Gå til innhold

Sterioen liker ikke høy musikk :(


Anbefalte innlegg

God kveld alle sammen.

 

Jeg har et lite problem met mitt micro-anlegg, som sikkert dere med litt erfaring kan svare på.

 

Problemet er rett og slett at om jeg skrur volumet over et vist nivå, så forsvinner lyden. Jeg hører ett lite "klikk" i anlegget, så går det ca 5sekunder og lyden kommer tilbake. Om jeg da ikke har dempet volumet skjer det samme på nytt.

 

Hva skyldes dette? Ting var ikke slik tidligere. Kan det være noe med sikringer? Har null greie på dette her, men kjipt er det. Får liksom ikke irritert naboen mer.

 

:ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En høyttaler drar ingenting fra en forsterker!

 

Om en forsterker blir tungpustet med uoriginale høyttalere kan det være impedansen i høyttaleren som er for lav.

 

Effektforsterkeren i microanlegg generellt er ikke konstruert for så mye annet enn de høyttalerne som følger med, og er ustabile og strømsvake.

 

Men, det er ikke noe problem å bruke større høyttalere så lenge impedansen er lik eller høyere enn originalhøytt.

Lenke til kommentar
En høyttaler drar ingenting fra en forsterker!

 

Om en forsterker blir tungpustet med uoriginale høyttalere kan det være impedansen i høyttaleren som er for lav.

 

Effektforsterkeren i microanlegg generellt er ikke konstruert for så mye annet enn de høyttalerne som følger med, og er ustabile og strømsvake.

 

Men, det er ikke noe problem å bruke større høyttalere så lenge impedansen er lik eller høyere enn originalhøytt.

5264865[/snapback]

Er det noen som har sagt at trådstarter har koblet på annet en de orginale høyttalerene?Det var kun et spørsmål fra min side,og selvfølgelig drar en høyttaler strøm fra en forsterker.Hvordan tror du ellers en høyttaler blir drevet,ut av 2 x 100 ingenting kanskje? :p Det er riktig at man ikke bør koble på høyttalere som har mindre motstand(8ohm normalt) enn det som er orginalt,på billige og strømsvake forsterkere.Men at man kan koble hva som helst av høyttalere på et microanlegg,bare det er samme motstand,stemmer ikke.Det går veldig dårlig hvis man kobler et microanlegg på høyttalere med litt størrelse på elmentene og som samtidig har lav følsomhet,selv om de ligger på 8ohm.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at en høyttaler ikke gjør noe annet enn å gjengi det signalet den får fra forsterkeren. Ble litt feilformulert. Selvfølgelig bruker den strøm. Men den drar ikke for mye strøm. Den tømmer ikke forsterkeren for strøm om den har større basselementer. En høyttaler er en passiv krets i motsetning til en forsterker som er en aktiv krets. Med større basselementer kreves mer kraft for å unngå forvrengning i bassen, Avhengig av følsomheten. Selvfølgelig bruker man ikke høyttalere med 2*12" i bassen og med en følsomhet på 86dB på et mikroanlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...