Gå til innhold

Erfar konsollen GP2X


whom

Anbefalte innlegg

Som meg er du kanskje på utkikk etter det ene som vil gjøre deg lykkelig; en open-source ultimat gamer-konsoll i tillegg til video -og mp3\ogg avspillning.

- It has comen to past.

 

La PSP skyggelegges. Noter deg GP2x. Den kan bestilles fra England, USA og Japan med tilbehør til lavere utsalgspris enn portable konsoller flest, og jeg lot meg friste.

 

Endte med at jeg og en kamerat bestilte her, fra England. Mottok den på selveste julafta - For en gangs skyld, så vil julestemninga vare helt til påske. ;)

 

Vil gjerne at nyhetene og erfaringene om den samlest - kom så gjerne med utfyllende info og fortell hva du du bruker den til, nylig har kommet over.

 

Nyheter

- Wo0t USB fungerer! Det har som kjent vært kompatibelhetsproblemer med usben, men nå har èn klart det, og ser nå film over hans 60 gb eksterne harddisk.

Mulighetene med W-Lan, kamera o.l står for vente. Les mer her

 

- Kjøpt meg ny Joystick. Let`s face it. Den originale har bare 8 mulige bevegelsesretninger og formen gir åtpåtil tommel-syken.

Så jeg kjøpte meg den beryktede "Dave C` Joystick, med 16 mulige bevegelsesretninger, og utnytter dermed det digitale oppsettet fullt ut. Ikke like bra som en analog joystck hadde vært, men mer enn brukende og vedlig behagelig, kan nå siest. :)gp2xdave.jpg

 

- Det har blitt annonsert kommersielle spill for GP2xen - Über programmererne har to cpuer å bryne seg på.

 

- Programmeringskompoen avsluttes snart, og 1. mars vil 20+ (freeware selfølgelig) være klare for nedlastning.

 

For å beskrive den litt

Den kjører Linux; et hav av muligheter. Den går under som emulatorkongen - Det meste uansett medie kan portes og emuleres.

For dem som har tenkt tanken å lage sine egne spill, (ta opp igjen der det slapp under Amiga-dagene) En Brukervennlig mulighet for det ligger der med Gp2x - SDK er inkludert.

For det er nettopp det som frister med spillmaskinen; mange ivrige programmere - kommer alltid noe nytt.

Når det gjelder lagring utover de integrerte 65 mb, så slenger du inn en SD-brikke som du via medfulgt SD-kortleser\USB-kabel overfører alt av musikk, divx, bilder og spill til. Du viser bildet lcden på 3,5"; 320*240 eller via TV-ut S-video 640*480 på TV

 

Detaljerte spessifikasjoner:

 

Product Name: GP2X-F100

 

"In the box"

GP2X console (With 64M Internal Storage)

USB Cable for PC connection (With 2.0 Support)

Preloaded Linux with Media player (MP3, Divx, WMA etc.)

CD with Games, Utilities, MP3 player, Movie player

2 * AA batteries

SDK - Make your own games!

 

General

# Dual CPU Cores: ARM920T Host Processor - ARM940T Video Coprocessor

# 64MB - RAM

# 64MB - NAND Flash Memory

# SD Card Compatible for Storage

# USB 2.0 High Speed Connection

# Linux Operating System for Open Source Development

# 3.5' TFT LCD Screen @ 320*240 (QVGA)

# TV-Out for TV Connection (640x480 amplified from 320x240)

# Video Playback of MPEG, MPEG4, DivX 3.11,4x,5x, XVID, WMV,MP3,OGG,WMA,JPG, BMP, PCX, GIF and more (some using freely available third party software players)

# Supports e-book, games, electronic dictionary

# Free Emulators for SNES, NES, GB, GBC and GBA, Sega Mega Drive, Master System, Spectrum, C64, Atari, PC Engine, MAME, MSX, Neo Geo Pocket, Game Gear and more

# 1 Year Manufacturer Warranty

Battery Life (2 x 2850mAh AA): 6 hours video, 10 hours audio

 

Video

Video Codec support: MPEG 1, 2, 3, 4, DivX 3.11, 4.x, 5.x and higher, XviD, WMV (7, 8, 9 Series by 'After Support')

Format support: AVI, MPG, MPEG

Audio Formats: MP3, OGG, WMA (by 'After Support')

Resolution MAX 720*480

Frame Rate Max 30 fps

Bit Rate Video Max: 2500Kbps, Audio Max: 384Kbps

Caption SMI

 

Audio

No. Channels Stereo(L+R)

Frequency Rate 20Hz~20KHz

File WMA,OGG,MP3

Bit rate sampling 16bit/8~48KHz

Equalizer Normal, Classic, Rock, Jazz, Pop

 

Additional Function

e-book, game, e-Dictionary (planned for later release)

 

Image Viwer

Image Formats: JPG, BMP, PCX, GIF, PNG

 

 

Beskrivelse - Dem som kan si det bedre enn meg

To sum up the GP2X:    It can play games. It can play your Movies. It can play your music. It can view photos. It can read Ebooks. It runs on just 2 AA batteries - And it can do all this in the palm of your hand or on your TV screen.    Yes that's right, this handheld can connect to the TV, console style. Watch your DivX movies on the TV. Play emulated classics on the TV. Try big screen Quake. Or just play them all on the GP2X's large 320*240 backlit screen. You get the best of both worlds.    It runs the free Linux operating system. This means a whole world of Games, Utilities and Emulators are at your disposal. Quake, Doom, SNES, Megadrive, MAME, Media players and Applications to name just a few.    It's powerful - Two 200mhz CPU's with 64meg of RAM, custom graphics hardware and decoding chips. Takes SD cards and has 64M of NAND memory. Plenty to play with. One of the most powerful and advanced handhelds today.    That means it can play movies without any re-encoding. Just put them onto an SD card. Any size. Any resolution. No messing about. The GP2X scaling chip will resize to fit the screen. No other handheld can do that.    It's cheap. Just £124.99.    It's open. You want to develop your own games for the GP2X? Go right ahead. The SDK is included with the system free. Not since the days of the Amiga has a system been so easy to develop for, commercially and for fun.    The GP2X isn't just another wannabe be Gameboy. Its a whole different design. A whole new idea for a handheld games system.

post-41139-1140922069_thumb.jpg

Endret av whom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sammenligne det der med en PSP blir jo litt feil. Det der er vel mer en pocketpc tilrettelagt for hjemmelagde spill og emulatorer, enn en spillkonsoll.

 

Ellers er det sikkert en kul dings å ha, men til hvilken pris? Den linken virket ikke for meg.

 

*Edit* URLen skal være gp2x.co.uk.

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, og da har jeg mottatt GP2Xen (på julafta), og som dere kanskje ser på tiden dette har blitt skrevet, så har det blitt mye spilling. Det er rett og slett en genial konsoll!

Siden jeg fikk den, har det gått i Quake, Duke Nukem3d, Transport Tycoon, mest i spillemulatorer (ScummVM-Monkey Island, Sega MegaDrive-Winter Games, NeoGeoCD-slosspill) og musikk- og filmavspillning.

Playstation emulatoren har jeg enda ikke prøvd, men det sies at det eneste som går flytende er spill som Final Fantasy Tactics og Fisherman`s Bite, da det forløpig bare er den ene cpuen som er i bruk på PSX-emulatoren.

 

Sier meg godt fornøyd med GP2Xen, og har enda bare såvidt begynt å spilt, og ikke berørt spillutviklingsdelen. Ligger nok mange timer med knoting i vente :)

Lenke til kommentar

Tar sammenligningen mellom PSP og GP2X i denne tråden.

Prisen vet jeg ikke eksakt før Mastercard regningen kommer, ;) men den er som du sier billigere. Antydningen ligger på 1500,- uten SD.kort, men kommer tilbake til det.

Er spilling eller internettsurfing faktoren (sistnevnte var veldig crappy spør du meg)

og hvis du har råd til PSP med dens dyre, men bra spillinnkjøp, så går du heller for den. De er ganske så forskjellige, og så lar vi det ligge der.

Lenke til kommentar

Er spilling eller internettsurfing faktoren (sistnevnte var veldig crappy spør du meg)

 

5354092[/snapback]

 

Er det PSP du snakker om da? Er det muligheter for internettsurfing på GP2X?

Men altså: GP2X er for heller gamle, utdaterte spill og emulatorer, og for å se film/bilder og høre på musikk, samt å kunne lage sine egne "gamle" spill?

Lenke til kommentar

Ja, det var PSP jeg snakket om og nei, det er ikke noen form for trådløs mulighet på GP2X (tross at det fantest på forgjngeren, så er vel mulig at det kommer noe eksternt). For å gjøre opp din mening, burde du lese om den

Kan forsåvidt quote den lille sammenligningen jeg tok "GP2X vs PSP" ;)

Men ellers stemmer ditt lille utdrag om GP2X bra, dog. vil ikke kalle playstation 1 emulator helt utdatert.

 

Kan raskt summere de opp mot hverandre (eier ikke PSP, bare GP2X)

GP2X er et ikke engang offisielt lansert og den krever basis PC kompetanse hos forbrukeren - kommer nærmest daglig nye firmware updates og spillene finner du på nett, dine cder. PSP er mer en spillmaskin og GP2X mer en multimedamaskin, men tar flere spill.

 

Fordeler med PSP:

- bedre grafikk (Bedre cpu og eget grafikkort)

- større lanseringer

- trådløst nettverk

- større skjerm (480x262 framfor 320x240 (dog. større maskin)

- bedre design (Analog Joystick framfor GP2X` digitale)

- brukervennlig

 

 

Fordeler med GP2X:

- Raskt flashminne på 64 mb, hvorav 20 mb er til disposisjon. Bruker billigere SD\MMC-minnerbrikke (tilhjengelig over 4 gb)

- bedre community-forum

- klokkbar dobbelkjernig cpu; hver kan kjøre på forskjellig frekvens og deaktiveres med tanke på strømforbruk. (min klokket fra 200 til 260 mhz)

- AA-batterier=lang levetid (sluker mindre og mindre strøm ved nyere firmware - v.1.3 kommer med "auto-prosessorklokk" sammen med enda bredere formatstøtte)

- TV-ut over s-video på 640x480

- bredere formatsøtte, kan teoretiskt ta alt (musikk - ogg, lossless. video - divx,xvid dvd-vob osv.)

- Fra firmware 1.3 a

- Linux gratis open source - spill og programmer utvikles og flyttes over hele tiden.

- Homebrew - lag egne spill fra bunnen av eller med program

- Emulatorkonge - spill mange av dine gamle spill bla. playstation1, dos, gameboy advance osv.)

- E book - les .pdf og .txt filer sammen med kompatibilitet for annen nyttig programvare

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har blitt annonsert at div. "commercial-games" fra PSP og DS nå skrives til GP2X. Må vel betale en slant for å få disse, men har pengene til overs, for slipper jo å betale for de uttallige Sega-, Gameboy Advance-, PC- jeg allerede har anskaffet meg i det forhistoriske, og kan dermed med ren samvittighet laste dem ned til den. ;)

 

Bare for å komme med en liten update, så har det siden jeg fikk den gått nesten bare i musikk- og filmavspilling og emulert Monkey Island 1 & 2 gjennom ScummVm (nr 3 i serien skal også gå, men må nedskaleres - det jobbes med saken).

Såvidt også spilt Quake 2, Duke2X og Sonic serien (Megadrive), men har vanskelig for å rive meg fra de gode gamle point-and-click eventyrspillene, som fungerer fortreffelig bra!

Har lite erfaring med det, men vil vel også såvidt lage mine egne spill på den - mye i vente.

Lenke til kommentar

Jeg betalte 2135,- inkludert 1 gb SD-kort og hastfrakt (bestilte 3 dager før julafta) Ble noe dyrere enn ventet pga. Norges velkjente mva tillegg.

Kunne fått det betraktelig billigere ved å ha satt opp en postboks som mottar og sender videre til Norge som gave. Men hadde ikke tid til det. ;)

Men med de mulighetene som nå har åpnet seg, så er den verdt hver krone. :)

Lenke til kommentar
1400,- kr ca. Med frakt. Men må bestille plexiglass på Netshop, og div. borr for plexi...

 

Kan jeg skaffe det i en vanlig byggbutikk?

5438244[/snapback]

Prisen skulle vel stemme uten SD-kort, men har du postet i rett tråd? :hmm:

Overhodet intet behov for å kjøpe seperat glass. ;)

Lenke til kommentar
1400,- kr ca. Med frakt. Men må bestille plexiglass på Netshop, og div. borr for plexi...

 

Kan jeg skaffe det i en vanlig byggbutikk?

5438244[/snapback]

Prisen skulle vel stemme uten SD-kort, men har du postet i rett tråd? :hmm:

Overhodet intet behov for å kjøpe seperat glass. ;)

5438268[/snapback]

 

 

Nei postet i feil post! :p

Skulle være i den om kabinettet mitt, trodde det var der jeg leste! :p

Sorry, har ingen anelse om hvor mye den koster...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har oppdatert førstepost.

Sånn teknisk sett vil nettverk være mulig nå ja :D

Offisiell lansering er enda ikke gitt. Det reklameres heller ikke for den, da de vil utvikle noen måneder til på den. That`s sweet. Men det er allikevel trykt å kjøpe den nå for den som tørster. Utviklingen skjer bare over nyere firmwares, som jeg selv oppdaterer jevnlig.

Lenke til kommentar

har gp2x jeg òg.. KJØP DEN..

Å installere den nye joysticken tar ca 10 sekunder.. - man drar av den orginale og skrur/presser ned den nye..

 

En liten rettelse:

 

Den markedsføres ikke, men er allikevel "offisielt lansert".. Altså det kommer aldri noe dato om når GP2X skal lanseres fullt ut på tv og media, men alt vil gå gradvis.

 

- Ang. prisen så vil den aldri heve seg. Garantert. Det eneste som blir bedre med tiden er Firmware (noe som er gratis og enkel å installere)

 

- PSX-emulator er på god vei, og kjører om ikke lenge FF7 fullspeed.

 

Privatpersoner har også klart å "hacke" seg til å få usb hd til å virke..

Og blåtann/wlan er ikke langt ute av syne heller.

 

- Det vi "alle" venter på nå er HH som står for "hardcore hardware" som er et nytt operativsystem, laget av "miljøet", hvor spill og programmer kjøres direkte til hardwaren og trenger ikke ha linux kjørende i bakrunnen. HH gjør det også mye enklere å ta i bruk den andre cpu'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...