Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan få bedre lys? (billig)


Heineoen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet finnes det ingen regler om hvordan ekstra fjernlys skal være plassert, så tror det er lov å ha dem under skiltet også. Kan se om du finner noe i kjøretøyforskriftene, men har ikke funnet noen regel om hvordan ekstralys skal være montert. Her finner du den som handler om lysutstyr. Mener å ha lest en plass at det ikke er noen regler om hvor fjernlysene skal være montert, i hvertfall ikke noe om høyden over bakken.

Her står det i hvertfall spesielt om fjernlys.

Endret av trondbue
Skrevet

Kjøp deg et lysrele og noen meter ledning. Legg tykkere ledninger med en sikring fram til fronten. Koble opp et rele, der du bruker orginalkretsen som styrestrøm, og den nye kretsen for å gi strøm til lysene. Med tykkere kabler og kortere vei fra batteri til lys vil du minske spenningstapet så pass mye at det vil merkes godt viss ledningene er underdimensjonerte.

 

Eg gjorde det på en GTV 2000 1980 modell eg hadde for 10 år siden, og det ga en del betre lys.

Skrevet
Om lyset peker høyere eller lavere ser du jo lett hvis du står stille i mørket og fikler litt med bryteren for lysreguleringa. Hvis du ikke er flink til å holde lykteglassene dine rene så mister du mye lysstyrke der. Også kan du kjøpe f.eks Osram sine "Silverstar" pærer, de syns jeg lyser veldig bra i hvertfall. Koster vel rundt 200 kroner på de fleste bilrekvisitaer.

 

Var innom Cd Cardic i Trondheim for en stund siden, og de hadde kampanje på Hella ektralys til 895 eller noe der omkring. Monterer du slike vil du nok få vesentlig bedre fjernlys. Men om det er vanskelig eller ikke vet jeg ikke da jeg aldri har gjort det..

5253407[/snapback]

dra på torshov å kjøp de hella lyktene med blått glass. fy feite de fungerer. !!

en kompis har tre stk på mazda pickupen sin pluss 5 smålykter fra biltema på taket... masse lys ja sa du

Skrevet

Koble opp ekstralysene over egen bryter med varslingslampe. Da vlir det arbeidslys, dog ikke lovlig å ha på under fart, men who gives a fuck.....

 

 

Ekstralys%20Skjema.JPG

 

4stk på taket og 4stk i grillen.

 

*overkill kor?*

Skrevet
Jojo >_<

 

Men det ser fint ut! *knis*

5304016[/snapback]

 

Og det blir jo meningsløst når du har dårlige reflektorer, disse må du uansett bytte for EU-kontrollen, og at du får bra lys med blender alle du møter er jo ikke spesiellt trivelig.

Skrevet

De er ikke så dårlige, har akkurat gått igjennom eu-kontroll. Men for å få litt bedre lys så har jeg lyst til å montere et sånn kit. Går visstnok ann å bestille et godkjent sett også fra USA, er litt usikker på hvordan det blir i Norge dog.

 

Den tid den sorg, har bare lyst, har uansett ikke råd nå.

Skrevet (endret)
De xenon-kitene som selges her skal visstnok være veldig gode: http://www.dybvik-trading.no/

 

 

Men fortsatt er det ikke lovlig sålenge du ikke har automatisk nivåregulering.

5305662[/snapback]

Ok, da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Det er vel ingen skam og ikke kunne alle bilrelaterte lover i dette landet på rams kanskje..?

Men da er det altså i prinsippet et krav om å ha nivåregulering for å bruke Xenon lys. Automastisk i den forstand at man har en manuell reguleringsbryter inne i bilen da eller?

 

Edit, ble bare litt nyskjerrig på dette. Xenon kit går vel neppe så godt inn i kategorien "bedre lys- billig!!" likevel.. :p

Endret av pcp160
Skrevet
Men da er det altså i prinsippet et krav om å ha nivåregulering for å bruke Xenon lys. Automastisk i den forstand at man har en manuell reguleringsbryter inne i bilen da eller?

5307708[/snapback]

 

Nei, det er jo manuellt.

Automatisk er automatisk, Xeon er et ekstremt sterkt lys og av hensyn til andre trafikanter så er det et absolutt krav til nivåregulering.

Skrevet

Ok takk for oppklaring agvg.

Har ikke fulgt så godt med på hva som er og ikke er på nyere biler i dag, men da er det mao svært få biler man lovlig kan ettermontere Exenon på lovlig vis da.

Uansett greit å vite :thumbup:

Skrevet
Ok takk for oppklaring agvg.

Har ikke fulgt så godt med på hva som er og ikke er på nyere biler i dag, men da er det mao svært få biler man lovlig kan ettermontere Exenon på lovlig vis da.

Uansett greit å vite :thumbup:

5308110[/snapback]

 

De godkjennte settene er vel langt mer omfattende enn bare pæra, det er vel ett komplett nytt lyktesystem hvor man faktisk også har nivåreguleringen i selve lykta, du kan se dette på noen biler hvor xeon pærene vatrer seg når de skrus på.

Disse settene som det linkes til her er neppe godkjent for veibruk.

Skrevet

Klippet fra siden til http://www.dybvik-trading.no/

 

 

-Er disse ettermonterings settene godkjente for veibruk?

Ja. Men et krav fra biltilsynet er lyktespylere og automatiske høydejusterbare reflektorer for å ikke blende motgående biler hvis din bil er tungt lastet. Men med hovedlyktene riktig justert kommer du ikke til å blende noen bare husk å justere lyktene dine hvis du er tungt lastet.

 

Dette er det vel ingen vanlige lykter som har så da kan man selv trekke konklusjonen.

Skrevet
De godkjennte settene er vel langt mer omfattende enn bare pæra, det er vel ett komplett nytt lyktesystem hvor man faktisk også har nivåreguleringen i selve lykta, du kan se dette på noen biler hvor xeon pærene vatrer seg når de skrus på.

Disse settene som det linkes til her er neppe godkjent for veibruk.

Ja har registrert at en del nyere biler justerer lysene som du nevner. Det jeg ikke riktig kan skjønne er hvordan dette kan gjøres uten sensorer som på sett og vis måler karroseriets vinkel ifht hjulene, sammentrykking av fjæring eller noe sånt.

Man kan vel ikke få til dette internt i lyktesettet annet enn hvis bilen står på flatmark... eller tenker jeg helt feil her nå?

 

Uansett, jeg bare lurer og dette forklarer vel kanksje til en viss grad også hvorfor Exenon lys er latterlig dyrt på nye biler.

 

Vel, tilbake til trådstarter så går det jo også an å gjøre et eksperiment med måleapparat, for å fastslå om nye ledninger og rele vil være verdt jobben. Da måler du altså bare spenningen, med fulltlys på først på batteriet's pluss, og deretter måler du på fjernlys kontakten på pæra. Da kan du se om det er stor differanse. Hvis det er det, vil et rele og nye ledninger kunne gi god effekt. Er spenningstapet lavt er det liten vits med slike modifikasjoner.

 

Den bilen din er jo ikke særlig "ekstralys- vennlig" spør du meg... Det er vel i grunn bare disse små du har snakket om du kan sette på, og komme fra det med utseende nogenlunde i behold.

Skrevet
Hvilken av de modellene var det de hadde på europris? Tenkt på ekstralys en stund, men aldri blitt noe. Men hvis de til 500,- er noen greie noen kan de kanskje havne på ønskelista til jul..

5267106[/snapback]

 

 

Var på Europris igjen her om dagen og titta på de lyktene. Jeg har visst sagt litt feil tidligere... :blush:

 

Det de hadde var:

 

- Hella Blue Rally 225: 750,- pr stk.

- Hella Profi Blue 210: 590,- pr stk.

- Hella Compass 2000: 590,- pr stk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...