Jump to content
Sign in to follow this  
eladmir

prossesor til geforce 7800 gt?

Recommended Posts

hva slags prossessor burde man ha til dette skjermkortet som et minumum ? prøver å kjøpe en så billig cpu som mulig men vil forsatt ha de beste ut av pcen :)

Du må jo ha en CPU som greier å mate GPU med nok data, for at ikke CPU skal bli flaskehals tror jeg du må som minimum ha en 3500+ Man vil jo ikke at CPU skal jobbe livet av seg heller bare for å mate GPU med data, man vil helst at den skal kunne gjøre andre ting utenom, og bør derfor kanskje velge en høyere modell.

(Jeg er ikke helt sikker på om dette stemmer, men min erfaring tilsier at 3200+ Kan bli noe svakt.)

-MortenGj

Det kommer ann på.. Det er som de sier 3500+ eller høyere. Dersom du går for to prosessorer, sikrer du at maskinen takler trafikken mellom GPU, CPU og resten av systemet (Windows tar sitt det også). Jeg ville ha gått for å oppgradere CPU og evt. puttet inn noe mere kjapt RAM (dersom du "bare" har 1024) siden det er ett 7800 kort.

Hvis du tar en X2 3800+ så tilsvarer det 2 stykk 3000+ kjerner, og siden de fleste spill i dag ikke støtter dobbelt kjerne CPU, så blir dette litt i minste laget.

En vanlig 3800+ fungerer meget bra med 7800 GT, men å kjøre 7800 GT i SLI så blir den litt svar, merker det selv.

Men som andre nevnte, mer ram er også noe å tenke på, gikk fra 1 GB til 2 GB selv, og hakking osv i Battlefield 2 forsvant med en gang. Har du for lite minne, så vil spillene bruke harddiskene til å lagre på. Harddiskene er det tregeste du har i maskinen, så derfor vil hakking skje når man trenger mye ny informasjon. Så 2 GB er anbefalt, spesielt når man kjører med grafikk som 7800 GT og høyere har evnen til å lage.

Ett tips kan være å velge en Opteron CPU for socket 939, den er litt billigere, klokker vist mye mye bedre, og kommer som standard med mer L2 cache.