Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

meget ustabilt og treg trådløs forbindelse!


Anbefalte innlegg

Dette er 3dje gangen jeg forsøker å skrive dette emne og det understreker egentlig hva jeg sliter med.

 

 

Har nettopp satt opp en trådløs Router fra Jensen , med en USB stick.

 

Har fulgt installasjons disken til pungt og prikke , og fikk da kommet meg på nett.

 

Men det er veldig ustabilt og tregt. Får som regel : Siden kan ikke vises , men skulle det funke så tar det opppimot 30 sekunder før siden jeg vil se dukker opp.

 

Jeg startet med å skive at dette er 3dje gangen jeg forsøker å skrive dette , hittil så har jeg fått siden kan ikke vises når jeg jeg trykker på "legg til nytt emne"

 

er helt fersk når det gjelder å surfe uten en tråd så jeg håper på litt hjelp herfra , noen innstillinger jeg skal forandre?

 

Jeg har 2 MB linje fra Bluecom , men etter at jeg satt opp dette trådløse opplegget har jeg fått målinger helt nede i 0,5 på Din Side!

 

 

Er ikke stort som irriterer meg mer enn ett ustabilt internett , så håper noen har noe og bidra med !

 

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du nyeste drivere til USB stick.

Har du bra signal?

Prøv en anna kanal.

Fyr opp http://www.netstumbler.com/ og sjekk signal styrken og event. hvilke kanaler naboer bruker og legg deg på en som ikke er i bruk.

Flytt litt rundt på APen..

5253866[/snapback]

 

 

Signalstyrken er som regel veldig bra , gikk inn på den siden din men skjønte ikke

så mye av det :no: har du en direktelink?

 

mvh

Lenke til kommentar
hvor høy overføringshastighet får du om du kobler pc'n til routeren med kabel? hvor høy signalstyrke får du? blir det bedre om du flytter deg nærmere routeren? sjekket antenna på routeren?

5253880[/snapback]

 

 

Tror kanskje at grunnet til dårlige målinger har vært at telenor har arbeidet på sentarlen som er overbelastet , fikk gode målinger i dag. Men ikke noe mer stabilt nett av den grunn.

Signalene er bra , routeren står nå rett ved mskinen nå , så jeg tror ikke det er der problemet ligger

Lenke til kommentar

Forsøkte nå og oppgradere routerens firmware , fikk beskjed om at det gikk som det skulle , men etter at jeg gjorde det så klarte ikke nettverkskortet å finne routeren.

 

ble ikke opprettet noen nettverksadresse.

 

er helt blank på dette , må være noe jeg har gjort feil ett eller annet sted , er koblet til på gamlemåten nå...

 

noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Ustabilitet må man bare ta for segsteg for steg og utelukke feilkilder.

 

Først at alt trenger vi å finne ut om feilen er på ADSL linjen din, eller på trådløs-forbindelsen din, ellers famler vi i blinde.

 

Gå til start - kjør - skriv "cmd" og trykk enter

Du står da i et svart dos-ledetekst vindu.

Skriv: ping www.vg.no -t -l 120 > pc-traadlos-ekstern.txt

 

Det vil ikke se ut som det skjer så mye, men PCen oppretter nå en fil "pc-traadlos-ekstern.txt" i dine dokumenter, som inneholder vikitge data vi kan bruke for å analysere situasjonen. La dette vinduet holde på så lenge som mulig, gjerne et par timer om du kan, så lukk det.

 

Ta så samme testen, men en vri:

Skriv: ping <adressentilruter> -t -l 120 > pc-traadlos-intern.txt

 

Adressen til din trådløse ruter er sansnyligvis 192.168.1.1, men det kan vareiere. (Du kan finne denne adressen ved å skrive ipconfig i kommanduvinduet, og se etter "standard gateway" på trådløsforbindelsen din. Altså eksempelvis: ping 192.168.1.1 -t -l 120

 

Igjen, la den gå en god stund slik som den forrige (du kan kjøre disse to testene samtidig uten problem).

 

Sist, koble din PC direkte til ditt modem/ruter, gjerne forbi den trådløse ruteren om du kan, bruk kabel. Deaktiver trådløst nettverk, eller bare slå av trådløs ruteren sli kat vi er sikker på vi ikke bruker feil tilkobling. Sjekk raskt at du fremdeles har kontakt etter du har gjort det, så ta denne testen:

ping www.vg.no -t -l 120 > modem-ekstern.txt

 

Når den siste av de tre testene har kjørt en god stund (den siste må kjøres separat pga. omkoblingen) , så finner du igjen disse tre tekstfilene i dine dokumenter folderen. Gjør disse tilgjengelig for oss, så kan vi lokalisere problemkilden for deg.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

hadde tenkt å forsøke meg på dette , men da må det vel være kontakt mellom router og PC?

 

Nå får jeg nemlig ikke opprettet kontakt i det hele tatt , medium frakoblet står det ved trådløs forbindelse når jeg skriver ipconfig i cmd.

 

så jeg får ikke logget inn i roteren eller noen ting

og dette skjedde altså etter en firmwire oppdatering.-

 

skjønner jeg mye ? :no:

 

Ustabilitet må man bare ta for segsteg for steg og utelukke feilkilder.

 

Først at alt trenger vi å finne ut om feilen er på ADSL linjen din, eller på trådløs-forbindelsen din, ellers famler vi i blinde.

 

Gå til start - kjør - skriv "cmd" og trykk enter

Du står da i et svart dos-ledetekst vindu.

Skriv: ping www.vg.no -t -l 120 > pc-traadlos-ekstern.txt

 

Det vil ikke se ut som det skjer så mye, men PCen oppretter nå en fil "pc-traadlos-ekstern.txt" i dine dokumenter, som inneholder vikitge data vi kan bruke for å analysere situasjonen. La dette vinduet holde på så lenge som mulig, gjerne et par timer om du kan, så lukk det.

 

Ta så samme testen, men en vri:

Skriv: ping <adressentilruter> -t -l 120 > pc-traadlos-intern.txt

 

Adressen til din trådløse ruter er sansnyligvis 192.168.1.1, men det kan vareiere. (Du kan finne denne adressen ved å skrive ipconfig i kommanduvinduet, og se etter "standard gateway" på trådløsforbindelsen din. Altså eksempelvis: ping 192.168.1.1 -t -l 120

 

Igjen, la den gå en god stund slik som den forrige (du kan kjøre disse to testene samtidig uten problem).

 

Sist, koble din PC direkte til ditt modem/ruter, gjerne forbi den trådløse ruteren om du kan, bruk kabel. Deaktiver trådløst nettverk, eller bare slå av trådløs ruteren sli kat vi er sikker på vi ikke bruker feil tilkobling. Sjekk raskt at du fremdeles har kontakt etter du har gjort det, så ta denne testen:

ping www.vg.no -t -l 120 > modem-ekstern.txt

 

Når den siste av de tre testene har kjørt en god stund (den siste må kjøres separat pga. omkoblingen) , så finner du igjen disse tre tekstfilene i dine dokumenter folderen. Gjør disse tilgjengelig for oss, så kan vi lokalisere problemkilden for deg.

 

-Stigma

5254765[/snapback]

Lenke til kommentar
hadde tenkt å forsøke meg på dette , men da må det vel være kontakt mellom router og PC?

 

Nå får jeg nemlig ikke opprettet kontakt i det hele tatt ,  medium frakoblet står det ved trådløs forbindelse når jeg skriver ipconfig i cmd.

 

så jeg får ikke logget inn i roteren eller noen ting

og dette skjedde altså etter en firmwire oppdatering.-

 

skjønner jeg mye ?  :no:

 

Beklager, da misforsto jeg. Trodde problemet gjaldt ustabilitet. Prøv å sette fast IP og se om du får kontakt da. Håper du ikke har gjort noe galt med firmware oppdateringer slik at du ikke får kontakt med ruteren...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
hadde tenkt å forsøke meg på dette , men da må det vel være kontakt mellom router og PC?

 

Nå får jeg nemlig ikke opprettet kontakt i det hele tatt ,  medium frakoblet står det ved trådløs forbindelse når jeg skriver ipconfig i cmd.

 

så jeg får ikke logget inn i roteren eller noen ting

og dette skjedde altså etter en firmwire oppdatering.-

 

skjønner jeg mye ?   :no:

 

Beklager, da misforsto jeg. Trodde problemet gjaldt ustabilitet. Prøv å sette fast IP og se om du får kontakt da. Håper du ikke har gjort noe galt med firmware oppdateringer slik at du ikke får kontakt med ruteren...

 

-Stigma

5255067[/snapback]

 

 

 

nei det håper ikke jeg heller , fikk melding om at oppdateringen gikk som det skulle. Men begynner å ane urå for jeg har som regel fått kontakt med routeren etter en restart , men nå ser det helt dødt ut.

 

når det gjelder å sette fast IP , mener du da jeg skal huke vekk : motta IP adresse automatisk , og skrive inn ei IP adresse under . bruk følgende IP adresse? i såfall skal jeg skrive noe ved nettverksmaske og gateway? og hva med DNS dette skal fortsatt mottaes automatisk?

 

og hva med DHCP , har sett noen skriverier rundt dette,,,,det skal være aktivert?

Endret av zimsen
Lenke til kommentar

Koble deg til routeren med kabel. Mulig at firmwareoppgraderingen har gjort at nettverket krypteres som default, eller muligens ikke gir tilgang til routeren over det trådløse nettet.

 

Dersom det er internettlinjen som er problemet, burde du kunne finne ut av det ved å koble deg direkte på linjen, uten å gå gjennom routeren.

Lenke til kommentar

Sett fast IP ja, jeg kan tanke meg at normal IP på en sånn ruter ville vært 192.169.1.11 feks.

 

netvverksmaske : 255.255.255.0

 

gateway = adresse til din ruter. Sansynligvis 192.168.1.1

 

DHCP må du ha på dersom du vil ha IP levert fra trådløsruteren. Disse adressene er gått utifra at du har DHCP på. EDIT: Jeg snakker da om instillinger på ruteren din. Hvis det står noe om DHCP i det vinduet der du setter IP, så kan du bare se bortira det.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
hadde tenkt å forsøke meg på dette , men da må det vel være kontakt mellom router og PC?

 

Nå får jeg nemlig ikke opprettet kontakt i det hele tatt ,  medium frakoblet står det ved trådløs forbindelse når jeg skriver ipconfig i cmd.

 

så jeg får ikke logget inn i roteren eller noen ting

og dette skjedde altså etter en firmwire oppdatering.-

 

skjønner jeg mye ?   :no:

 

Beklager, da misforsto jeg. Trodde problemet gjaldt ustabilitet. Prøv å sette fast IP og se om du får kontakt da. Håper du ikke har gjort noe galt med firmware oppdateringer slik at du ikke får kontakt med ruteren...

 

-Stigma

5255067[/snapback]

 

 

 

nei det håper ikke jeg heller , fikk melding om at oppdateringen gikk som det skulle. Men begynner å ane urå for jeg har som regel fått kontakt med routeren etter en restart , men nå ser det helt dødt ut.

 

når det gjelder å sette fast IP , mener du da jeg skal huke vekk : motta IP adresse automatisk , og skrive inn ei IP adresse under . bruk følgende IP adresse? i såfall skal jeg skrive noe ved nettverksmaske og gateway? og hva med DNS dette skal fortsatt mottaes automatisk?

 

og hva med DHCP , har sett noen skriverier rundt dette,,,,det skal være aktivert?

5255204[/snapback]

 

I bruk følgende IP-adresse fører du inn f.eks 192.168.1.2 / 192.168.0.2 eller noe tilsvarende. Helst den adressen du hadde tidligere.

Nettverksmaske er som regel 255.255.255.0, mens gateway er den interne adressen til routeren. Om du er på nett 192.168.1.0, så vil routeren (som regel) være på 192.168.1.1.

 

DNS-server skal være satt til de serverene som ISP'en din tilbyr deg. (Står sikkert i et eller annet skriv fra ISP.

 

DHCP skal være avslått, det er for å motta automatisk IP-adresse, gateway og DNS-server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...