Gå til innhold

939 64 x2 stille pc. Under 10 000...?


Anbefalte innlegg

Etter flere år med bærbar pc er jeg nå på vei tilbake til de stasjonære, og trenger litt hjelp så jeg ikke kjøper katta i sekken.

 

Bruker pc'en hovedsaklig til grafisk jobbing, dvs. photoshop og webutvikling, samt noe video. Etter det jeg har lest meg til, så vil en dualcore da sannsynligvis være et godt valg. Har vel egentlig bestemt meg for AMD etter å ha lest

denne.

 

Har så smått begynt å lage meg et lite oppsett her, men har som sagt hatt bærbar PC de siste årene, så jeg er ganske grønn på området.

 

Plukket ut noen komponenter som hadde fått skryt på Komplett sine sider, men trenger hjelp til å finne ut hva slags RAM som passer og hva slags skjermkort som kan være et alternativ ved bruk på 19" LCD. Tar gjerne imot tips om noen har bedre alternativer enn det jeg har satt opp også, eller om noe ikke passer sammen.

 

Jeg trenger ikke noen råtass spill-pc, men er på utkikk etter en noenlunde billig og god boks som ikke gir så mye lyd fra seg.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En greit start;

 

939DUAL-SATA2 Asrock 939DUAL-SATA2 Socket 939 Amd

Ali 1695, Atx, ddr, SATA2 raid, lyd, Lan 595,-

 

ADA3800BVBOX Amd Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHZ socket 939

1MB Cache, Hypertransport, Boxed 2 895,-

 

BREEZE400 Nexus Breeze 400

Støydempet Kabinett Med 400W strømfosyning og 12CM Vifte 1 295,-

GV-NX66256DP Gigabyte Geforce 6600 256MB PCI-E ''turboforce'' Fanless

GV-NX66256DP, 16X PCI-E, 256MB Ddr 1 095,-

 

I tillegg kommer fraktkostnader i henhold til leveringsmåte som velges i kassen. Pakken sendes som 2 kolli. Og med en total volumvekt på 30 kg.

Totalt ink. mva. 5 880,

Lenke til kommentar

Det Nexus Breeze kabinettet virket veldig bra! Ser ut som folk er fornøyd med det også.

 

Gigabyte Geforce 6600 skjermkortet virket jo også som et godt alternativ. Bra med vifteløst, om det fungerer greit... Noen som har erfaringer med det?

 

Var litt mer skeptisk på hovedkortet... Var jo tross alt det billigste i prisguiden, uten at det trenger å ha noe å si da. Så at EPoX EP-9NPA+ Ultra hadde fått mest for pengene i en PCWorld test. Er det noe å satse på? Andre forslag eller meninger?

 

Vil gjerne også ha noen tips til en god DVD-brenner og RAM som kan brukes. Mulig jeg går for 2GB med det samme, eller holder det med 1GB? Har vel to RAM-plasser til slik at jeg kan oppgradere etterhvert...

 

Hva med harddisk? Har hørt at Seagate og Samsung er ganske lydløse og stabile. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Har ut fra tipsene jeg har fått foreløpig laget meg et nytt oppsett her. Siden både Seagate og Samsung ble anbefalt tok jeg sjansen på en Seagate. Har også satt opp en DVD-brenner.

 

Noen som har forslag til god og billig RAM? 1GB i første omgang.

 

Hvordan ser det ut ellers? Er alt kompatibelt? Står det noe sted at hovedkortet til AsRock støtter AMD x2? Vil jo sikkert være en fordel...

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha stille maskin, se på ett av de vifteløse Hovedkortene fra ASUS. Da har du allerede eliminert en vifte.

 

Skal du ha stille kabinett, må du også tenke på evt. strømforsyning. En MIST 500W hadde kanskje vært en ide? Den er dyr og sannsynligvis overdimensjonert i forhold til ditt bruk (800kr ca), men er den stille? Som en skremt mus som gjemmer seg for katta!

 

For stille harddisk er det bare ett valg. Samsumg Spinpoint P120.. var iallefall sinnsykt mye stillere enn min Seagate Barracuda 7200.7

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

death_comes_rippin: Vet ikke om jeg akkurat kommer til å overklokke så mye. Er det likevel noen grunn til å gå over til Opteron? Vil den cpu du anbefalte yte mer fordi den har mer cache, selv om klokkefrekvensen er lavere?

 

MrLee: Byttet nå til en Samsung disk. Så mange på komplett var fornøyd med den :-) Har du noen hovedkort fra ASUS å anbefale? Hvordan ser en at det er vifteløst?

 

Vet ikke om den strømforsyninga blir litt overkill for mitt bruk...? Må vel i så fall ha et annet kabinett også da. Ikke noe vits å kjøpe et med PSU da

Lenke til kommentar

Hva legger du i "ikke så mye lyd" sånn passe stille, eller en PC du nesten ikke hører? De to mest kritsike komponentene i en viftekjølt PC er nok da CPU og HD. Har ikke hørt så mye om kabinettet, jeg ville nok også vurdert feks en Antec p150. PSUen i breezen er visstnok ikke såå stille. Enermax sine PSUer med 80mm-vifter er veldig stille og fine. Og stillest i klassen er kanskje seasonic?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke helt fanatisk når det gjelder lyd, men hadde jo håpet at pc'en ikke skal stå å suse som en vifteovn i hvert fall :) Jeg er ikke så fanatisk at jeg skal ha den "stille som i graven", men gjerne stillest mulig.

 

I dinside.no's test av breeze-kabinettet sier de at: " det ”bråker” ikke stort mer enn et par biller på flukt." Det holder nok bra for meg i hvert fall...

 

Noen som har noen gode grunner for at jeg burde velge Opteron i stedet for Athlon? Hva er egentlig forskjellen med tanke på specs, pris og ytelse?

Lenke til kommentar
death_comes_rippin: Vet ikke om jeg akkurat kommer til å overklokke så mye. Er det likevel noen grunn til å gå over til Opteron? Vil den cpu du anbefalte yte mer fordi den har mer cache, selv om klokkefrekvensen er lavere?

 

MrLee: Byttet nå til en Samsung disk. Så mange på komplett var fornøyd med den :-) Har du noen hovedkort fra ASUS å anbefale? Hvordan ser en at det er vifteløst?

 

Vet ikke om den strømforsyninga blir litt overkill for mitt bruk...? Må vel i så fall ha et annet kabinett også da. Ikke noe vits å kjøpe et med PSU da

5246709[/snapback]

 

 

https://prisguiden.no/produkt/27240 dette for eksempel.

 

edit: så at asrock dual kortet også er vifteløst. da kan du også vurdere det :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hva legger du i "ikke så mye lyd" sånn passe stille, eller en PC du nesten ikke hører? De to mest kritsike komponentene i en viftekjølt PC er nok da CPU og HD. Har ikke hørt så mye om kabinettet, jeg ville nok også vurdert feks en Antec p150. PSUen i breezen er visstnok ikke såå stille. Enermax sine PSUer med 80mm-vifter er veldig stille og fine. Og stillest i klassen er kanskje seasonic?

 

AtW

5246957[/snapback]

 

Hehe, alltid artig å se SPCR-lesere spread the knowledge, AtW ;-)

 

P150 er et meget bra kabinett som gir deg mulighet for å støydempe HD i gummi-oppheng, ferdig fabrikkmontert.

 

Men det er en viktig ting med P150 som man må ta med i vurderinga: Det har vært (er!) store problemer med Antec NeoHE 430 strømforsyninga og Nforce4-hovedkort. Se f.eks denne tråden på Silentpcreview.

 

Så snart Antec får ryddet opp i dette vil P150 være det "eneste rette" om man er på jakt etter et stille kabinett i denne størrelsen.

Lenke til kommentar
Noen som har noen gode grunner for at jeg burde velge Opteron i stedet for Athlon? Hva er egentlig forskjellen med tanke på specs, pris og ytelse?

5250312[/snapback]

Dette finner du litt informasjon om i Den Store AMD DC Opteron oc tråden. Blant annet er det en som skriver

Disse cpu`ene skal være ypperlige overklokkere, og skal vistnok være av samme sortering som FX57 kjernene, altså første sortering. Dette fordi Opteron cpu`ene skal være dønn stabile.

Etter det jeg har lest, er Opteron helt klart det beste valget per i dag når det gjelder ytelse per krone, i allefall hvis man overklokker prosessoren litt. Kommer til å kjøpe meg en DC Opteron selv, bare jeg klarer å bestemme meg for hvilken jeg skal satse på (det står mellom Opteron 165, 170 og 175 for min del).

Lenke til kommentar
En greit start;

 

939DUAL-SATA2  Asrock 939DUAL-SATA2 Socket 939 Amd

Ali 1695, Atx, ddr, SATA2 raid, lyd, Lan  595,- 

 

  ADA3800BVBOX  Amd Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHZ socket 939

1MB Cache, Hypertransport, Boxed  2 895,-

 

  BREEZE400  Nexus Breeze 400

Støydempet Kabinett Med 400W strømfosyning og 12CM Vifte  1 295,- 

  GV-NX66256DP  Gigabyte Geforce 6600 256MB PCI-E ''turboforce'' Fanless

GV-NX66256DP, 16X PCI-E, 256MB Ddr    1 095,- 

 

I tillegg kommer fraktkostnader i henhold til leveringsmåte som velges i kassen. Pakken sendes som 2 kolli. Og med en total volumvekt på 30 kg.

Totalt ink. mva.  5 880,

5239985[/snapback]

 

Jeg synes dette er det beste forslaget by far så lange. Sammen med en god og stille CPU kjøler og en god vga kjøler, og en stille PSU eks mist. Da har du en konge maskin som er stille.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kjøler, må vel Scythe Ninja + en stillegående 12cm vifte være et meget effektivt valg med tanke på lavt støynivå vil jeg tro. Hvis den passer på det hovedkortet da, er vel ikke alle hovedkort som har nok plass rundt prosessorsokkelen kanskje?

 

Edit: Her kan du lese om Scythe Ninja.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...