Gå til innhold

Munchs lille Sandman anmeldelse


Anbefalte innlegg

Introduksjon:

Etter å ha tatt meg selv i å ikke greie annet enn å avspore andre tråder med å begynne å snakke om Sandman, så jeg ikke annen råd enn å starte en egen. Det har seg slik at når jeg oppdager noe nytt, føler jeg et kall etter å misjonere litt.

 

Hva er Sandman?

Sandman er en tegneserie, skrevet av forfatteren Neil Gaiman og tegnet av et stjernegalleri av artister fra hele seriebransjen.

 

Mitt møte med Sandman

Jeg har lest endel bøker opp igjennom, men kan ikke huske sist jeg ble så involvert i en trykksak. Det at vi snakker om en tegneserie, gjør at mange har fordommer. Selv sluttet jeg å lese Donald for 12 år siden og Fantomet for 7 år siden. Jeg kan således ikke påberope meg å være noen tegneseriefanatiker. Sandman greier imidlertid å formidle litteratur gjennom tekst og illustrasjoner, på en måte, som jeg vil tro savner sidestykke. Det er noe av det beste jeg har lest, uansett format. Og jeg kommer til å lese den på norsk, når jeg er ferdig med den engelske versjonen :)

 

Mere info om Sandman

Endret av Munch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir faktisk ikke helt riktig å kalle The Sandman for tegneserie. Mer riktig er «tegneserieroman». Jeg har selv lest hele serien, alle 75 bladene. Det er virkelig helt fantastisk, både visuelt via de glimrende tegnerne og tusjerne og rent historiemessig takket være de fengslende historiene til Neil Gaiman.

 

Serien spinnes rundt Dream, mest kjent som Morpheus, en av de syv «Evige», entiteter som ikke er guder men snarere antropomorfiske personifiseringer av konsepter (Dream (The Sandman), Death, Destiny, Desire etc.). Serien begynner med at han tas til fange av en ikke videre imponerende magiker, og etter mange år i tålmodig fangenskap slipper han fri, og må gjenreise riket sitt og vinne tilbake makten sin, i form av tre personlige eiendeler. Dette er da den første historien som fortelles, det er mange flere. Serien har vel blitt oppdelt i hele ti grafiske noveller som kan leses nogenlunde frittstående.

 

Faktisk er det meste av det som utgis under Vertigo-labelen ganske bra saker, men de faller mer under tegneserie-delen av forumet (om man klarer å nå gjennom der gjennom all anime- og mangastøyen.) Verdt å nevne er Hellblazer, Books of Magic og The Preacher. Sistnevnte har jeg ikke fått lest enda.

 

The Sandman burde leses av alle og enhver.

Lenke til kommentar
Sandman er fantastisk. Har den første boken på norsk i en skikkelig bra hardcover version. Men må si jeg ble fristet til å kjøpe resten av serien nå, men regner med at amrikansk paperback lønner seg ved et så stort innkjøp :D

5287022[/snapback]

 

Ingenting å tenke på Sandman er og blir genial.

Avalon selger Sandman bøkene ganske billig som trade paperbacks, på engelsk da ikke norsk.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...