Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Driver noen og snoker på maskinen min?


Anbefalte innlegg

Hei!

I dag oppdaget jeg at det var lagt til en ukjent internet oppkobling på maskinen. Jeg slettet den med en gang, og ville foreta en scan med NAV. Da fant jeg ut at automatic uppdates hadde blitt disablelet. Jeg ville enable den igjen, men uansett hva jeg gjør så forsvinner krysset med en gang jeg trykker OK. Jeg trenger inspill til hva dette kan være og hva jeg skal gjøre.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Har scannet med det online programmet. Nå prøver jeg å reinstallere NAV 2002 men det vil ikke installeres. Jeg kommer til registrerings delen, men når jeg skal gå videre etter at den har vist min subscription status på live update, så får jeg en "script error" melding og programmet låser seg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-03 23:24, bebbetufs skrev:

Ja, det fant et "virus" men etter å ha sjekket på symantec sine sider så viser det seg at de ikke engang kaller det et virus fordi det ikke gjør noe annet enn å vise popups når du surfer på nettet. Sikkert en del av Kazaa. Det het JS NOCLOSE.A


 

JS = JavaScript, som brukes på vanlige websider. Det er et virus du har fått når du har surfa på en webside.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-03 23:24, bebbetufs skrev:

Ja, det fant et "virus" men etter å ha sjekket på symantec sine sider så viser det seg at de ikke engang kaller det et virus fordi det ikke gjør noe annet enn å vise popups når du surfer på nettet. Sikkert en del av Kazaa. Det het JS NOCLOSE.A


Selv om Symantec ikke regner denne trojan som et skadelig virus, ser jeg ( via Google ) at skriptet er problematisk for mange, og er såpass utspekulert at man ikke får oppdatert antiviruset.

 

Hvis det ikke holder med å kjøre f.eks. AdAware, så har Trend Micro en løsning

Her

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens.

 

Det kan godt tenkes at det JS viruset er det som Fu**er opp maskinen min. Har diverse ganger avinstallert NAV og får bare ikke til å reinstallere. Får opp en error da den skal åpne en html. fil som den trenger i forbindelse med "live update"

 

Nei, jeg har ikke vært på en pervo side, så viss jeg har fått en "dialer" så er det i så fall noen andre og den eneste det kan være er damen og hun har egen pc. HMMMM! kanskje hun bruker min for at jeg ikke skal mistenke henne?????

 

Skal prøve det med adaware og det andre når jeg kommer hjem i kveld.

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 10:09, Zink skrev:

hmm - ( no offence ! ) kanskje jeg hjelper en 'pervo' servo ?


 

Ikke nødvendigvis. Noen av sidene med cr@cks, w@rez etc, har popup-linker til p0rn sites, og de kan i sin tur trigge dialere.

 

Og dialere er jo "en ny oppkobling". (Nå vil alle si at dette gjelder meg, men det får så være opp til fantasien. :wink: )

 

Jeg har satt opp en maskin til en eldre gubbe som passer kattene mine når vi er borte. Som gjengjeld har jeg satt op en maskin til han som han kan surfe med. Det var helt utrolig hvor mange dialere han har klart å få inn på maskinen. Han sier selv at han fikk e-mail, og når han åpner disse så kommer det pop-ups fra p0rn sites. Ikke vet jeg hva jeg skal tro, men jeg har gjort en ghost image av hans "dialer-frie" installasjon, og hvergang han har problemer, ghoster jeg den tilbake... Enkelt og greit, og han kan sanke inn det han gidder av virus, trojans, dialers & co.

Lenke til kommentar

Vel, ofte har jeg skrevet feil ending på en webside; .com isteden for .no, eller .net isteden for .com osv osv. Da har jeg kommet oppi _mye_dritt. Spesielt irriterende er den der "wanna be" søkeside/startside som alltids skal ha seg selv som default startside.

 

Huff å huff....ikke alt er p0rn som pop'er up. Men skal innrømme at cache'n ikke er et rosebed etter noen astalavista søk, har jeg hørt altså.

 

Ikke at jeg hjalp post starter'en med trojanen sin, ville bare understreke at det kommer masse dritt fra alle kanter.

Ellers syns jeg det må være flaut for de stakkers modem brukerne som har "fått" dialer av en eller annen "uforklarlig" grunn. Det må jo være lavmål....

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens!

 

Takk for nyttige innspill. Når det gjelder popups så er det riktig at jeg var en tur innom astalavista for ikke så lenge siden. Det er nok der det kommer fra ja. Skal se hva jeg får gjort. Vet ikke om jeg har råd til å bytte til F Secure. Har jo tross alt betalt for NAV da.....Er det virkelig så elendig som alle vil ha det til?

 

Jeg har slettet selve filen JSNOCLOSE.A fra disken, med det er vel ikke nok nei. Skal gjøre som anbefalt hos Trend Micro, så får vi se..

 

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg slettet alle filer og trend online scanner finner ikke flere infiserte filer på maskinen. Alikvel får jeg ikke installert NAV igjen. Hva nå? Må jeg formatere? Please si at det finnes en annen løsning! Orker ikke en formatering nå pga et kinkig VPN oppsett mot Universitetet i Bergen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...