Gå til innhold

Oppklaring i grafikkort-skogen...


Klyngve

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tenkt å skaffe meg ny bærbar datamaskin innen januar. Jeg bruker typisk ganske lang tid på å bestemme meg, for å få mest mulig ut av pengene. Jeg har sett litt på forskjellige tilbud, blant annet Whitebox og SHG (begge har gode priser). Men for tiden lurer jeg på en ting - grafikkort. Det finnes mange forskjellige typer, og jeg vet at jeg har lyst på et nogenlunde bra kort.

 

For eksempel: Hva er forskjellen mellom x600 og 6600? 6600 go? x700? Hvordan er pris kontra ytelse på disse?

 

Om noen kunne laget en liten enkel oversikt, eventuelt henvist meg til en eksisterende en, hadde jeg blitt meget glad! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quoter OC-Freak fra en tidligere tråd

 

X600 yter omtrent på linje med Radeon 9700 mobile. Og omtrent halvparten så mye som X700 mobile. Og omtrent 1/3 så mye som Geforce go 6600. Noe avhengig av testprogram/spill osv men sånn grovt regnet ihvertfall.

 

Vil du kjøre WOW med maks detaljer på full oppløsning bør du vel kanskje se på X700 / go 6600. Men nøyer du deg med middels detaljer, eventuelt noe lavere oppløsning bør det gå greit.

5167834[/snapback]

Lenke til kommentar

Om du er i tvil og vil sikre deg litt kan du se etter maskiner med grafikk kortet i MXM format. Da skal du i teorien kunne oppgradere grafikken i laptopen om du klarer aa finne et nytt kort... Styr unna de utgavene fra ATI og Nvidia som bruker systemminne i tillegg til 32/64MB paa selve kortet om du vil bruke maskina til spill.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Om du er i tvil og vil sikre deg litt kan du se etter maskiner med grafikk kortet i MXM format. Da skal du i teorien kunne oppgradere grafikken i laptopen om du klarer aa finne et nytt kort... Styr unna de utgavene fra ATI og Nvidia som bruker systemminne i tillegg til 32/64MB paa selve kortet om du vil bruke maskina til spill.

 

-

Per Christian

5248863[/snapback]

 

Så så... Vær litt forsiktig med hva du sier. Hvis du har en bærbar med 6600 av typen mxm, så kan du IKKE bytte til f.eks 6800/7800 om de også benytter seg av mxm standarden. Det er ikke så enkelt. Det er mange faktorer som kommer inn, størrelse på kortet, bios, varmeutvikling osv. Egentlig mener jeg at mange blir lurt av begrepet mxm. Mange tror de kan bytte til mye bedre kort, men det er faktisk feil.

Lenke til kommentar
Om du er i tvil og vil sikre deg litt kan du se etter maskiner med grafikk kortet i MXM format. Da skal du i teorien kunne oppgradere grafikken i laptopen om du klarer aa finne et nytt kort... Styr unna de utgavene fra ATI og Nvidia som bruker systemminne i tillegg til 32/64MB paa selve kortet om du vil bruke maskina til spill.

 

-

Per Christian

5248863[/snapback]

 

Så så... Vær litt forsiktig med hva du sier. Hvis du har en bærbar med 6600 av typen mxm, så kan du IKKE bytte til f.eks 6800/7800 om de også benytter seg av mxm standarden. Det er ikke så enkelt. Det er mange faktorer som kommer inn, størrelse på kortet, bios, varmeutvikling osv. Egentlig mener jeg at mange blir lurt av begrepet mxm. Mange tror de kan bytte til mye bedre kort, men det er faktisk feil.

5250381[/snapback]

 

Tja, du skal vistnok klar aa bytte til en MXM modul i samme eller lavere format.

"As you can see above MXM–I, MXM-II, and MXM-III modules are suited for different market spaces. It was explained to me that if you desired to, you could plug a MXM-I unit into a MXM-III specification laptop, although I am unsure you would want that."

Fra http://www.hardocp.com/article.html?art=NjE1

 

Og

 

"Despite their different sizes, it’s important to note that all MXM types have identical mounting holes, so manufacturers can implement a smaller MXM board type if they wish. NVIDIA has also laid out thermal guidelines and reference cooling designs for each MXM type, in fact, MXM-I and MXM-II reference module designs have the same thermal cooling solution."

fra http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_mxm/

 

Men jeg er enig i at det kan vaere en risk aa ta, saa kanskje ikke loep ut aa kjoep et $500 MXMIII Go7800 uten aa sjekke litt foerst.

 

-

Per Christian

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Ja, til samme eller lavere format går det ann, men hva er vitsen å bytte ut et 6600 med samme kort?

Det jeg ville fram til er at man ikke kan oppgradere til bedre skjermkort, det er der mange blir lurt når de hører at hvis man har pc med mxm så kan man automatisk bytte til bedre skjermkort, noe som er feil. Du kan f.eks ikke sette inn 6800 eller 7800 inn i AOpen 1559. Dessuten det 7800 kortet som selges på Dell er ikke mxm, det er pci-express. Dessuten så er det vanskelig å finne butikker som selger mxm skjermkort løst.

Whitebox selger forresten 7800.

Lenke til kommentar

Som du sier, du kan bytte til samme _format_. Om du har et Go6600 i MXM III format skal du kunne bytte til et Go7800 i MXM III format. Det var ihvertfall slik jeg forsto saken, men det er ikke umulig at jeg tar feil.

 

 

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_...02/ai_n11827312

 

"Inside the machine, the Inspiron XPS Gen 2 contains the first 256-MB equipped mobile graphics card, the GeForce Go 6800 Ultra that uses a proprietary Dell version of the MXM removable graphics module, according to Dan Vivoli, senior vice president of marketing for Nvidia, in an interview. Users can purchase a graphics upgrade package that will dispatch a Dell technician to their site to upgrade the graphics when a future module comes available, but will be forced to replace the module with a Dell offering, not a generic model, Vivoli said."

 

om tullinger lager proprietaere utgaver av MXM moduler er slaget ihvertfall tapt.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Interessent diskusjon. Men jeg tillater megselv å stille et spørsmål som en digresjon...

 

@Eulogy

Vet du om Whitebox klarer å levere for eksempel CL65 med 7800? Det går ikke å velge det under konfigureringen, men om jeg ringer dem eller sender epost kunne jeg kanskje fått til en avtale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...