Gå til innhold

problemer med oppstart (god nok emnetittel?)


Anbefalte innlegg

vetke helt hva som har skjedd men kjørte prosessoren min AMD 2.2ghz stabilt på 2.45, og plutselig her i går, fikk jeg blåskjerm (Xp blåskjerm, altså -helt- blå..) Og nå kommer den ikke lenger i oppstarten enn at den skal loade XP logoen.. Har stilt tilbake Bios og alt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg lite om hva du har av hardware og software på din maskin, eller hvordan feilen oppsto, men det kan altså være veldig mye som skaper en slik feil. At selve cpu'en har tatt skade av en overklokk på 245Mhz er meget usannsynelig...

 

Minnefeil gir ofte blåskjerm, men det kan være skjermkort, cpu, harddisk eller hva som helst. Du kan forsøke og resette bios med jumper, hvis det ikke er slik du "har satt tilbake" som du nevner. Og etterpå gå i bios og sjekke at alt er som det skal, rett fart, rett oppstarts disk osv. Ellers kan man ta ut og prøve en og en minnebrikke for å forsøke og eliminere de som feilkilde.

 

Ta ut strømmen til harddisk, ta ut alle andre komponenter enn de som MÅ være der, er også noe du kan gjøre.

 

Men det kan også likegjerne være en sofware feil dette her, og da kan du forsøke en "reparere" rutine med XP cd'n. Da starter man fra cd rom, og gjør akkurat som ved nyinnstallasjon bortsett fra at du velger "reparer" i steden for ny innstallasjon. På denne måten slipper du å miste alt som ved full nyinnstallasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...