Jump to content
Sign in to follow this  
Kaldvann

Vivitar Auto Thyristor 2800(blitz)

Recommended Posts

Hei!

Har fått lånt meg en Vivitar Auto Thyristor 2800

men så har jeg ikke peiling på hvordan jeg bruker den, å det fulgte ikke med noen manual.

Noen som vet noe om denne blitzen?

Er det egentlig noen bedre enn den som er innebygd på mittt EOS 350D kamera?

Link til blitzen

Edit:

Har fått forklart innstillingene nå :)

Men lurer fremdeles på om den er noe å ta vare på? (har ingen planer om å bruke penger på annen blitz)

Edited by Kaldvann

Ville ikke forsøkt å bruke en så gammel blitz på et moderne kamera. Har selv flere gamle blitzer som er bedre enn den du har, men har aldri våget å tilslutte disse på min Eos 20d p.gr. av faren for at for høy spenning inn i hot-shoe'en på et moderne kamera kan brenne av de digitale kretsene i kameraet. I tillegg har den omtalte blitzen ikke ttl-lysmåling. Den eneste fordelen med en gammel ekstern blitz vil evt være mulighet for "bouncing", indirekte blitz reflektert via tak eller vegg, men et slikt "avansert" nivå er du åpenbart ikke på enda. Anbefaler derfor å legge til side vivitar'en hvis du ikke har et gammelt, matchende kamera å bruke den på. Lykke til med eksperiment-lysten :thumbup: men kjøp en nyere, dedikert (ttl) blitz for å lære mer om kreativ blitz-bruk. I mellomtiden er du mer tjent med å bruke den innebygde. M.a.o: gammel blitz + nytt kamera = :no:

Sjekket i en kompabilitets-liste jeg fant henvisning til i en annen tråd. Der stod det klart at ingen av Vivitars gamle blitz'er var Eos-trygge. Glem det gamle ruklet. Har en helt maken på hyllen. Hadde helt glemt den. Og det er like greit. Hmmm, begynner å se ut som et sjabert fotografisk museum her nå.

Edited by PMnormal