Gå til innhold

Canon EOS350D/Nikon 50D eller Olympus E-500?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I forhold til telelinsa som følger med E-500 dobbeltkitet (40-150) er det interessant å lese denne tråden hos dpreview. Sier noe om hvor enormt mye du får ved å velge dobbelt-kitet.

 

Har for øvrig dette objektivet selv, og sammen med 50mm macro/portrett-objektiv, + 14-54 objektivet (evt 17,5-45) er man skodd for det meste.

 

Kan dog bare anbefale Olympus hvis du er inneforstått med at du komme til å bli så glad i kameraet at det kan bli dyrt på sikt, pga stadieg systemutvidelser... etter at jeg nå også kom slepende med den fantastiske (men egentlig litt unødvendige) 11-22 før jul har samboeren satt foreløpig stopp... ;-)

 

Uansett: lykke til med SLR-kjøpet!!

Lenke til kommentar
Kan dette minnekortet brukes i D50?

 

Minnekort

5340516[/snapback]

 

Nei.

 

Kortet du linker til, er ett CF (Compactflash) kort, og D50 bruker SD (Secure Digital) kort.

 

Finn deg ett Sandisk ExtremeIII SD kort på 1 GB, så kan det fint brukes i D50! :)

 

Forøvrig vil jeg bare kort si at jeg trygt kan anbefale D50, iallefall kontra 350D. (Har ikke prøvd verken Dynax 5D eller E-500!)

Endret av MrMagoo
Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal holde oss til hvilke behov Maria73 har i virkeligheten. Hun ønsker et kamera som er hurtig, og da er nok dslr det riktige valget. Utover det tror jeg ikke at hun noensinne kommer til å bruke noe annet enn kit-zoomen. Jeg tror ikke at hun kommer til å gripes av "eos-syken" som vi andre her lider av.

Siden bildekvaliteten på alle de nevnte kameraene er godt innenfor det akseptable for en familie-knipser, synes jeg hun skal velge enten:

 

-Den modellen som kan bruke SD-kort. Jeg ser nemlig godt den praktiske siden av å bruke samme kort i begge kameraene, som hun ønsker. Dermed er det mest aktuelle D50.

 

-Den modellen som koster minst penger pr.dato. I dag er det Olympus E-300 til 3.998,- på MPX sin nettbutikk. Ellers virker E-500 m to zoomer til 6.400,-

 

Alt maset om støyegeneskaper ved høy iso og 50mm tror jeg bare blir forvirrende. Alle de nevnte produktene har kvaliteter godt innenfor de rammene Maria73 legger til grunn for kjøp, siden det ikke finnes dårlige produkter i dslr-klassen.

Skulle hun i etterkant bli bitt av "eos-syken" (= et kompulsivt behov for mer utstyr), så har nok en sjel blitt stjålet av foto-djevelen. La oss heller be til Gud om at hennes sjel blir spart for den slags.

 

Et dslr med kit-zoom og innebygd blitz holder i lange baner for den gjennomsnittlige husfotograf. Hvis det er dine ambisjoner, så går du for det.

 

I så måte synes jeg du skal velge den modellen som bruker den typen minnekort du ønsker; Nikon D50. Alternativet er å spare litt penger, logge deg inn på MPX og kjøpe Olympus E-300 for mindre enn 4k.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...