Gå til innhold

Morrowind vs Gothic 2

Anbefalte innlegg

Skrevet
Husker når jeg fikk gothic 2, installerte det, spilte det i 5 minutter, slettet det, irriterte meg noe grønnjævlig det kontrollsystemet, helt til jeg leste manualen, og skiftet til den andre kontrollstilen :)

Ikke for å gå off topic, men hvilket "annet" kontrollsystem er dette? Har latt være å kjøpe GII pga. kontrollene. IGN skrev at:

You can click your mouse button as much as you want, but unless you're moving forward, you aren't going to attack. So most of the time, you'll find yourself holding down the focus button (ctrl for me) and using the movement keys to use your sword. ... You can sidestep while holding this focus key down, but only after you've started an attack, otherwise, you'll actually just use a side slash attack.

....

Magic combat isn't much easier. Instead of having a hotkey to throw selected spells around, you'll have to get the spell ready, hold down the mouse button, and then press forward to use the spell.

IGN skrev også noe om andre problemer, noen som vet om disse er fikset i en patch? På utviklerens forum sies det ikke annet enn at den internasjonale versjonen er "ferdig patchet", og linker til spesifikke patcher har tysk detalj-informasjon. IGN's review igjen:

Your inventory in particular is a huge jumbling mess. Everything is placed into a gigantic grid of slots .... What's worse is you can't use your mouse to pick any of these items and select them, instead, you have to search with the arrow keys. ... no good map system with the ability to mark spots to remember, and apparently no "get all" ability for looting corpses (although I've learned since playing that you can press the right ctrl button to collect all of each type of item, but couldn't find documentation to that effect).

http://pc.ign.com/articles/440/440104p1.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontrollene er uvante i begynnelsen. Men når du lærer deg dem, så funker de veldig bra synes jeg.

Under slåssing så bruker man museknappen til "låse" seg på fienden, og WASD til å angripe\blokke. Enkelt, lettvint og rett slett bra.

Men er enig i at inventoryen kan bli rotete, men ikke værre enn at man finner det man skal ha.

Skrevet
Kontrollene er uvante i begynnelsen. Men når du lærer deg dem, så funker de veldig bra synes jeg.

Under slåssing så bruker man museknappen til "låse" seg på fienden, og WASD til å angripe\blokke. Enkelt, lettvint og rett slett bra.

Men er enig i at inventoryen kan bli rotete, men ikke værre enn at man finner det man skal ha.

5460385[/snapback]

Man lærer seg alt om man vil. Men er det altså feil at det er to typer kontrollsystem som Ghost Of Death sier ? Har aldri hørt om det før og jeg har da lest en god del om spillet.

Skrevet

Tull!, dette med vanskelige kontroller i Gothic 2, vil man ha en lettere "hack'n'slash" opplevelse kan man lett bytte måte å slåss på ved å stille inn til "new control set" eller hva det nå heter i instillingene...selv om det ødelegger litt fordi det da blir vanskeligere utover i spillet.

Skrevet
Tull!, dette med vanskelige kontroller i Gothic 2, vil man ha en lettere "hack'n'slash" opplevelse kan man lett bytte måte å slåss på ved å stille inn til "new control set" eller hva det nå heter i instillingene...selv om det ødelegger litt fordi det da blir vanskeligere utover i spillet.

5465508[/snapback]

He, det var ikke ment som kritikk av spillet - kun nyskjerrighet ;)

Anyway, jeg lest litt rundt omkring og slik jeg forstår det kan jeg remappe setup slik at action-knappen blir en av musetastene. Ved kamp løper jeg opp til slemmingen, trykker ned mustetasten og er så i combat-modus med WASD (eller <ZXS for meg - jeg er orginal der). Høres greit ut det.

Det eneste jeg trenger nå er noen som sier Go For It - og dytter meg i ryggen og utfor stupet, med et uskyldig blikk, plystrende på en liten sang...

Skrevet

Ser at denne posten er litt gammel. Men synes den var underholdende på en litt provoserende måte ;-) og kan derfor ikke la den stå ubesvart...

Friheten i Morrowind... Hadde du her referert til Morrowinds forløper (Daggerfall) hadde jeg skjønt akkurat hva du mente. Virker som Bethesda har lagt endel jobb i akkurat dette at det du beskriver ikke skulle skje i Morrowind. Jeg har rundet Morrowind pluss expasion packs. Hver gang jeg var lost i forhold til quest var det bare å kikke i loggen så var jeg på track igjen. Av og til kunne det dog være vanskelig å finne små lokasjoner, steiner e.l.

Friheten er ellers det som gjør Daggerfall, Morrowind etc. så fantastisk. Tar du bort denne og lager et lineært spill hadde disse crpg'ene kun vært en parentes i spill-verden på linje med f.eks Fable.

Både combat-messig og alignment-messig er det forskjellige måter å angripe et quest på i Morrowind. Er du i tvil på alignment bare sjekk en hvilken som helst walkthrough. Combat-messig ble jeg spesielt imponert over hvordan man kunne håndtere baddies via ranged. Spilte en Marksman selv, var utrolig greit å skaffe seg avstand til target ved å bruke terrenget (høydeforskjeller etc.). Melee og magic funker jo også bra.

Ser at flere i tråden hevder at Gothic2 er bedre enn Morrowind på teknologi, noe jeg stiller meg nesten totalt uforstående til. Ja kanskje combat er med skill-driven i Gothic2, og ja mulig lyden er bedre (for alt jeg vet). På alle andre fronter dog acer Morrowind Gothic2. Bilde i Gothic2 er grumsete, udetaljert, blasst og trist iforhold til Morrowind. Grunnen til at Morrowind ikke har det frodige terrenget, eller de store skogene skyldes at gameplayet er hentet fra en vulkan-øy. De er som kjent ikke så frodige.

Så kommer dog et godt poeng, nemlig dette med hester. Skulle likt å høre diskusjonen i Bethesda da de valgte å ikke implementere hester. De skuffet ihvertfall 99% av Daggerfall-fansen. Utrolig pussig at de også valgte å implementere klasser som de kalte crusader og knight, akkurat med det i minnet.

Synes nesten bare den enorme "firheten" i Morrowind er en slags negativ ting, jeg.

Det blir bare FOR åpent! Man kan lett ende opp med å gå til feil sted, og da er man raskt på bærtur, hvor man lett blir i lang tid.

Jeg synes det er kjempefint at G2 har noen "røde tråder". Da føler man seg mer inni verdenen, slik som en annen her påpekte.

Dessuten er det noen ganger forskjellige måter å gjøre oppdrag på i G2. Jeg vet ikke helt om jeg har rett, men jeg opplevde nå ikke at det var noe sånn i Morrowind.

Teknisk sett var også G2 bedre enn Morrowind. Ikke så veldig mye bedre grafikk, men det var mye mer frodig. Morrowind var jo helt øde, selv i skogene!

Dessuten har G2 lyd-dialoger! Fenomenalt!

Det Morrowind virkelig trengte, var hester - Noe som Oblivion (og kanskje også G3) får.

5334650[/snapback]

Skrevet (endret)

Kontrollene er uvante i begynnelsen, men etterhvert som man blir vandt til dem er de fantastiske, spesielt hvis man er venstrehendt.

I Alone in the Dark 1, 2 og 3 må man også trykke framover, eller til en av sidene mens man holder inne angrepsknappen for å kunne angripe...

Endret av superseven
Skrevet

Jeg har begge, og har spilt begge, må si Gothic 2 er best. Fordi det er mer variert, og det holder deg gående all night long :)

Mens Morrowind blir altfor linært altfor fort, og oppdraga blir langvarige og kjedelig i lengden!

Go Oblivian and Gothic3 :w00t:

Skrevet
Mens Morrowind blir altfor linært altfor fort, og oppdraga blir langvarige og kjedelig i lengden!

5467240[/snapback]

Morrowind blir linjært alt for fort!

Jeg skjønner ikke hva du mener, kan du forklare litt.

Skrevet
Ser at flere i tråden hevder at Gothic2 er bedre enn Morrowind på teknologi, noe jeg stiller meg nesten totalt uforstående til.  Ja kanskje combat er med skill-driven i Gothic2, og ja mulig lyden er bedre (for alt jeg vet).  På alle andre fronter dog acer Morrowind Gothic2.  Bilde i Gothic2 er grumsete, udetaljert, blasst og trist iforhold til Morrowind.  Grunnen til at Morrowind ikke har det frodige terrenget, eller de store skogene skyldes at gameplayet er hentet fra en vulkan-øy.  De er som kjent ikke så frodige.

5466475[/snapback]

Oi oi maanemannen, her er vi litt uenige ja :)

Detaljenivået er mye høyre i Gothic-spillene synes jeg. Det er lagt mye mer sjel i landskapene og byene. Små detaljer som dukker opp her og der. Morrowind virker mye mer autogenerert. Kjedelige skoger og naturen generelt. Nesten ingen bratte stup og høye klipper. Man ser rett og slett mye av det samme når man loffer rundt. Og fiendene er jo stokk dumme.

Skrevet
Ser at flere i tråden hevder at Gothic2 er bedre enn Morrowind på teknologi, noe jeg stiller meg nesten totalt uforstående til.  Ja kanskje combat er med skill-driven i Gothic2, og ja mulig lyden er bedre (for alt jeg vet).  På alle andre fronter dog acer Morrowind Gothic2.  Bilde i Gothic2 er grumsete, udetaljert, blasst og trist iforhold til Morrowind.  Grunnen til at Morrowind ikke har det frodige terrenget, eller de store skogene skyldes at gameplayet er hentet fra en vulkan-øy.  De er som kjent ikke så frodige.

5466475[/snapback]

Detaljenivået er mye høyre i Gothic-spillene synes jeg. Det er lagt mye mer sjel i landskapene og byene. Små detaljer som dukker opp her og der. Morrowind virker mye mer autogenerert. Kjedelige skoger og naturen generelt. Nesten ingen bratte stup og høye klipper. Man ser rett og slett mye av det samme når man loffer rundt. Og fiendene er jo stokk dumme.

5467400[/snapback]

Thats a Word!

Skrevet

Gothic2 er mye bedre enn Morrowind+expansions. Mer levende verden, imponerende natur, nydelig musikk, taledialog i stedet for å lete gjennom lange lister med tåpelige spørsmål med liten skrift,mye bedre kampsystem og mer intelligente motstandere. Bedre utviklede byer, med mennesker som skravler og jobber, går og legger seg osv. Morrowind har gørrkjedelig natur og dødt miljø både der og i byene. Virker som en uferdig demo i forhold. Sorry...

Hvem som blir best av Oblivion og Gothic 3 gjenstår å se. Kommer til å kjøpe begge uansett.

Skrevet

Er jo stup rundt dagoth ur da... hehe. Morrowind er forresten ikke autogenerert. Det er nok en ting de gikk bort fra etter Daggerfall. Men jeg får nøye meg med å tilhøre en minoritet ihvertfall her på forumet i saken "Gothic2/Morrowind". Og for å være litt imøtekommende, har du rett i at ai'n i Morrowind kunne vært bedre. Selv om det sjelden var nødvendig, og jeg tviler på at ai'n er bedre i Gothic2.

Det sagt..... mener dere forresten også dette med teknologien når det gjelder Gothic3/Oblivion'?'?'?' Vært kult å sett noen hardcore tekniske fakta på dette med teknologien i begge caser

Vil Gothic3 komme på engelsk først? Var voiceover i Gothic2 samplet på engelsk?

5466475[/snapback]

5467400[/snapback]

Skrevet (endret)

en ting til som er en bakdel med morrowind er at ingen av personene har no personelighet. mange i gothic har sin egen personelighet, sin bakrun og sine ferdigheter.

Endret av høvding1
Skrevet
en ting til som er en bakdel med morrowind er at ingen av personene har no personelighet. mange i gothic har sin egen personelighet, sin bakrun og sine ferdigheter.

5469449[/snapback]

Det finnes da virkelig karakterer med personlighet i Morrowind.

180px-Fargoth.jpg

Skrevet
Er jo stup rundt dagoth ur da... hehe.  Morrowind er forresten ikke autogenerert.  Det er nok en ting de gikk bort fra etter Daggerfall.  Men jeg får nøye meg med å tilhøre en minoritet ihvertfall her på forumet i saken "Gothic2/Morrowind".  Og for å være litt imøtekommende, har du rett i at ai'n i Morrowind kunne vært bedre.  Selv om det sjelden var nødvendig, og jeg tviler på at ai'n er bedre i Gothic2.

Det sagt..... mener dere forresten også dette med teknologien når det gjelder Gothic3/Oblivion'?'?'?'  Vært kult å sett noen hardcore tekniske fakta på dette med teknologien i begge caser

Vil Gothic3 komme på engelsk først? Var voiceover i Gothic2 samplet på engelsk?

5468502[/snapback]

Vet at Morrowind ikke var autogenerert, men landskapet er nesten så kjedelig at det virker sånn. Og for min del driter jeg i teknologien, men bryr meg om hva de klarer ut utrette med det de har. Og der er Gothic bedre. Ikke så statisk, mer levende og organisk verden. Og nei, AI'en var ikke kjempesmart i Gothic heller, men en god del hakk over Morrowind sin.

Skrevet

5469449[/snapback]

Det finnes da virkelig karakterer med personlighet i Morrowind.

180px-Fargoth.jpg

5470252[/snapback]

ikke på den måten gothic har, å viss morrowind har så er d i allefall ikke mange

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...