blir mørkere eller lysere, osv.. Så det blir en del mer dill enn bare å korrigere farger.

Lenke til kommentar

Farger er vel også kontraster skygge høylys mellomtoner. Du har jo ikke egne kontrast patroner i skriveren din. Hver pixel i nederste halvdel har en opprinnelig fargeverdi som man skal prøve og få frem, og det er oppgaven. Riktig fargeverdi vil føre til at kontraster, mellomtoner mm vil stemme. Men nok om det...

Etter hva jeg forstår vil dette bli meget vansklig å få til perfekt......

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe lett bilde å jobbe med, og det er heller sjelden at en får slike tilfeller en må rette opp. Synes de helle bør satse på skikkelige fotografer som vet å stille manuell korrekt hvitbalanse enn å ansette racere i photoshop. Helst folk som kan begge deler ;)

Vel jeg hadde fint lite å finne på akkurat nå så tok meg 15-20min å leke litt med bildet. Men ble veldig fort lei hele greia så mye info har forsvunnet i høylyse partier, og slett jobb bak sofaen, pluss noe uønsket fargestikk i fremre del av den...

jaja, har ikke akkurat tenkt å søke jobb hos dem :D

 

God jul til alle her på akam!

 

mvh. Peter

post-56834-1135265096_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...