Gå til innhold

Modell bil fotografering


Anbefalte innlegg

Som topic sier, modellfotografering.

 

Jeg driver med modellbygging, for det meste biler. Og disse tar jeg selvsagt bilder av. Men å ta bilde av dem på byggebordet med blitz blir ikke alltid bra, så hvordan lage et billig fotostudio med hvit bakgrunn?

 

Kameraet jeg bruker er et Canon EOS 350D + EF-S 18-55mm (Standard kit)

Har ikke macrolinse, og tror ikkje jeg får bruk for det.

 

Har noen et par tips??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo gjøre det veldig enkelt da...

 

- A2-A3 hvit? kartong fra freksempel Ciro... (vet ikke hvor store modellene er)

 

- En eller flere lyskilder som du plasserer strategisk for skygger ol... (slipper blits)

 

Trenger ikke stativ, men er greit å ha, så du får samme vinkel på alle bildene, som (jeg mener) ser ryddigst ut hvis du foreksempel skal lege bildene på nett... som "reklame"...

 

Vet ikke om dette blir FOR enkelt, bare å bruke fantasien å avansere... ;)

 

(har lite erfaring selv, så hadde vært morro å se andre forslag også.! :))

 

Lykke til.. :thumbup:

 

(vært morro å se resultatet om du føler for å dele... :innocent: )

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Den billigste lyskilden du kan bruke er et vindu som ikke sola skinner rett igjennom. Sett opp et bord eller liknende ved vinduet og fotografer med lyset i ryggen/ 3/4 i ryggen. Billig infinity-board kan du lage med å bue et stort stykke hvit kartong o.l.

 

Ekstern blits(er) med softboks/paraply gir bedre kontroll over resultatet, men vinduslys fungerer bra til mye og er helt gratis. Vær obs på at det avhengig av vinkelen mellom lyskilde og kamera kan oppstå direkte og eller polariserte refleksjoner som kan være uønskede - avhengig av overflaten på modellene dine.

 

Hold deg unna budsjettløsning nr. 1 - arbeidslamper - i alle fall om modellene dine er i plast, siden varmen potensielt kan få konsekvenser for modellene. Slett ikke sikkert det er nødvendig med makroobjektiv, med mindre du jobber med 1:144-skala :) 1/24-skala etc bør funke helt fint med mindre du skal gjøre detaljarbeid.

 

Bok å lese for denne typen fotografi:

"Light: Science and Magic" av Fil Hunter og Paul Fuqua.

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0...4402482-6909212

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Jeg tar litt bilder av modellbiler i skala 1:18 og 1:43 og har tatt veldig mange av dem utendørs, men den senere tid har det blitt til at de har blitt tatt inne, både av hensyn til vær og vind og at det blir krevende å finne nye "locations" hele tiden. Innendørsbildene tas på skrivebordet her med hjelp av hvite A3-ark som underlag/bakgrunn. Jeg kunne godt tenke meg å ha en rull med papir/papp istededen, da man ofte får skjøter (i arkene) jo større bilmodellene er.

 

Jeg har primært brukt dagslys som kommer inn igjennom vinduene her, men har også prøvd meg med å supplere med ei arbeidslampe vendt mot taket (hvitt), men det har resultert i at underlaget ofte har blitt gult, noe som jeg ikke synes ser noe særlig ut. Enten får man benytte bare dagslys eller så får man benytte seg av lamper som har samme temperatur på lyset, ellers gjør man det unødvendig vanskelig for seg selv når man skal ta bildene! :D

 

Jeg har lagt ut en del bilder tatt av modellbiler på modellbiler.kak.net. Du kan ta en titt på hvordan resultatet blir med løsningen nevnt ovenfor! ;)

 

Jeg for min del kunne tenke meg å prøve med en eller annen form for blitz/studiobelysning (fra flere kilder) .. men det vil nødvendigvis koste litt mer enn jeg har mulighet til å investere i dette nå..

 

Alle bildene er tatt med ett Fujifilm Finepix S602, men kunne tenke meg å investere i ett macroobjektiv til Nikon D70S'en...

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Jeg laget meg ett enkelt form for ministudio med hjelp av 4 hvite a4 ark som jeg teipet sammen, 1 blitz og stativ.

 

Da jeg hadde blitz og stativ fra før av så ble selve studiokostnadene ca 4 kr.

 

Men selvfølgelig, hvis du ikke har ekstern blitz fra før av så blir det jo litt dyrere.

Vil tro du kan mekke til noe med den interne blitzen hvis man er kreativ nok.

 

Eksempel på resultat fra mitt "studio"

post-25139-1134922864_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg er litt nysgjerrig på, hva egner seg best til makrofotografering av modellbiler i skala 1:18 og 1:43. Dybdeskarphet er viktig. Bør man gå for en kort brennvidde (50-60) eller fungerer det utmerket med lengre brennvidde (90-105) også?

 

Siden det ikke går ann å "forstyrre" modellbilene, er det ikke noe argument med å ha avstand til dem! ;)

Lenke til kommentar

Vel, med den linsa som følger med kameraet mitt (EF-S 18-55mm) så blir bildene skarpe som kniven med rett blender og lukker tid. Tror ikke det er nødvendig å ha større brennvidde enn dette.

 

Bilene jeg bygger er ikke mindre en 1/24 skala. Så noe makro linse blir det ikke bruk for hos meg vertfall.

 

Og til slutt må jeg takke for svarene jeg har fått. Skal legge ut bilder av mitt kommende fotostudio når det er på plass

Lenke til kommentar

Hadde litt problemer med å sovne i natt og tenkte litt på fotograferingen av modellbilene.. har prøvd meg litt med 18-70mm'en, men pga nærgrensa måtte det tas på litt (mer) avstand (enn jeg vanligvis gjør med Fujifilm Finepix S602'en) og da må jeg også zoome inn, naturlig nok. I forbifarten kom jeg på favorittobjektivet mitt til Nikon F90'n... en Sigma 24mm/F2.8 som det er ekstremt kort nærgrense på, og på ett Nikon D70S vil det tilsvare en brennvidde på 36mm, noe som kanskje vil være perfekt til modellbilfotografering, ihvertfall i skala 1:18. Testet det såvidt litt idag, og det ser ut til å fungere fint! Litt treig autofokus på dette objektivet, da den ikke har noen fokusmotor i objektivet, men det kan jeg leve med! ;)

 

Ett bilde av objektivet jeg fant på google:

 

B0000501SX.01.LZZZZZZZ.gif

 

Må innrømme at lysten på ett macroobjektiv ikke er noe mindre av den grunn, men nå bør jeg kanskje ikke ta hensyn til at det også skal være brukbart til modellbilfotografering, men heller ta mer hensyn til 1:1 fotografering av litt mindre ting! ;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg tok et bilde i dag av en modellbil som jeg bygger nå, da den stod på en hvit kommode og med hvit A4 ark i bakgrunn.

 

post-87053-1135020331_thumb.jpg

 

Bilde ble tatt med hel automatisk og med blitz, ikke bak lys eller noe annet. Så hva syns dere om dette??

Endret av KBF
Lenke til kommentar

Merk min komentar i første posten, ikke så mye erfaring med slikt... :p

 

Tror fortsatt ikke at standard blitzen er veien å gå på slike bilder, synes det blir alt for nært til å få fin utnyttelse av lyset (?som blir alt for skarpt så nære?)...

 

Bare skyggene som kommer overalt (pga velteburet) som irriterer litt...

A4 er for smått, A2.! hehe... Så får du hele bilen i profil, ikke bare et lite utsnitt, blir litt for "up-close" om du sjønner...

(en som nevnte papirrull her, det er jo en mye bedre ide, hvit papirduk foreksempel, så slipper man skøyten eller bretten på arket...

 

Men er på god vei nå.!

 

:thumbup: Bare litt større skala å prøve ut forsjellige vinkler så er du i boks... :thumbup:

Lenke til kommentar
Alternativet er noe slikt: Lastolite EPhotomaker Den fungerer helt glimrende.

 

Har en slik selv. Koster rundt 1000 lappen på Fotovideo mener jeg å huske.

 

Absolutt verdt det.

5312932[/snapback]

 

Den var ikke dum den. Men jeg fikk en ide selv tidligere i kveld. Hva med å lage en konstuksjon i Lego? Hvorfor av alle ting Lego? Jo billig!!

Det eneste som jeg trenger nå er to lamper, litt hvit stoff og litt hvit papir

post-87053-1135028932_thumb.jpg

 

Tror denne enkle konstuksjonen her fungerer bra. Skal poste bilder når den er ferdig

Lenke til kommentar

Enkel og genial løsning. Ellers tror jeg faktisk Canons billige 50/1,8 vil fungere greit som "makro" i din skala, og bildene vil bli mye skarpere enn med kit-linsen. Ellers ville jeg ikke gått så tett innpå den modellen du presenterte. Hadde du fått med toppen av buret bakerst ville det hele blitt mer harmonisk. Det hadde blitt litt tydeligere linjer og mindre rot. Søk litt med ordene "det gyldne snitt" i Google. Det du trenger er å lese litt om de klassiske reglene for bilde-komposisjon for å lære å ta bedre bilder. Det samme gjelder alle nybegynnere, hvis de ikke er født med et gudsbenådet talent for visuelt uttrykk. Jeg er ikke født med det, men den eneste måten å lære for meg var å lese om foto-kunst og se på andre arbeider. Med internett som lærebok kan du lære mer i løpet av jule-ferien enn jeg lærte på mitt første år som "seriøs" fotograf.

Lenke til kommentar

Ok, lamper er kjøpt. Men resultetet inne i lego boksen ble så dårlig at jeg ikke vil vise resultatet. Tror stoffet som var for tykt :blush:

 

Men, så fikk jeg en annen ide.

 

post-87053-1135272417_thumb.jpg

 

Og resultatet med dette ble:

 

post-87053-1135272614_thumb.jpg

 

post-87053-1135272591_thumb.jpg

 

Bildene ble tatt med desse verdiene:

-------------------------

Shooting Mode

Manual Exposure

Tv( Shutter Speed )

1/13

Av( Aperture Value )

5.6

Metering Mode

Evaluative Metering

ISO Speed

100

---------------------------

Syns ikke resultatet ble så dårlig faktisk. Kom med komentarer!!

Endret av KBF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...