Jump to content
Sign in to follow this  
*Titan*

Morsom høyttaler-kobling her..

Recommended Posts

Koblet en hjemmebygd høyttalerkasse til forsterkeren min i dag.. To elementer i kassa, med en dobbel kabel ut.. (2 x +-, 4 kabler tilsammen, ble litt vanskelig å forklare)

Så fant jeg ut at jeg ville prøve noe morsomt..

Element 1:

Plusspolen på elementet -> Forsterkerens pluss-left-inngang

Minuspolen på elementet -> Forsterkerens minus-right-inngang

Element 2:

Plusspolen på elementet -> Forsterkerens pluss-right-inngang

Minuspolen på elementet -> Forsterkerens minus-left-inngang

Gir dette noen effekt, eller..? :hmm::p

EDIT: Tektoppsettsfeil...

Edited by *Titan*

Å koble høyttalerne dine sånn vil bare føre til absurde resultater, og sannsynligheten er stor for at du ødelegger noe. Du mener vel forsterker-utgang, og ikke -inngang? Koble høyttalerelementer på inngangene er ikke noen stor suksess. :)

Hvis du ikke har en spesiell forsterker er begge minus-utgangene koblet til jord på forsterkeren, og er dermed "like". Løsningen din vil med andre ord ikke gjøre forskjell på noe som helst. Vanligvis kan man til og med bruke selve chassiset på forsterkeren som minus, altså feste minusledningen i en av festeskruene til dekselet - forøvrig en veldig fin løsning hvis forsterkeren har DIN-høyttalerkontakter og man ikke har plugger: Man lodder fast plussledningen på en liten spiker som man stikker inn i pluss-hullet i tilkoblingen og fester minusen i en eller annen skrue.

Noe få unntak kan finnes, blandt annet på bilstereoer og andre forsterkere med to sett høyttalerutganger og/eller lav driftspenning.

Edited by larschroe

Koblet en hjemmebygd høyttalerkasse til forsterkeren min i dag.. To elementer i kassa, med en dobbel kabel ut.. (2 x +-, 4 kabler tilsammen, ble litt vanskelig å forklare)

Så fant jeg ut at jeg ville prøve noe morsomt..

Element 1:

Plusspolen på elementet -> Forsterkerens pluss-left-inngang

Minuspolen på elementet -> Forsterkerens minus-right-inngang

Element 2:

Plusspolen på elementet -> Forsterkerens pluss-right-inngang

Minuspolen på elementet -> Forsterkerens minus-left-inngang

Gir dette noen effekt, eller..?  :hmm:  :p

EDIT: Tektoppsettsfeil...

5288167[/snapback]

"Morsom høyttalerkobling"??

Som larschroe skriver, så er det ikke særlig forskjell på om du kobler den negative polen til den ene eller andre skruen.

Om du absolutt vil prøve en morsom kobling når du kjeder deg neste gang, så foreslår jeg å bytte om pluss og minus på batteriet ditt istedet - det kan det bli resultater av :)