Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP Ruting til server

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

jeg har nettopp fått meg fast IP!

har en maskin på mitt privat nettveket som skal ha den!

mitt nettverk ser slik ut:

nettverk.GIF

+den trådløse switchen er satt som DHCP for øyeblikket.

Hva og hvordan får jeg dette til? :S vennligst forklar :)

på forhond takk!!

Endret av tupp
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke noen ekspert på dette området, men har satt opp et par nettverk på hobbybasis... Jeg aner jo ikke hvor mye du kan om nettverk, derfor tar jeg det litt fra bunnen av.

1. Hvis den rosa boksen din kjører dhcp, fungerer den som router i nettverket ditt, og den sørger for NAT (Network Adress Translation). Det vil si at alle IP adressene bak den boksen, er lokale adresser i ditt LAN, den faste IP adressen du får levert fra din ISP, ses bare fra utsiden av boksen.

2. Du sier ikke noe om hva den brune boksen skal gjøre. Er det en webserver? I så fall må du sette opp routeren til å forwarde de nødvendige portene (minst port 80 og 8080) til denne, og så er du i mål. Veiledning for dette må du finne i manualen til routeren.

3. Hvis den brune boksen absolutt skal "ha" den faste ip-en, må du sette to nettverkskort i den, koble den inn der den rosa boksen står nå, med det ene kortet koblet til WAN, det andre til LAN, og sørge for at den fungerer som router (med DHCP osv). Det kan være litt krevende å sette opp, avhengig av hva som skal kjøre på maskinen. Du må så slå av dhcp i den rosa boksen, og sette den opp til å kun fungere som acsesspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...