Gå til innhold

Hva er forkjellen mellom karate og teakwondo?


MGS3

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Kom nettopp hjem fra min 3 karate trening. Idag lærte vi den første Kata(om det var det det heter?) Det er 2 Kata'er som må læres for dem som skal graderes rett til gult belte, og vi lærte et av dem idag. Husker ikke helt hva den het..

 

Det er kjekt til nå, å jeg trur jeg vil begynne på skikkelig!

 

Ettersom du nevner at ditt første belte er gult tror jeg ikke det er Kyokushinkai, men. Hvilken Karate type går du?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
...

 

Jeg trener ikke karate lenger pga jeg begynte å tvile på det vi drev med. Det å gå framover og tilbake og gjøre 10 forskjellige kombinasjoner i full styrke hver bidige gang hjelper meg ikke til noen bedre forsvarer hvis jeg ble truet på livet. Og de gangene vi hadde frikamp var det likevel så regulert; man må treffe mage og "skintouch" hodet fordi disse stedene gir poeng, kort sagt frikampen her var bare om konkurransetrening. Når jeg går kamp vil jeg helst "markere" med mere realistiske "teknikker" som å stikke i øynene og sparke junioren hans og sikte mot tinninger og halsen. Fordi alt er lov i en kamp i virkeligheten. Karate var altfor fjern fra virkeligheten for meg. Og hilseseremonien tar evigheter. Det ville holdt lenge med å bare bukke høflig til hverandre (i Kung Fu).

 

Problemet er egentlig fokuset på sport, i både karate og tae kwon do. Begge stilene har blitt ganske utvannet og kommerse føler jeg, men du kan være heldig med treneren din.

 

Der jeg trente karate (goju ryu) var det et ganske klart skille mellom konkuransetrening og ren kamptrening. Kamptrening, som ble forbeholdt viderekomne, omhandlet ting som spark/slag mot skrittet, slag/grep mot strupen og øynene osv. Mange klubber vil også unngå å lære slikt til nybegynnere (dvs. mindre en 1-2års trening) for å unngå dårlig publisitet fra folk som vil slåss på gata, så kansje du ikke hadde trent lenge nok i din sensei's øyne?

 

 

Edit: Så ikke at dette var en meganecro. Sorry :hrm:

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Den treneren hørtes litt mere fornuftig ut enn den som ga ut svart belte til en på 10 år. (selv om det sikkert var en flink 10åring). Det er forskjeller mellom klubber og ulike forbund, og fint lite å gjøre med det. Bruk heller det som et kriterium for å sile bort de useriøse; jo færre krav som stilles, jo mindre verdt er beltet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...