Gå til innhold

Koble en dimmer til en ledning


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp kjøpt en dimmer fra clas ohlson som jeg skal koble på en ledning som går til en vifte.

Det er tre innganger på dimmeren. På den ene står det en L og en pil opp.

På de to andre er det en pil ut og en ~ med en pil på skrå igjennom.

Slik jeg har forstått det skal jeg bare bruke den ene utgangen med ~ og skråpil.

Det jeg tror jeg kan gjøre, men som jeg ikke er sikker på er:

Lage et kutt i ledningen, ta ut den brune ledningen og kutte den. Putte den delen av den som går til strøm inn i inngangen L med pil opp, og den delen av den som fortsetter til viften inn i den ene utgangen med ~ og skråpil.

Er det noen som vet om dette er riktig?

Om det er feil, hvordan skal det da kobles?

 

Er takknemlig for alle svar.

(Håper detter er riktig forum)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så vil ikke den dimmeren egne seg til turtalsregulering av en motor.

Årsaken er at den dimmeren du har fått er en fase av dimmer mens detdu skulle hatt er en fase på dimmer.

En fase av dimmer starter med å la sinuskurven gå fra null og slår av på enden av kurven, dette vil i en spole skape motinduksjon som vil skape unødvendig brumming og vil mest sansynlig få dimmeren til å brenne.

 

En fase på dimmer starter i null og slår på resten av sinuskurven før den naturlig går i null.

Med dette unngår man motinduksjon når strømmen til spolen/motoren plutselig mister spenningen.

En slik dimmer/regulator koster litt mere og den skal være installert av en elektriker.

Samme gjelder forresten for den dimmeren du har kjøpt også.

Det eneste koblingsarbeidet menigmann kan utføre er å koble til lamper.

Lenke til kommentar

Hei.

Da jeg kjøpte dimmeren ba jeg om en som passer til en vifte, og det står noe på den om at den kan brukes til elektroniske transformatorer. Det er art. no 32 8669 fra clas ohlson. Viss du søker på dimmer på clasohlson.no vil du finne den.

Jeg skal bare koble den på ledningen som jeg har fra vifta til stikkontakten, og det må man vel kunne gjøre selv?

Legger ved en tegning av sånn ca hvordan bruksanvisningen viser at det skal kobles.

 

Jeg lurer fortsatt på det samme,

Det jeg tror jeg kan gjøre, men som jeg ikke er sikker på er:

Lage et kutt i ledningen, ta ut den brune ledningen og kutte den. Putte den delen av den som går til strøm inn i inngangen L med pil opp, og den delen av den som fortsetter til viften inn i den ene utgangen med ~ og skråpil.

Er det noen som vet om dette er riktig?

Om det er feil, hvordan skal det da kobles?

dimmer.bmp
Lenke til kommentar

De som jobber på Chlasern vet nødvendigvis ikke alt om de tekniske innretningene de selger og står det i tillegg at den er for eletronisk transformator så er det 100% en fase av dimmer.

Skal forresten kobles mellom de to ytterpunktene.

Ser du at det er bilde av en lyspære på koblingsskjemaet?

Enda en beklreftelse på at denne ikke er beregnet for motorer.

 

I tillegg skal denne dimmeren stå i en ramme montert på veggen, koblet til den faste elinstallasjonen.

 

Ting som skal kobles til stikkontakten skal være godkjent og oppfylle kravene i FEU (forskrifter om elektrisk utstyr) noe en dimmer oppmontert/oppkoblet av ikke fagkyndig person ikke vil gjøre.

Lenke til kommentar

De som står i slike butikker vet veldig lite om elektriske egenskaper. Du kan aldri stole helt på de. Noen har selvfølgelig litt peiling men veldig få. F.eks når jeg skulle kjøpe TV på elkjøp påsto han i butikken at det ikke gikk ann å koble pcen på en pc uten S-Video ingang. Å han sa det ikke var S-Videoinngang på den. Når jeg fikk den så jeg at S-Video inngangen var på siden av tv. Det var da bare plug & play. Så noen vet egentlig ikke hva de driver med...Å det går å koble en TV som ikke støtter S-Video til pcen med en omformer.

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar

Hvis du skal turtallsregulere en 230VAC aksialvifte laget av f.eks PAPST så kan du bruke en triacbasert dimmer til å regulere turtallet. Er sikkert en slik dimmer du har.

 

Det har jeg og flere andre gjort før.

 

En slik dimmer kobler du bare i serie med lasten. Dvs, koble til viften på vanlig måte slik at den går. Deretter kutter du den ene tilførselsledningen til den og setter dimmeren inn.

 

 

Vær oppmerksom på at rote med 230 volt er farlig. Du bør være sikker på hva du gjør og isolere godt.

Lenke til kommentar
For det første så vil ikke den dimmeren egne seg til turtalsregulering av en motor.

Årsaken er at den dimmeren du har fått er en fase av dimmer mens detdu skulle hatt er en fase på dimmer.

En fase av dimmer starter med å la sinuskurven gå fra null og slår av på enden av kurven, dette vil i en spole skape motinduksjon som vil skape unødvendig brumming og vil mest sansynlig få dimmeren til å brenne.

 

En fase på dimmer starter i null og slår på resten av sinuskurven før den naturlig går i null.

Med dette unngår man motinduksjon når strømmen til spolen/motoren plutselig mister spenningen.

En slik dimmer/regulator koster litt mere og den skal være installert av en elektriker.

Samme gjelder forresten for den dimmeren du har kjøpt også.

Det eneste koblingsarbeidet menigmann kan utføre er å koble til lamper.

5311948[/snapback]

 

knallert

Endret av corcky
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har nå nettopp kjøpt en helt lik dimmer som trådstarter har, men skal koble den til en taklampe. Har også kjøpt ledning, ramme og støpsel.

 

Kan noen si om jeg har koblet riktig når jeg har koblet slik trådstarter beskriver? Tegningen som just-_-me henviser til, ligner også på det jeg har gjort.

 

Den blå delen av ledningen går utenom og er altså udelt. Den brune delen er delt der den ene delen fra strømkontakten går inn i "inngangen" på dimmeren, og den andre delen går fra den ene utgangen videre til taklampa.

 

Håper noen kan fortelle meg om dette er riktig før jeg setter støpselet i kontakten. Har ikke så lyst på kortslutning.

 

Hva er foresten den andre utgangen til?

Lenke til kommentar

Skjønte ikke så mye av den andre tegningen. Men det ser ut som jeg har koblet riktig i følge din første tegning og trådstarters forklaring. Satser på at det går bra :)

 

Bør vel ikke være noe problem med at elektrikere skal montere sånne ting? Man kan ikke forvente at folk blåser av 2000 kroner på å montere en slik sak som man fint kan montere selv bare man vet hvordan man gjør det (og jeg fikk vite det her på forumet).

Lenke til kommentar
Bør vel ikke være noe problem med at elektrikere skal montere sånne ting? Man kan ikke forvente at folk blåser av 2000 kroner på å montere en slik sak som man fint kan montere selv bare man vet hvordan man gjør det (og jeg fikk vite det her på forumet).

6051605[/snapback]

 

Det er som regel ikke noe problem før huset brenner ned og forsikringsselskapet krever regress.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Bør vel ikke være noe problem med at elektrikere skal montere sånne ting? Man kan ikke forvente at folk blåser av 2000 kroner på å montere en slik sak som man fint kan montere selv bare man vet hvordan man gjør det (og jeg fikk vite det her på forumet).

6051605[/snapback]

 

Det er som regel ikke noe problem før huset brenner ned og forsikringsselskapet krever regress.

6054137[/snapback]

Men nå er dette en løs installasjon (tilleggsinstallasjon) med eget støpsel. Mener det skal være lov?

 

Og uansett, så lenge brannen ikke direkte skyldes feilinstallasjon på den aktuelle selvinstallasjonen, så har forsikringsselskapet null mulighet til å kreve det på bakgrunn av dette.

 

Tror jeg da :)

Lenke til kommentar
• Kople til og reparere lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og også brytere på ledningen.

Fra samme side:

 

Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen.
Og det er jo det jeg har gjort... koplet til en lampe :)

 

Har også begynt å tenke på en annen ting. Jeg har en bordvifte som på minste hastighet blåser for hardt og bråker for mye til at den kan brukes på varme sommernetter. Kan jeg koble en helt vanlig dimmer til denne? Men ettersom maks strømbruk på bordviften er 40 watt, må jeg vel ha en dimmer som går en god del lavere enn 40 watt på minste strømgjennomgang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...