Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilke Produsenter av Servere har brukerne på forumet best erfaringer med?

 

Er snakk om en "liten" server for SMB. Ca. 10 klienter. Brukes som filserver, skal kjøre exchange.

 

Hvem leverer de beste serverne til dette bruket? Forholdet pris / ytelse må jo taes i betraktning..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Servere" er blirr et veldig vidt begrep etterhvert som bruksområdene har endret seg.

Fra mitt ståsted synes det som om det er noen få sentrale ting som bør vurderes.

 

a) Prosessorkraft

- Sansynligvis trenger du svært lite til en slik filserver

b) Montering

- Er det en frittstående enhet eller en for 19" rack ?

c) Kjøling

- enten du kjører raid eller ikke (anbefaller en rimelig raidløsning) bør diskene og resten av maskinen ha god kjøling, noe som kan gi litt støy men økt driftsikkerhet.

d) Support/service

- Nedetid kan bli kostbart. Velg derfor like mye "firma" som "produktnavn". Ofte gir mindre bedrifter bedre service om det er en enkel filserver.

e) Ikke se deg blind på innkjøpskostnad

- Nedetid vil koste langt mer enn en tusenlapp eller to i innkjøpskostnad. Regn ut kostnadene ved å la 10 ansatte stå i gangen å prate og drikke kaffe i 4-5 timer ;)

 

Nå har du sikkert 500 bedrifter/produkter å velge mellom :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ville sett på to leverandører

 

1) Dell - dersom du kan leve med akkurat det de har satt opp, og ikke legger til mye tilleggsutstyr er Dell vanskelig å slå på pris/ytelse

 

2) Dersom du ikke er avhengig av å kjøpe fra en av de "store" kan jeg absolutt anbefale Nextron ( http://www.nextron.no ) For eksempel ville jeg tro at dersom du tar utgangspunkt i denne ( http://www.nextron.no/main.php3?PI=121&CID=12347 ) og skrur litt på hva du vil ha med av utstyr så får du en topp filserver / Exchange server. (Nextron leverer 3ware SATA Raid kontrollere - bra saker!) Vil anbefale at du velger redundant power, skrur opp RAMen til ca 2GB og at du fyller opp med disker og en 3ware kontroller :thumbup:

 

Opprett en vedlikeholdsavtale!

Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt en av "de større" server leverandørene, (dell, ibm, sun, hp) og sett hva de har i riktig prisklasse, og valgt den som kan tilby deg en server med best mulig supportavtale til riktig pris.

sjefer like ikke å se ansatte sitte å gjøre ingenting fordi serveren er nede :/

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale HP server med vedlikeholds- og serviceavtale. Nedetid er dyrt!

 

EDIT: glemte serviceavtale

5267749[/snapback]

Alle de store firmaene har service avtaler. Det som gjelder er å finne den som gir best support for minst mulig penger så han burde ringe litt rundt og hente inn tilbud

Lenke til kommentar

Enig med mange her. HP er en du absolutt burde vurdere. Hvis bedriften ikke er i nærheten av Oslo er det verre med vedlikeholdsavtale uansett, men der tror jeg ikke HP er noen vinner.

 

IBM er kanskje et alternativ. Koster ofte litt mer enn de andre, men det må da være en grunn for at de fortsatt selger mye servere.

 

e) Ikke se deg blind på innkjøpskostnad

- Nedetid vil koste langt mer enn en tusenlapp eller to i innkjøpskostnad. Regn ut kostnadene ved å la 10 ansatte stå i gangen å prate og drikke kaffe i 4-5 timer wink.gif

Det er sant at nedetid koster penger, men i de første timene klarer ofte de ansatte å finne andre ting å gjøre. Time nr.3 vil alltid "koste mer" enn time nr.1.

Lenke til kommentar
Det er sant at nedetid koster penger, men i de første timene klarer ofte de ansatte å finne andre ting å gjøre. Time nr.3 vil alltid "koste mer" enn time nr.1.

5291257[/snapback]

 

Tenk om du har prosjekt som skal leveres ut. Til tider kan all nedetid være dyrt :) Men ja, jeg ser jo den at time nr 3 er værre en time nr 1. Men hvis du har skikkelig kresj, uten service avtale, så kan time nr 24 og oppover være nærmere en du tror :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
FSC (fujitsu siemens) har jeg derimot svert dårlige erfaringer med, men jeg kjenner ikke til servicen på disse, bare at HW er dårlig. (PSU som ryker bl. a)

7322357[/snapback]

 

Det er nesten bedre å innstalere software en fujitsu siemens! De rydder ikke opp etter seg når de er ferdig!

skulle noe gå istykker og du ikke har en super duper avtale med siemens, må du levere serveren til siemens og de fikser ikke problemet så fort som de andre selskapene!

 

kilde: Skolen har fujitsy siemens som levrandør av pc utstyr servere etc.

Lenke til kommentar

Gammel tråd, men derson du ønsker lokal tilstedeværelse og kompetanse velger du HP. HP kjører sin garanti gjennom lokale forhandlere som også gir deg rask tilgang på kompetanse ved behov utover å bytte smådeler.

 

IBM ønsker å håndtere all service selv. Dell tvinger deg til å ta service via dem av naturlige årsaker.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vil uten tvil anbefale IBM. I bedriften hvor jeg arbeider og har ansvaret for IT nå, har vi bare IBM-servere. Totalt har vi 17 stk, i forskjellige varianter. Nedetiden er minimal og når vi først har nedetid er det stort sett andre faktorer som applikasjoner og annnen hardware som er problemet. Tro det eller ei, men fil/print-serveren vår er faktisk en IBM Netfinity 5000 fra år 2000!! Still going strong... :cool:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vil uten tvil anbefale IBM. I bedriften hvor jeg arbeider og har ansvaret for IT nå, har vi bare IBM-servere. Totalt har vi 17 stk, i forskjellige varianter. Nedetiden er minimal og når vi først har nedetid er det stort sett andre faktorer som applikasjoner og annnen hardware som er problemet. Tro det eller ei, men fil/print-serveren vår er faktisk en IBM Netfinity 5000 fra år 2000!! Still going strong... :cool:

8689041[/snapback]

Det ALLER viktigste, er at du forholer deg til ETT merke, og ikke plukker i øst og vest. Dernest bør det merket være til å stole på, og levere det du ønsker. På toppen av listen min der står HP, jeg opplever at de har solide drivere og firmware, og bra medfølgende programvare. Uten kanskje den helt store overraskelsen havner Dell nederst på listen for min del.

 

IBM har jeg liten erfaring med, men jeg har et inntrykk av at de og Fujitsu-Siemens er relativt bra. Hjemmebygde servere er no-no for meg.

Lenke til kommentar

Alle de store leverandørene har gode og dårlige sider. Likevel tør jeg anbefale Dell som et godt valg. De er som regel først ute med det siste, prisene er fordelaktige, maskinene er godt testet og garantien om reservedeler innen 4 timer holder nesten alltid stikk.

 

Som med de andre store produsentene har jeg opplevd manglende kompetanse eller forståelse i service-systemet, eller feil med logistikk, men det hører med til sjeldenhetene.

 

Totalt er intrykket at Dell ligger et godt hestehode foran konkurrentene, spesielt etter de begynte å levere maskiner med AMD Opteron.

 

De kjører forresten noe kampanje greier i morgen som kan være verdt en titt om man er på utkikk etter ekstra gode priser.

 

--

 

Hvilken modell som passer er helt avhengig av dine behov og krav. Selv liker jeg ordentlig raid med U320 eller SAS disker, ECC minne og dobbel strømforsyning. Sånn for driftssikkerhetens skyld. Jeg er også glad i AMD prosessorer som i de fleste sammenhenger gir meg mye mer ytelse for pengene. Til slutt liker jeg å kjøre backup til tape, selv om disk er både billigere og raskere.

 

Her må du se på hvor viktig serveren vil være for din bedrift og hva som vil være hensiktsmessig i forhold til både serviceavtaler og redundant hardware. Dette blir fort langt mer avgjørende for prisen enn bare valg av leverandør.

 

--

 

For å runde av vil jeg si meg fullstendig uenig med roac. Man bør absolutt ikke binde seg til èn enkelt leverandør eller ett enkelt merke. Velg en leverandør for den aktuelle løsningen, men se for all del på andre leverandører når neste løsning skal kjøpes.

 

Ønsker du et "single point of contact" for drift, support og konsulenttjenester bør du se etter noen som er uavhengig av produsenter og leverandører.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...