Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ulogisk feilmelding - ADSL tilkobling


Anbefalte innlegg

Jeg får feilmeldinger jeg ikke skjønner noenting av:

 

ADSL forbindelsen går først inn til en Alcatal Speed Touch Home.

Fra denne er det koblet en Router (Drytek Vigor 2200W). Den er benyttet for sin trådløse funksjon, men fant ut at man taper mye hastighet, så jeg har koblet en ledning fra PC til Drytek'n. Dette har jeg ikke fått til å fungere etter mye jobb.

 

Derfor kutter jeg ut Drytek'n og kobler nettverksledning direkte fra Alcatel-boksen og til PC for å se om det funker. Da får jeg alltid denne beskjeden:

"begrenset eller ingen forbindelse". Å fornye tilkoblingen hjelper ikke, får alltid tildelt 169.-ipaddresse.

På nettverkskoblingen som benyttes står både "motta IP innstilinger automatisk" og "motta DNS addresse automatisk.

 

Og det som da er rart er at når jeg kobler til internett, så FUNGERER tilkoblingen likevel. Riktignok gir den kun ca 3000 i fart på itavisen-målingen (har 4000).

 

Noe som har noe tips for hva jeg kan gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takk for svar, men som du ser over så er alle tilkoblinger riktige.

 

Problemet er at jeg får en feilmelding i det jeg kobler nettverkskabelen i Alcatel-boksen. Tilkoblingen får ikke tildelt ip-adresse, selv om dette står på automatisk.

 

Og selv om den da ikke virker, så funker koblingen til online.no smertefritt (jmf linken din). Dog noe mindre enn forventet fart (3000 av 4000).

 

Spørsmålet er: hvorfor får jeg feilmelding og ikke tildelt ip? Og likevel kan koble meg på...

Lenke til kommentar

Spørsmålet er: hvorfor får jeg feilmelding og ikke tildelt ip? Og likevel kan koble meg på...

5240890[/snapback]

 

Fordi med PPPoE lages det ett virituelt-NIC som får IP-en fra Online og rent teknisk så får du ikke noen IP på det fysiske NIC-et.

Dette er helt normal oppføsel, vil du ikke ha feilmeldingen så sett en eller annen fast IP på det.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er: hvorfor får jeg feilmelding og ikke tildelt ip? Og likevel kan koble meg på...

5240890[/snapback]

 

Fordi med PPPoE lages det ett virituelt-NIC som får IP-en fra Online og rent teknisk så får du ikke noen IP på det fysiske NIC-et.

Dette er helt normal oppføsel, vil du ikke ha feilmeldingen så sett en eller annen fast IP på det.

5241019[/snapback]

 

:) Hjertelig! Og med fast ip så mener du å huke vekk "automatisk ip" og heller lage en manuell ip-adresse?

Lenke til kommentar
Alcatel Speedtouch Home har ip-rangen 10.x.x.x

Og selve Speedtouch-modemet har IPen 10.0.0.138. Så å sette din IP til 10.0.0.1 og Subnet 255.255.255.0 og Gateway 10.0.0.138 er et logisk valg...

5241858[/snapback]

 

Joda, men i praksiss spiller det jo ingen rolle med mindre man ønsker og logge seg inn på modemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...