Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverk ARRRRGH!!!!!!!!!!!!


Anbefalte innlegg

Takk for all respons...håper å få det til nå!

:smile:

 

 

 

 

 

 

Jeg gir F@££$€€€en meg opp får det ikke til!!!!

skal bare utveksle info raskt mellom to maskiner uten å brenne masse cd'er

kobler cat5 kabel mellom...følger installwizard i winxp bruker den på andre maskin med win me

i ip setter jeg en 192.168.0.1 på en og 192.168.0.2 på andre gateway er 255.255.255.0

D.n.s=????? skal ikke ha internett| på under deling ,vet ikke hva som skal stå der .velger rett tcp/ip i nettverk på maskinen, velger del på ønskede mappe bla.bla....velger samme workgroup på begge....

når jeg går i mitt nettverk ser mitt workgroup men ingen mapper..kan heller ikke lage mapper..vil heller ikke connecte..lager nettverksbro ....ingenting

Gir snart opp..hakke peiling på nettverk noen som vet

hvordan det skal gjøres( skal ikke bruke hub..bare nettvkabel fra 1 til en annen maskin...)

 

[ Denne Melding var redigert av: div_ på 2002-09-04 17:54 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC1

ip: 192.168.0.1

nettverksmaske: 255.255.255.0

 

PC2

ip: 192.168.0.2

nettverksmaske: 255.255.255.0

 

Da skulle det vel i teorien fungere. Gateway og dns er vel bare nødvendig hvis du skal på Internett. Eller tar jeg feil? Fungerer ikke overnevnte forslag, så vet ikke jeg. Har minimale kunnskaper om nettverk, men det er slik jeg har det hjemme, og det fungerer! :smile:

_________________

MSI GeForce 2MX400 64MB

Creative SB 128 PCI Vibra

Aopen CD-RW 20x/10x/40

Logitech Keyboard Deluxe Access

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-09-03 22:49 ]

Lenke til kommentar

Korrekt havegg!

Gateway trenger du ikke angi for å koble sammen 2 maskiner. Men det er veldig viktig å angi samme subnett/nettverksmaske! Ellers vil de ikke kunne se hverandre!

 

Krysset kabel er selvfølgelig også en nødvendighet!

 

div_: Får du pinget den andre maskinen? Start -> Kjør -> cmd (command) -> ping xx.xx.xx.xx (den andre maskinens IP)!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 13:05, klure skrev:

Når man ikke bruker hub/switch men krysset kabel slipper man vel også å sette ip. Bare kryss av for ta i mot automatisk...


 

Hvis den ene kjører DHCP server ja...

Nei, gjør som noen andre sa og sett opp IP adressene selv. Pass på at kabelen er krysset.

Ellers har de fleste påpekt fildeling må være aktivert.

 

Bruk "ping" kommando'en for å se om de klarer å snakke sammen, hvis det ikke er reply så tipper jeg først og fremst kabelen er feil. Ellers må IP adressene være satt opp helt feil (f. eks at du har brukt gateway, å det skal du jo ikke gjøre :wink: ) Gi lyd da ...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 00:09, DjSlayer skrev:

Man setter ikke kablene mot hverandre for å se om de er krysset de leggger dem ved siden av hverandre. Den kabelen som fulgte telegnom ADSL er en vanlig patch kabel, og guest account trenger ikke å være akktivert i XP for å få det til å fungere. Svaret er bytt kabel til en krysset kabel. :smile:


Jeg er enig at det er her det er feilen. Instillingene ellers høres helt kurante ut.

 

"

10baseT Crossed cable (PC to PC or HUB to HUB)

 

Crossed cables are used to connect PCs to one other PC or to connect a HUB to a HUB. If your connection is PC to HUB you MUST use a Straight cable.

 

The following description shows the wiring at both ends (male RJ45 connectors) of the crossed cable.

 

One end RJ45 Male Other end RJ45 Male

1 3

2 6

3 1

6 2

 

NOTE: Connections not specified are NOT CONNECTED.

 

We use RED CABLE for crossed cables.

"

Du finner dette og mere på:

http://webpages.charter.net/ttworld/lan_pinouts.htm

Lenke til kommentar

Krysset kabel må nok til ja. Men om du , eller andre sliter med å sette opp tcp/ip, installer 'Netbeui' protokollen i stedet. Den trenger ingen konfigurasjon overhodet. Win xp kommer uten denne, men du finner den på cd'en til xp. Merk at det er en ikkerutbar protokoll, altså man kan ikke bruke den mot internett. Den som er litt greit her er at man kan bare beholde alle tcp/ip instillingene man har sånn at det tar seg av internett og netbeui fixer hjemmenettverket.

Lenke til kommentar

IKKE installer netbeui...dette er den mest tåpelige protokollen som finnes, og den støyer.

NetBIOS fungerer over tcp/ip så det er ikke noe problem. Av nettverks protokoller trenger du ikke noe annet en tcp/ip.

 

Win2k: Egenskaper for Lokal Tilkobling -> Tcp/ip -> Avansert -> WINS -> NetBIOS over tcp/ip

 

Da er det greit..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...