Gå til innhold

Kjøp av bærbar til 10-11.000,-


MDCCLXXVI

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Holder for tiden til på en båt (er i førstegangstjeneste), og i den sammenheng er jeg på utkikk etter en bærbar pc som i hovedsak skal brukes til å se film/serier med, men også spilles litt med når tiden tillater dette. Har holdt øynene åpne lenge, men det finnes jo så sinnsykt mye å velge i... :dontgetit:

Håper nå at jeg kan få noen tips og tilbakemeldinger på en bærbar som kan passe til nettopp meg!

 

Jeg kan jo starte med en prioriteringsrekkefølge (Lengst opp er høyest prioritert)

- Skjerm (15.4" wide)

- Skjermkort (må kunne dra nye spill greit. Er HELT blank på hva som er high end og low end på bærbare skjermkort, så hvis noen kunne sagt litt om dette også hadde det vært flotters!)

- Minne (helst 1GB ferdig installert og av type DDR2 (533MHz), men kan sikkert kjøpe en ekstra 512 brikke hvis det blir nødvendig)

- Støy/Batterilevetid (Bør helst ikke støye ved vanlig surfing og "kontorbruk". 3 timer++ er jo ideelt mtp batterilevetid)

- DVD brenner

- TV tuner <3

- Harddisk - 60GB+

 

Kommer til å kjøpe en ekstern harddisk og trådløs mus.

 

Hvis noen lurer på noe er det bare å spørre!

 

Er mest interessert i NetShop, Dell, Acer og andre kjente merker, men kom gjerne med tips til andre kvalitetssikkre bærbare pcer!

 

Edit: Tittet litt på Dell I6000. Konfigurerte en modell til 9200,- og kommer til å kjøpe ekstra minne og ekstern harddisk utenom.

Hvordan er ATi x300 64mb kontra 128mb versjonen? Verdt de ekstra 600 kronene?

 

Mvh

Strupstad

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å konfigurere en Dell I6000. Resultatet ble;

 

- Intel Pentium M 750 (1.86GHz 2MB L2cache 533MHz FSB)

- 15,4" widescreen UltraSharpTM WSXGA+ (1680 x 1050) LCD Panel

- 512MB 400MHz DDR2 RAM (2x256)

- 128MB DDR ATI MOBILITY RADEON® X300

- 60GB (5400rpm) IDE harddisk

- 8X DVD+/-RW drive m/software

- Primært 9-celle 80 WHr batteri

 

Totalpris, inkludert frakt: 10.500,-

 

Kjøper minne og ekstern harddisk utenom.

 

Virker som en bra deal?

Lenke til kommentar

Grafikkkortet der er ikke spesielt bra.

Her en liten rangering av grafikkkort som ligger litt over midten av treet:

Nvidia Go6600

ATI X700

ATI X600

Radeon 9700

 

Ihvertfall er det slikt jeg har oppfattet det.

Men er du uten etter WXGA eller WSXGA skjerm? Dersom du ser etter WSXGA så krymper valget litt, da KN1 forsvinner(samme med den nye coop pc'n).

Lenke til kommentar

Halla Rye;) Går bra på kystvakta eller?!

 

Er ikke så avhengi av å spille på en bærbar, så x300 holder. Den er, etter det jeg har hørt, PCI-express, så det er mulighet for å skifte ut når neste generasjons ATi mobile kort kommer!

 

Og jeg er fast bestemt på at det må være 15.4" wide, iom at jeg kommer til å bruke den mest til å se film med hehe:)

 

PS! Hva slags type minnebrikker passer i dell pc'er? (til "sonatha" eller hva den prosessoren heter;)

Lenke til kommentar

Halla! :)

 

Tittet litt på den Dell'en jeg og, og den fristet litt mtp at det er 15.4" wide og såpass god oppløsning (1680 x 1050) imotsetning til det det pleier å være på 15.4", nemlig 1280*800 elns. Itillegg er det 1.86 ghz som trekker opp. Det som trekker ned er grafikk-kortet, men kan da ikke være så ille når det er 128mb skjermminne? Noen som vet noe spesifikt om dette kortet, eller? En liten nedtreknings-faktor til er jo at det er 2*256 RAM. Kjedelig mtp. oppgradering.

 

*vil gjerne få info om skjermkortet i dell'en*

 

Edit:

 

Så at det ble 10500 UTEN noe som helst slags forsikring / ulykkesforsikring o.l. Det er jeg små-skeptisk til. ;p

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

Som det ble anbefalt overfor så se på PC'er med go6600 kortet. Jeg vurdert selv i6000 tidligere, men ble frarådet å kjøpe den grunnet grafikkløsning. Selv om den er PCI-E så er det vel kun Dell sine kort som passer, og dell overpriser sine deler. Eller så vet jeg ikke om det vil komme kort som er kompatibel med i6000, mtp på bios og strømforsynig osv. Vet ikke sikkert, bare sier fra slik at du ikke går i fella.

 

 

Whitebox CL 65 Priseksempel

15,4" WSXGA, 1,73GHz, x600 128MB, 60GB, 1GB Ram, DVD-DL = 9893,-

 

Netshop 259

Priseksempel:

15,4" WSXGA, 1,73GHz, Go6600 256MB, 60GB, 512MB Ram, DVD-DL = 12250,-

 

SHG 9400

15,4"WSXGA, 2GHz, X700 256MB, 80GB, 1GB Ram, DVD-DL = 13187,-

 

 

Det er mine tre beste forslag dersom kravet er 15,4"WSXGA. Noen falt litt utenfor din prisklasse, men men :hmm:

Lenke til kommentar

Var selv på jakt etter laptop i prisklassen 10-11.000 kroner for 1mnd tilbake.

Etter mye om og men endte jeg til slutt opp med Shg Note 8620 som jeg er meget godt fornøyd med :)

 

Den har nForce 6600GO -- 1GB RAM -- 80GB harddisk -- 15,4 Widescreen -- 1,86 GHz prosessor Centrino...

 

Spiller battlefield 2, Counter Strike Source, Half life 2, Pro evolution soccer og GTA SanAndreas på denne maskinen og den takler alle spillene over all forventning =)

 

Pris på pc nå er ca 10500, annbefaler deg å ta en liten kikk :thumbup:

Lenke til kommentar
Heisann metalizer! Det der var da et overraskende godt tilbud, men kanskje litt lav oppløsning? Er ikke 1200*800 en smule lav oppløsning ved vanlig bruk? Hva synes du om maskinen sånn ellers da, og hvordan var det å bestille fra et såpass ukjent nett-sted?

5246801[/snapback]

 

Ja jeg er enig med deg anngående oppløsningen..Hadde ikke akkurat gjort meg imot om den hadde vært litt høyere men men jeg har nå ikke no problemer med 1200x800 så langt :)

Når det gjelder maskinen ellers så har den faktisk litt finere design en hva jeg trodde ut i fra bildene og den går veldig rolig, lager ikke mye lyd med unntak av de 10sekundene viften snurrer en gang i blant men for all del det er ikke noe du legger merke til nesten ....

 

Når det gjelder SHG generelt var jeg selv litt skeptisk fordi jeg ikke hadde hørt om den før jeg ble foreslått maskinen av en venn. Men leste nå litt rundt her på forumet og det folk hadde skrevet var tvert om gale så jeg tok sjansen.

Må få si i mitt tilfelle at kundeservicen til SHG er noe jeg står i stor respekt av =)

Etter jeg bestilte fikk jeg raskt mail der de ga meg info om når pakken skulle komme, sporingsnummer via posten og annen info.

Jeg bestilte sendt en mandags kveld og pakken var på plass fredagen, da hadde de sendt pakken fra Danmark :)

Lenke til kommentar

Hm. Begynner å bli skeptisk til SHG. Sendte dem en mail igår formiddag ang. når de fikk 8600-series på lager, og de har enda ikke svart. Ved henvendelser til forretninger som Netshop får en svar innen 10-15 min, men nå har det gått ett døgn og jeg har enda ikke fått svar. Når det tar så lang tid å svare på ett enkelt spørsmål orker jeg ikke tenke på hvor lang tid det vil ta ved eventuelle problemer med maskinen.

 

Spørs om det er verdt å betale 1k mer og få samme maskin fra Netshop. Ettersom de både har forretning i Oslo, og de de kan kundeservice. Itillegg er leveringen rask. :)

Endret av dimiles
Lenke til kommentar
Hm. Begynner å bli skeptisk til SHG. Sendte dem en mail igår  formiddag ang. når de fikk 8600-series på lager, og de har enda ikke svart. Ved henvendelser til forretninger som Netshop får en svar innen 10-15 min, men nå har det gått ett døgn og jeg har enda ikke fått svar. Når det tar så lang tid å svare på ett enkelt spørsmål orker jeg ikke tenke på hvor lang tid det vil ta ved eventuelle problemer med maskinen.

 

Spørs om det er verdt å betale 1k mer og få samme maskin fra Netshop. Ettersom de både har forretning i Oslo, og de de kan kundeservice. Itillegg er leveringen rask. :)

5249849[/snapback]

 

Fy faen, får du ikke svar på sekundet i helgen! Shg burde jo bare legge ned, tenk å ha så dårlig kundeservice.

Lenke til kommentar

men så har ikke shg.no like mange personer som jobber som Netshop da, og kan til alle tider besvare e-mail og slikt, hvorfor tror du ellers at dem er så billige priser som dem er? ta feks Acer Ferrari 4005wlmi som selges til 15.8k hos dem. tilsvarende produkt ligger over 18k hos feks netshop / Mpx, og dem selger disse maskinene til litt over innkjøpspris. Alikvel har dem klart seg bra, med både kundeservicen og særdeles bra priser, så jeg tror ikke du bør bli noe særlig skeptisk hvis du ikke for svar etter 15min. venting.Det blir helt feil spør du meg

Endret av ducmaster
Lenke til kommentar

Er nok en grunn til at de kan selge Ferrari'en til 15.800,- (hørte jeg noen nevne dansk tastatur?!)

Vet ikke hvordan de har fått den til å bli så billig, men jeg kan tenke meg at det har noe med import, dansk kronekurs osv osv...

 

Ang. mitt valg av bærbar, så må jeg ha minst WSXGA oppløsning (14xx X 10xx ++)

 

Drømmen ville jo vært noe i disse baner;

 

1.86GHz Sonama Pentium M centrino

1GB DDR2 533MHz minne

15,4" wide (1680x1050~ oppløsning)

6600 nvidia go 128mb

60/80gb hdd

8x DVD brenner

 

Til en overkommelig pris selvfølgelig:)

Lenke til kommentar
Er ikke så avhengi av å spille på en bærbar, så x300 holder. Den er, etter det jeg har hørt, PCI-express, så det er mulighet for å skifte ut når neste generasjons ATi mobile kort kommer!

5245934[/snapback]

 

Det er desverre ikke "bare bare" å bytte ett grafikkort på en bærbar selv om det er "PCIe". Det betyr bare at det har så rask overføring som den PCIe løsningen tilbyr isteden for AGPler PCI som kanskje er vanlig på andre grafikkløsinger på bærbare maskiner.

 

"Kortet" er fortsatt loddet fast i maskinen for å sitter 100% under flytting. Slik at jeg vil tro det er rimelig umulig å bytte grafikkløsningen senere om du ikke er 110% sikker på hva du gjør og SYKT stødig på hånda ved loding.

 

Lykke til ved kjøp av bærbar maskin.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Sjekket ut litt på SHG.no

Fant denne perlen!

 

Centrino 760 (2.0GHz - 533FSB)

2048MB DDR2-533

100GB HD (8MB Cache)

15.4” Widescreen TFT

DVD±RW

nVidia MXM GeForce 6600 Go / 128MB

 

Pris for herligheten? 12.132,-!!

 

Eneste som trekker ned på denne er skjermoppløsningen, som på kun 1200x800. Blir dette for lite mtp at skjermstørrelsen er 15,4"?

 

Har sendt mail til SHG og spurt om det hadde vært mulig å kjøpe samme maskin med WSXGA 1680x1050 oppløsning. For håpe det går i orden!

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar
Ang. mitt valg av bærbar, så må jeg ha minst WSXGA oppløsning (14xx X 10xx ++)

 

Drømmen ville jo vært noe i disse baner;

 

1.86GHz Sonama Pentium M centrino

1GB DDR2 533MHz minne

15,4" wide (1680x1050~ oppløsning)

6600 nvidia go 128mb

60/80gb hdd

8x DVD brenner

 

Til en overkommelig pris selvfølgelig:)

5251320[/snapback]

 

Er jo bare å velge og vrake i de PC'ene jeg ramset opp. Riktignok er det bare av dem som har Go6600 så da er jo "valget" enkelt. Kan forøvrig ikke komme på andre PC'er med kombinasjonen WSXGA og Go6600 heller..

 

I tillegg til de jeg har nevnt overfor, så solgt også Pyton samme maskin som whitebox, men jeg finner ikke igjen den. Uannsett, pyton solgt den i løs vekt, altså uten CPU, HD, Minne og Optisk drev. Heter ...(fabrikknavn).... M560A

 

Pyton selger også Uniwill 259IEN pc'en, til en ok pris.

 

Med: 1,86GHz, 1GB, 80GB osv: 12850,-

 

Når det gjelder den PC'n fra SHG, svarte shg at de ikke kunne levere den med WSXGA for en måned siden, men ting kan jo ha forandret seg..

Endret av 31137
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...