Gå til innhold

Dine "screwups" ved Pc bygging


Anbefalte innlegg

Hei, aner ikke hvorfor jeg lager denne posten, men hadde bare lyst å dele min lille historie.

 

Jeg drev å bygget en maskin for en fyr, han er ikke helt fjærn når det kommer til datamaskiner, og jeg ber han om å putte i hovedkortet mens jeg pakker ut skjermkortet (6800 ultra, var über på den tiden, siklet ganske mye over det). Han gjør dette, og jeg setter sammen det andre. Men i det sekundet jeg skulle starte maskinen, ikke no bilde. Lar maskinen stå på, og begynner å sjekke at alt er som det skulle være. Jeg legger hodet inntil kabinettet, og får strøm i pannen, skjønner ikke en dritt. Jeg forsker opp og ned, og finner ikke ut hva som var galt. Jeg tar alt fra hverandre, og ser til min forskrekkelse at han hadde prestert å få en av delene til I/O panelet INNI usbporten, ER DET MULIG? Ikke rart jeg får strøm i pannen (ikke mye, men nok til å kjenne det).

 

En annen gang var da vi satte sammen enda en maskin for han. Samme greia skjedde, bare denne gangen ligger det en skru under hovedkortet å ladder ut hele greia.

 

 

Nå, hva er dine værste tabber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, kanskje ikke en tabbe akkurat under bygginga, men hadde en liten server som jeg starta ved å kortslutte pwr_on pinene med et skrujern. Hadde nettopp vært på digiLAB04, og kom hjem med en 80gig full av snax :) Vel hjemme i kjellerstua skal jeg starte opp denna pcen igjen, noe jeg hadde gjort tusen ganger før, så jeg gadd ikke bruke begge hender og være über-forsiktig... skrujernet glei over på noen andre piner, jeg så en liten gnist, men trakk raskt til meg skrujernet igjen. Disken har aldri fungert siden :S

Lenke til kommentar

jeg kom hjem fra jobb (7/11) hoppet ned på kveldspakken og begynte å mekke vannkjlingen... klokken var rundt to og jeg var overtrøtt...

så skulle jeg testkjøre systemet og satt hovedkortet unna... cpu'n lå løs og jeg mistet den i gulvet...

 

satt oppe i tre timer med tannpirker for å få alle pinnene på plass...

post-19598-1134341435_thumb.jpg

Lenke til kommentar

1 Ikke særlig tabbe, men første gang jeg bygget PC hoppet jeg i taket da jeg skrudde på. Hadde da en CoolerMaster Volcano 9-kjøler, som kunne styres manuelt, via temperatursensor, eller full pupp rett i hovedkortet. Det siste gjorde selvfølgelig jeg, uten å tenke over at manuell styring kunne være greit. PCen skrudde seg på, og 48dB(A) smalt rett i hodet mitt. Lurte på hvordan i h******e jeg skulle overleve en så bråkete PC.

 

PCen sto da i 1.etg, og når jeg gikk opp i 2. hørtes det ut som en løpsk støvsuger. Det ble til at jeg satte på det manuelle POT-meteret, og senket viftehastigheten til et betydelig mer behagelig nivå.

 

 

2 Ganske nylig dreiv jeg og fikla litt med en kabinettvifte i PCen, mens PCen sto på. Hadde festet en løs 3-pins ledning i hovedkortet, og skulle koble sammen denne vifta, som bare hadde løse ledere, ingen plugg, med en sukkerbit. Med et par tommeltotter for mye klarte jeg å kortslutte de to lederne fra hovedkortet, en gnist og et smell oppsto, og PCen kuttet brått av. Men den startet heldigvis helt normalt igjen.

 

 

3 Jeg skulle sette i en RAM-brikke i en laptop. Vedkomne som eide laptopen tok den frem fra veska si, og jeg la den på rygg, klar til operasjon. Åpnet RAM-deksel, tok ut gammel RAM-brikke, og satte inn ny. Ikke noe problem, akkurat som alle de gangene før jeg hadde gjort det samme. Sydde sammen laptopen, åpnet den og skrudde på. Neida, den sto på! Laptopen hadde stått i hvilemodus, og var inne i Windows da jeg skrudde på ON-knappen. Den ble raskt skrudd av, og så på igjen, og alt virket helt fint.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Hehe, har gode erfaringer med selvbygging men et surt minne fra en laptopoppgradering kommer til minne....

 

Skulle legge inn en ekstra RAM brikke i en PIII laptop for noen år siden.

Alt gikk helt greit, åpnet luka, satte i brikken og satte på luka. Så kom skjebnetimen og jeg satte i batteriet... Zoof! sa det og en liten røyksky steg opp fra laptopen, den startet aldri mer.... :cry:

 

Vel problemet viste seg å være at dekselet på minneluka var av metall, og den ene hengselen på luka satt litt skeivt slik at den rørte hovedkortet. Dermed av alt satt for en het liten kortslutning...

 

SURT!

Endret av aNThrahee
Lenke til kommentar

akkuratt klart å kunuse kjernen på gpuen:/ Etter lang krangling med å få en slange som satt på kjøleblokka tett så har jeg nok blitt litt utolmodig og vært litt uforsiktig(lett for og bli det når jeg ikke får til) og dødt kort var resultatet.

 

hører med at jeg rev av 2 av rambrikkene når jeg skulle ha av den pålimte ramkjølinga etter på, men kan vel ikke regnes som tabbe siden kortet alt var dødt og jeg ikke brydde meg om å ødelege det mer

Lenke til kommentar

Forsåvidt ikke min screwup dette her men min hardware :p

 

OK, dagen var kommet, mutra hadde fiksa penger til PC. Jeg bestilte hardware for 15k og en kamerat av meg var med å skru det sammen. Kameraten min skulle sette på CPU kjøleren for det "hadde han visst veldig peiling på".

Fikk slengt i sammen maskina og starta WinXP install. I mellomtida rusla vi ned for å spise, når vi omsider kommer opp der pcen sto lukta det merkelig svidd. Jeg tok av sidedekselet og cpukjøleren lå oppå skjermkortet :thumbdown:

det endte med svidd cpu, defekt hovedkort og ustabil rambrikke.

Kan vel nevne at jeg fikk nytt hovedkort av komplett da :thumbup:

 

Edit: hører kanskje med til historien at jeg kom til skade for å ødelegge T-Bird'en til kameraten også i seinere tid.

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Monterte en PC for en kompis og glemte å feste på skruene i kabinettet som hovedkortet skulle stå på. Merkelig nok så passet det alikevel. Men den største feilen skjedde da jeg fikk øye på en rød bryter bakpå strømforsyningen. Jeg visste ikke hva det var og stakk derfor fingeren borti med det resultatet at det sa bang!! boff! knitre knitre!! masse røyk og svidd lukt. Det var voltbryteren som sto og vippet mellom 220 og 110, med spenning i hovdkortet. Heldivis var det bare PSU og hk som røyk, bokstavelig talt. Dette skjedde i 1999, og all ære til Datasupply i Markveien som ga ny PSU og Hk på garantien og monterte hele PCen gratis :thumbup: , selv om de visste hva som hadde skjedd :)

Lenke til kommentar

Hehe.. mye bra her..

 

Jeg stekte en PSU en gang, med pc'en i drift.. Skulle bare koble til noe viftegreier i fronten (en 5 1/4" plass) av pc'en, en gammel vifte, som brukte vanlig drevkontakt, og og halte og dro litt i ledningene for at de skulle nå frem.. Akkurat hvor den klarte å få kontakt med chassi, vet jeg ikke.. men det smalt bra, og lyste blåere enn neonlyset i kassa.. Tror det var en av drevkontaktene som klarte å tre seg inn på en skarp sak.. Den PSU'en var FUBAR..

 

Jeg knuste også GPU på ett 9600pro en gang, når jeg prøvde å få av en uorginal kjøler som noen hadde montert litt vel iherdig.. Kortet funket fint, helt til man la inn driveren til det, og restartet windows. Uten driver funket kortet til jeg byttet det ut etter 2 uker.. :p

Lenke til kommentar

Hehe, morsom lesning ja..

 

Kan jo nevne min værste tabbe:

 

En kompis kjøpte seg en ny harddisk, en 120GB mener jeg det var.

Denne skulle jeg hjelpe ham med å montere.

 

Uansett, jeg gikk ut i gangen der maskina sto med disken og åpnet sidedøren, og begynte å montere. Etter at disken var på plass, og IDE-kabel og strømkabel var koplet inn, startet plutselig disken! :ohmy:

 

Det viste seg at jeg hadde satt inn disken mens maskina var på, og lettere sjokkert var jeg snar om å slå av maskina med knappen på strømforsyninga..

 

Men der skal nevnes at maskina funker som den skal da.. :whistle:

Lenke til kommentar

hoff.. bytta nettopp fra et gammelt cel. 700 anlegg til et nyere atlhon 2Ghz sys. og kjøpte ny hdd i samme slengen..

 

men en av mine gamle 120gb segate disker døde! hvordan da?

 

joda var så smart at jeg sku høre ossen disk som bråka mest.. å da begyne å koble på å av mens pc var på er jo jævlig lurt :p:w00t:

 

så nå er det bare å ta den med til SMD benken å begyne å lodde..

 

noen som vet av koblingsjema til segate baracuda 120?

eller hvem som er verksted for dem..

Lenke til kommentar

Var for noen år siden jeg hadde nettopp kjøpt meg et Asus A7V hovedkort og en flunkende ny AMD Thunderbird 800Mhz. Ved siden av hadde jeg kjøpt en litt fislete coolermaster kjøleribbe som var litt vanskelig å sette ordentlig på plass.

 

Jeg overklokker ikke, men siden det da var så mye skriblerier om unlocking av CPU med blyanttrikset måtte jeg jo prøve det rett etter at boksen var satt sammen. Jeg dilla med å ta kjøleren av og på siden jeg ikke haddet streket opp godt nok med blyanten. Jeg fikk det til å funke, men jeg ga litt faen, fjernet strekene og putta cpu-en tilbake i HK. Jeg orka ikke å feste kjøleribba skulle bare sjekke om pc-en lot seg slå på i et par sekunder.

 

Et par sekunder var tydeligvis mer enn nok. Tok kjapt på kjernen og brant fingereen i tillegg lukta det svidd. Det var den cpu-en...

Lenke til kommentar

Hadde akuratt fått ny pc(2 år siden nå) så skulle jeg se hvordan en cpu så ut(fantes vel ikke google på den tiden :p ) Alt gikk bra til jeg skulle sette den på igjen, da knakk jeg noen pinner, så jeg leverte maskinen der hvor jeg kjøpte den uten å si et ord :innocent: , og de byttet ut hk og cpu, pga det var en feil med hk også :D

 

Jeg har jo også fått støt noen ganger da jeg monterer vifter uten å slå av maskinen først.

 

*edit*: Har en liten en til:

Det var vel for et år siden da jeg skulle bygge en data for en kompis, jeg var litt stressa så satt jeg på hovedkortet uten de skruene som skal bak, hadde kobla alt sammen ferdig, og skulle akuratt til å slå på, da kom jeg på det. Så alt gikk bra. Hadde vært litt kjipt måte å kaste bort 12000,- kr på :p

Endret av Supah89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...