Gå til innhold

Harddisk streiker etter å ha kjørt Perfect disk


Crispin

Anbefalte innlegg

På min litt eldre maskin kjørte jeg perfect disk, tenkte det var på tide å fragmentere litt. Programmet er nokså likt defragmenterings progammet som er med i windows, men følte dette programmet var bedre. Hadde kommet kanskje 15% da pcen gikk i lås, prøvde reboot, låste seg når han lastet inn windows. Prøvde safe mode, men det nytta ikke. Frykta det verste og slengte hdden over i denne maskinen, fikk fram filene, men fikk en rar feil mld da jeg gikk inn i windows. Noe med at en master var ødelagt, ta backup eller noe sånt. Fikk kopiert over det jeg trengte her. Så prøvde jeg å installere windows på ny, det gikk, til jeg kom inn i windows og skulle trykke på windows explorer, da fikk jeg blå skjerm. Og nå kommer jeg ikke inn i windows lenger. Da prøvde jeg å formatere alt, det gikk ikke, sto ikke noe grunn, men han nektet. Slengde hdden over her igjen, og prøvde formatere i windows, gikk ikke, sto noe om at den kanskje var ødelagt, eller noe sånt. Så hva pokker gjør jeg nå? Er der noen program jeg kan kjøre som sjekker for bad sectors ol? Rekner jo med at hdden gått, men det er så rart at den plutseligt en dag skal streike, etter å ha vært prikk fri i et par år nå. Fantastisk surt :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På min litt eldre maskin kjørte jeg perfect disk, tenkte det var på tide å fragmentere litt. Programmet er nokså likt defragmenterings progammet som er med i windows, men følte dette programmet var bedre. Hadde kommet kanskje 15% da pcen gikk i lås, prøvde reboot, låste seg når han lastet inn windows. Prøvde safe mode, men det nytta ikke. Frykta det verste og slengte hdden over i denne maskinen, fikk fram filene, men fikk en rar feil mld da jeg gikk inn i windows. Noe med at en master var ødelagt, ta backup eller noe sånt. Fikk kopiert over det jeg trengte her. Så prøvde jeg å installere windows på ny, det gikk, til jeg kom inn i windows og skulle trykke på windows explorer, da fikk jeg blå skjerm. Og nå kommer jeg ikke inn i windows lenger. Da prøvde jeg å formatere alt, det gikk ikke, sto ikke noe grunn, men han nektet. Slengde hdden over her igjen, og prøvde formatere i windows, gikk ikke, sto noe om at den kanskje var ødelagt, eller noe sånt. Så hva pokker gjør jeg nå? Er der noen program jeg kan kjøre som sjekker for bad sectors ol? Rekner jo med at hdden gått, men det er så rart at den plutseligt en dag skal streike, etter å ha vært prikk fri i et par år nå. Fantastisk surt :(

5290141[/snapback]

 

kjør standard scandisk. sjekk også hvilken hd-produsent som har laget disken, mulig de har et disksjekkingsverktøy på siden sin. både scandisk og disksjekkverktøy fra produsent lar seg fint kjøre fra en diskett. :)

Lenke til kommentar
kjør standard scandisk. sjekk også hvilken hd-produsent som har laget disken, mulig de har et disksjekkingsverktøy på siden sin. både scandisk og disksjekkverktøy fra produsent lar seg fint kjøre fra en diskett.  :)

5290171[/snapback]

 

Jeg ville ikke brukt scandisk.

Hvis scandisk finner ut mitt under scanningen av HDD at den ikke kan reparere så kan du nesten si byebye til dataene dine.

Scandisk er kjent for å f**ke up mere enn den hjelper.

 

Anbefaler disse isteden.

 

Partition Table Doctor og hvis den ikke kan fixe problemet så er siste utvei

SpinRite Har brukt den 6 ganger på døde disker og virket 100% hver gang. : :

Endret av TK_CC
Lenke til kommentar

Takk :) Skal prøve programmene nå.

 

Men viss jeg skal kjøpe ny harddisk, bør jeg gå for s-ata da? Hvordan "installerer" jeg en s-ata? Bør jeg har windows på s-ata disken i stedet for en vanlig ide\ata disk? Hva slags ledning bruker s-ata? har jeg det? Har ikke bært borti s-ata før, og sitter og prøver og finne litt stoff på dette området :)

Lenke til kommentar
Takk :) Skal prøve programmene nå.

 

Men viss jeg skal kjøpe ny harddisk, bør jeg gå for s-ata da? Hvordan "installerer" jeg en s-ata? Bør jeg har windows på s-ata disken i stedet for en vanlig ide\ata disk? Hva slags ledning bruker s-ata? har jeg det? Har ikke bært borti s-ata før, og sitter og prøver og finne litt stoff på dette området :)

5290377[/snapback]

 

Et par ting å tenke på hvis du skal gå for SATA er følgende.

Har strømforsyningen din S-ATA kontakter, hvis ikke trenger du overgang.

Har hovedkortet ditt S-ATA kontakter, hvis ikke trenger du et PCI kort for S-ATA. Hvis hovedkortet ditt støtter S-ATA som bør det ha fulgt med minst en S-ATA kabel.

 

For mere info lest denne S-ATA Guiden av el-asso her på Hardware.no

Lenke til kommentar

Har lest den guiden, men det sto ikke så mye om hvilke ledninger som trengs. Jeg har et relativt nytt hovedkort, med amd 64, så rekner med at det støtter s-ata. Strømforsyningen er også relativt ny, men vett ikke hvordan kontaktene ser ut så er vanskelig å si om jeg har :)

 

Finner ikke en versjon av spinrite som jeg kan laste ner, virker som jeg må kjøpe det viss jeg skal bruke det. Partition Table Doctor har nå funnet 400000 eror counts, og har lest igjennom 430000, så feil prosenten er vel på 95% eller noe sånt til nå. Låver ikke bra, men det programmet er bare demo, så jeg kan ikke reparere med det programmet eller?

Lenke til kommentar

Hvilket merke du velger er ikke så viktig, det er vel viktigere med hvor stor disk hun har brukt for.

 

Er du ikke sikker på om du har sata strøm, men er sikker på at du har sata kontroller på hovedkortet så kan WD spare deg for hodebry senere, iom. at den har vanlig strømtilkobling i tillegg...

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...