Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp et trådløst nettverk?


Anbefalte innlegg

Når det gjelder trådløst, så har jeg ikke peiling! Jeg har kontor m/ stasjonær pc i andre etage. Har en laptop som jeg ønsker å bruke på nettet når jeg f.eks sitter nede i stua mens mannen sitter her oppe og jobber. Jeg har Canal Digital - adsl (bredbånd) med modem + påkoblet "ip-tlf-box" fra Telio.

 

Det jeg lurer på er hva jeg trenger for å få det trådløst. Har leitet litt på nettet, men blir liksom ikke klok på dette. Trenger en helt enkel og grei smørbrødliste på hvordan jeg går fra.

 

Jeg bor i et borettslag. Hvordan er det med risikoen for at andre kan helt tilfeldig komme seg inn på nettet når jeg er pålogget? Noen stor risiko med trådløst nett?

 

Og til slutt: For flyplasser og hoteller etc som har trådløst, kan jeg da bare sitte der med laptoppen og logge meg inn?

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil trenge et trådløst aksesspunkt f.eks en trådløs ruter (eks. på ruterog, om den bærbare ikke har et internt trådløst nettverkskort, trenger du det også (eks. av typen Eksternt kort.

 

Ang. sikkerhet. Ruterne har ulike måter å sikre at naboen m.fl IKKE får tilgang til ditt nettverk. Du finner sikkert info i manualen som følger med ruteren (eller spør på forumet når boksen er i hus).

 

Ang. flyplasser og hoteller. Hvis disse har trådløs sone som man får lov å bruke er svaret ja, du kan sitte der med laptoppen og være på nett. Nå vil muligens de fleste slike steder ha en eller annen form for tilgangskontroll og da trenger du bruker/passord for å kunne logge deg på.

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...