Gå til innhold

Norsk/nordisk programvare. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg får ikke tak i norsk videoredigerings-programvare. Jeg leser at noen benytter pinnacle i norsk versjon, men pinnacle forhandler det ikke. !0 versjonen skal, iflg. Pinnacle, kanskje ikke komme ut i norsk versjon, og 9 versjonen er det ingen som har. Jeg har forsøkt "overalt". Er det noen som har tips? Eller er det noen som event. vil selge meg sin programvare?

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får ikke tak i norsk videoredigerings-programvare. Jeg leser at noen benytter pinnacle i norsk versjon, men pinnacle forhandler det ikke. !0 versjonen skal, iflg. Pinnacle, kanskje ikke komme ut i norsk versjon, og 9 versjonen er det ingen som har. Jeg har forsøkt "overalt". Er det noen som har tips? Eller er det noen som event. vil selge meg sin programvare?

[email protected]

5251361[/snapback]

 

Hei. Har du prøvd Digital MediaComm AS? Eg veit ikkje om det fins, men der er det lagersalg på Studio 9/9 Pluss. Sjekk denne linken: digital mediacomm Forsøk også denne linken: arData, og følg komponenter, Videoredigering.

Endret av ArnoldH
Lenke til kommentar

Om det ikke hadde vært viktig ville jeg ikke gjort meg bryet med posteringen. Hvorfor tror du så mange sitter med timesvis med uredigert råmateriale? Det er ikke bare redigering som er vanskelig. Tror du Windows ville hatt en slik posisjon som det har hvis det bare hadde vært tilgjengelig på engelsk? Selvsagt er det viktig å få tilgjengelighet på eget språk. For at massene skal få tilgjengelighet. For de spesielt interesserte kunne språket like så godt kunne vært på kinesisk. For de som hadde behersket kinesisk redigering ville debatten om tilgjengelighet på eget språk vært totalt uinteressant. Som sagt. Massetilgjengelighet!

Lenke til kommentar

Om software finnes på norsk eller ei forklarer vel ikke akkurat hvorfor det er mange som har timesvis med video liggende uredigert?

Videoredigering er vanvittig tidkrevende uansett om softwaren er på norsk eller engelsk...

Å oversette software er dyrt og til de få som ikke behersker engelsk nok til å bruke en pc vil det ikke være lønnsomt å bruke penger på å oversette ett helt program som er i konstant utvikling.

 

Personlig kjøper jeg konsekvent programvare på engelsk, mye lettere å finne feil og bruke nettet til å kommunisere med andre når man slipper tenke over hva funksjonen heter på norsk->engelsk hele tiden.

 

Når det er sagt så finnes bla. Pinnacle Liquid med norsk språkpakke, også på den nye Avid liquid 7 virker det som det dukker opp norsk språkpakke over jul. Dette er riktignok en dyrere software enn studio og ett par lysår bedre...

 

Nå er dette min mening ang engelsk/norsk...men så har jeg prestert å uttale på videregående at om man på død og liv ikke ville lese/svare på bokmål kunne vi godt ta det på engelsk i stedenfor nynorsk :p

Lenke til kommentar

Takk for svar chma. Jeg har sendt en forespørsel om Pinnacle liquid. Om det koster noe ekstra for norsk språkdrakt betaler jeg gjerne. For som du sier; Dette er utrolig tidkrevende. Det blir ikke noe mindre tidkrevende med engelsk språk, for å si det sånn, selv om jeg behersker engelsk som nordmenn flest, med en 5`er på videregående. Men jeg forstår poenget ditt, selv om jeg ikke finner meg i det. I verste fall kjøper jeg Premiere Elements. På svensk.

Lenke til kommentar

Om du vel å kjøpe Liquid Edition, og lærer deg det, ser eg på det som positivt, då LE skal vere eit mykje betre program på alle måtar. (Er klar over at dei er retta mot ulike grupper, men eg tenkjer då på kor mykje kritikk Studio-serien har fått for ustabilitet, noko eg ikkje har høyrd om LE.) Pinnacle har forresten ei side med mange tutorials for LE, som kanskje vil gjere det lettare for deg å lære deg programmet. Dei finn du her.

 

Sånn litt på sida av tema, so meiner eg du prioriterer feil om du berre ser på kva språk programmet kjem på. Du vil truleg ikkje ha store problem med å finne fram i eit engelsk program, og som chma seier er dei fleste av ressursane på internett på engelsk (til dømes dei tutorialane til Pinnacle...). Men for all del, det er di prioritering, ikkje mi. Eg seier berre at eg ville prioritert annleis.

Lenke til kommentar

Takk for svar incanus. Og jeg forstår dine synspnkter. Imidlertid vil jeg heller JOBBE med norsk språkdrakt og heller lete blant engelsk språk hvis det er noe jeg står fast i. På den måten oversetter jeg bare når jeg må lete etter spesielle ting. Når jeg jobber, både spesielt og generelt, kan jeg benytte mitt moderspråk med norsk språkdrakt.

 

Litt på siden; Det er ikke sikkert amerikanere og engelskmenn hadde hatt sin posisjon i filmmarkedet hvis programvaren var på fransk. Kanskje franskmennene hadde vært mer frampå? Men den debatten trenger vi ikke forfølge. Det er egentlig en total avsporing.

Lenke til kommentar
Litt på siden; Det er ikke sikkert amerikanere og engelskmenn hadde hatt sin posisjon i filmmarkedet hvis programvaren var på fransk. Kanskje franskmennene hadde vært mer frampå? Men den debatten trenger vi ikke forfølge. Det er egentlig en total avsporing.

5254065[/snapback]

 

hehe, må bare spore av litt mer her; Franskmenn skulle man til tider tro ventet på at fransk ble det neste verdenspråk/makt, mens Storbritania(engelsk) faktisk sin tid var det :p

 

Men tilbake til saken, joda skjønner forsåvidt at man liker å bruke norsk programvare, har nok litt med vane å gjøre og.

 

Ang. Pinnacle Liquid så koster denne rundt 4500 for den nye Avid Liquid 7. Det skal angivelig dukke opp en norsk språkpakke til denne på nyåret en gang gratis for de som kjøper software i norge. Ja dette er dyrt sammenliknet med Adobe elements, pinnacle studio osv, men dette er programvare i en helt annen klasse og tørr nå påstå at i Versjon 7 så ser det hvertfall ut som den hopper ett par hakk over adobe premiere. Liquid blir og brukt av flere som redigerer for tv så det er hvertfall stabilt nok og støtten for formater er formidabel sammenliknet med billigere software.

Må vel inrømme at jeg er litt inhabil som sitter å bruker Liquid 6.1 Pro :whistle:

Lenke til kommentar

Chma. Et spørsmål til; Hvordan er brukergrensesnittet for Liquid? Jeg forstår det slik at du ikke er noen nybegynner, og har erfaring. Pinnacle Studio 9 omtales gjerne som brukervennlig for nybegynnere. Det samme gjør Elements. Premiere fullversjon omtales gjerne som vanskelig(ere) for nybegynnere. Jeg forstår også at Liguid har mange funksjoner som gjør brukerterskelen vanskeligere for nybegynnere. Men hvis vi ser bort fra alle funksjoner og mer på basic redigering så enkelt som mulig. Er Liquid greit og komme igang med(i forhold til Premiere Pro)?

Lenke til kommentar

Vel. Det er ikke helt riktig. Det skal vistnok være norske hjelpefiler, men programmet er i engelsk språkdrakt.

 

Jeg prøvde å finne ut av et sted å laste ned en prøve-versjon fra. Det er enklere sagt enn gjort. Jeg fant et sted å laste ned en patch fra 10-versjonen av Studio, på 58 mb. Jeg trenger ikke en patch. Jeg trenger en demoversjon. Send meg gjerne en link til en demoversjon, hvis du finner det. Jeg fant dette:

 

http://www.click-now.net/download/Pinnacle_Studio.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...